Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej..

Har i morse provat dieselvärmaren för första gången, ställde in tiduret och fix! då jag kom tillbaka så luktar det bränt gummi runt om min bil. det blev hyfsad varmt i kupen då de inte var så kallt ute i morse (c:a kl. 10:30). Men undra om det brukar lukta så???

Premiär för min del med bränsle värmare.
av Bitez
Ikväll när jag försökte få igång direkt värmaren indikerar bilen "lågt batteri nivå"

Har man bara 1ggn på sig att använda värmaren???? Måste ju ha en defekt batteri, eller vad säger ni???
av swemax
Finns en tråd om låg batterinivå leta upp den
är tydligen ett mjukvarufel
Bränt gummi eller helt enkelt dieselavgaser?

När värmaren stannar (det är en helt vanlig Webasto vad jag förstår) så startar en nedkylningsfas, annars går den snabbt sönder.

Under nedkylningsfasen luktar det skumt runt bilen, även inne i kupen, men det försvinner snabbt.
av matthh
Första gången jag körde värmaren på min V50 så rök det och luktade som f_n. Talade med ÅF som upplyste att det var helt normalt att det luktar lite bränt i början då det var någon skyddhinna/plats som brändes bort. Samma kanske gäller V70?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Värmaren är väl rena mijöbomben...

Bränner dieslen skitdålig, helt utan kontrol, motorn gör det ju enormt myket bättre/renare.

Sen finns det ju ingen katalysator, eller partikelfilter, rakt ut med skiten bara....

Rätt underligt faktiskt, stenhårda krav på motorn sedan automatstartar volvo värmaren som häver ut orenade avgaser, klart det luktar.

Ett exempel, startar m.n bil och kör ut ur garaget luktar det noll, zero, nada, ingenting med de nya dieslarna.

Går värmaren på luktar det bränd diesel lika illa som från som en peugot från 1977 som kallstartar....
consensus skrev:Nu får ni ge er. Det är en dieselvärmare, eldar upp ca en matsked diesel per cykel. Det kan man inte jämföra med vad motorn förbrukar.
Håller jag inte med om alls, bilindustrin lägger lägger en förmögenhet på att reducera utsläppen vid kallstart och tomgång, som tex förhöjd tomgång, elvärmd katalysator osv osv ... till vad nytta om dieselvärmaren vräker ut moln av sot och oförbränd diesel.
Dom där 5 cl gör mig på bättre humör i trafiken (varm bil), miljödepartementet gladare (varm motor = mindre utsläpp) och tillverkaren gladare ( större faktura).
Så, bara vinnare, speciellt när man varit i på valfritt semestermål och sett utsläppen från omvärdens bilar och lastbilar....

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]