Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moonlander
Funderar kring att köpa en XC60 2,4 FWD Summum + lite extra (175 Driv-e) eller en D5 AWD Momentum (205) snålspecad, som kan fås till ungefär samma pris. Jag vill ha den senaste dieselmotorn. Nu till min fråga. Vilken av dessa varianter kommer att behålla sitt andrahandsvärde bäst? Är det miljöbil eller bra dragbil som kommer att stå sig bäst om 3-4 år som är den tid jag kommer att behålla den?
Synpunkter önskas.
av menbj0
Hej Moonlander, jag tror det beror på var du ska sälja bilen. I Norrland är det säkert bättre att sälja en AWD. I städerna och söderut tror jag på FWD. Mitt råd - provkör och köp den du vill ha. Fundera på om D5an är värd de extra bränsledropparna. Jag skulle satsa på en FWD; den var riktigt skön att köra (har inte kört D5).
av Amli
Det beror som sagt på vem du frågar. Själv skulle jag aldrig köpt en XC60 som är FWD. Jag skulle säga, se vad du själv har för behov och krav på bilen och gå utifrån det.
Rent generellt brukar man sällan få pengarna tillbaka på extra utrustningen men fördelen är att den kan bli mer lättsåld till rätt pris. På samma gång är en snikutrustad D5 ganska kall på andrahandsmarknaden.
Gäller att ha tur och hitta rätt köpare.
Men som sagt, jag tycker du ska köpa bilen utifrån dina villkor.
Användarvisningsbild
av poseidon
moonlander skrev: Är det miljöbil eller bra dragbil som kommer att stå sig bäst om 3-4 år som är den tid jag kommer att behålla den?
Synpunkter önskas.
XC60 FWD är knappast en miljöbil. Bara för att det är "Drive" eller vad de heter så är det ingen miljöbil. 120g/km CO2 måste de klara.
av Halvmas
Amli skrev:Det beror som sagt på vem du frågar. Själv skulle jag aldrig köpt en XC60 som är FWD. Jag skulle säga, se vad du själv har för behov och krav på bilen och gå utifrån det.
Rent generellt brukar man sällan få pengarna tillbaka på extra utrustningen men fördelen är att den kan bli mer lättsåld till rätt pris. På samma gång är en snikutrustad D5 ganska kall på andrahandsmarknaden.
Gäller att ha tur och hitta rätt köpare.
Men som sagt, jag tycker du ska köpa bilen utifrån dina villkor.
Är helt inne på samma linje gällande pengarna! Prisfallet är stort oavsett vilken bil du än tar och det handlar mer om hur väl du tar hand om bilen under de åren du har den. Ser du till kostnaderna över de 3 åren så hamnar FWD i ett bättre läge då den drar mindre än D5:an. Skatten skiljer sig dock inte så mycket och hur det är med försäkringen vet jag ej. Själv kommer jag att beställa en XC60 FWD inom kort.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
moonlander skrev:Jag vill ha den senaste dieselmotorn.
2.4D 163 hk är senaste dieselmotorn med dubbla turbo.
av Halvmas
VolvoB20 skrev:
moonlander skrev:Jag vill ha den senaste dieselmotorn.
2.4D 163 hk är senaste dieselmotorn med dubbla turbo.
Är inte alla 3 motoralternativen till XC60 nya för MY10 eller är jag felinformerad?
Användarvisningsbild
av bjornw
Halvmas skrev:Är inte alla 3 motoralternativen till XC60 nya för MY10 eller är jag felinformerad?
Så har jag förstått det och efter ha tagit en glutt under huven på en 163hk så är det bara att konstatera att de antingen har satt dubbelturbo på gamla motorn eller så är det nya med annan programmering.

Trådskaparens fråga är dock mycket intressant även för oss. Vi bor i på landet i mellannorrland och har ett (litet) behov av AWD men frågan är vad som händer med skatter och marknad om 3-4 år. Grejen med Drive är att den kommer under 160g vilket är en av de gränser som nämns i olika politiska sammanhang. Den mentala skillnaden mellan 186g och 159g är ganska stor och även driftkostnaden skiljer en del. Vid 2000 mil per år skiljer skatt och förbrukning idag ca 300kr/mån, sedan så är det val nästa år och MP har ju en annan syn på vad som är en rimlig kostnad för bilåkande.

Förmodligen kommer det inte hända något dramatiskt som försämrar säljmöjligheterna för en bil med AWD och 186g utsläpp de närmsta 3 åren men hybriderna börjar dyka upp då och helt plötsligt kan man få en AWD bil som släpper ut 60-80g. Det torde leda till en dipp av priset på begagnatmarknaden men hybridernas förväntat höga pris i början kommer nog göra att begagnat marknaden hämtar sig och vi får ganska normala värdeminskningar efter ett tag. Att räkna med mindre än 50% värdefall på dessa tre år är dock förmodligen omöjligt. Om man ska ta det ytterligare ett steg längre så ska man egentligen inte köpa en XC60 FWD utan en V70 2.4d. Det är det mest rationella alternativet ur ekonomisk synpunkt. Att det sedan inte är "roligt" är en annan sak.

Vi kan inte bestämma oss utan blir avvaktande, hoppandes att GTDi motorerna och den nya 1.6l dieseln kommer snart till XC60 och gör att den kommer ner mot 160g även med AWD.
Användarvisningsbild
av poseidon
Skulle tro att de inte kommer någon mindre diesel med AWD i dessa bilar. DE har ju haft möjligheten att stoppa i 2.0d i flera år men struntat i detta. Jag förstår inte varför då de flesta andra biltillverkarna har mindre motorer med AWD. Antagligen beror det på att 2.0d inte är Volvos egna motor. XC60 2.0T ligger väl inte allt för långt bort i tiden. Frågan är om den blir med AWD?

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]