Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bowe
Halloj alla kunniga!!

Har nu kört min bil i 35 mil och noterade för en halvtimme sedan att radion ej fungerar, visar vitt bakrundsfält och texten - High Performance Stereo- i ca 2 sek sedan blir fältet svart. Visar ej heller temperaturinställning eller backvarnaren utan förblir svart, tänkte kolla om någon annan känner igen fenomenet? Blir ju till att kontakta Volvo imorgon bitti.
En annan sak, under veckan som jag haft bilen har ovanstående display växlat mellan svart o vit bakgrund (Ev också hast/varv-instrumenten), skall det vara så eller har detta troligen varit en föraning om mitt nuvarande problem?
För övrigt kanonnöjd då detta är min första bekantskap med Diesel, sicket vrid jämfört med min föregående Volvo!
av Linqid
Angående att displayerna växlar färg beror det på ljuset. Kolla nästa gång du åker genom en tunnel så kommer du märka att den skiftar när du åker in/ut. Alternativt när det börjar bli mörkt ute. Ska med andra ord vara så, inget fel.. :)
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
Användarvisningsbild
av CarMan
är det dagsljus så behövs stark kontrast för att se displayen & då trivs mänsikans ögon bra med att ha ljus bakgrund & svart text.
när det blir mörkt så stör detta, så då skiftar bilen till att ha mörk bakrund & ljus text.
Användarvisningsbild
av Appel
Jag hade ett liknande fenomen på min XC60 vad gäller stereo, backvarnare och i mitt fall även navigator. Det var en "box" under passagerarstolen som var trasig. Men det kan också vara en fiberkabel till denna box som är dragen i för skarp radie, då "studsar" ljuset ur fibern så att säga. Det är ett känt fenomen och det finns en "radiebegränsare" som dom monterar på fibern så att den inte kan böjas för mycket.
Användarvisningsbild
av Bowe
Efter ett antal starter/avstängningar av bilen igår så försvann ej felet, döm om min förvåning att när jag startar bilen idag på morgonen så fungerar allt igen.
Har dock fått tid hos Volvo på torsdag så jag återkommer i frågan om vad felet kan bero/berott på! ??:-/
Användarvisningsbild
av Appel
Exakt samma fenomen på min bil, oftast slocknade det efter ett antal starter samma dag, men på morgonen efter så fungerade det oftast igen. Till nästa gång....
Användarvisningsbild
av mhunter
Kan jag ha samma "problem" på min xc90 -05?
Plötsligt var stereon tyst och displayen svart, ingen "park assist text" kommer upp vid back heller, samt att RTI:n inte startar/åker upp (varken via rattknapp eller fjärr). Om jag trycker på stereons power, första trycket händer inget, andra trycket kommer Premiumloggan fram i ca 5sek för att sedan slockna. Går jag in på soundinställningar syns dessa dock, men inget ljud alls. Displayen funkar alltså, men det verkar som att någon styrström till stereo/CD och RTI inte går fram??
Någon som känner till fenomenet?
Användarvisningsbild
av mhunter
Ja låter lite liknande, dock på nyare bilar. Men skrivs tyvärr inte mycket om orsaken/lösningen..
av JohanV70-98
Jag har en V70 2008. I den dog radio, DVD, navigator mm. Såg under passagerarframstol en lös fiberkabel. Tittade sedan under sätet bakifrån och såg TVÅ lösa orangefärgade fiberkablar. Såg att det var två öppningar i en svart låda lite längre fram. Kablarna passade i hålen och allting verkar fungera nu. Dock tycker jag att fiberkablarna sitter ganska löst i boxen. Inte konstigt om de lossnar. Hade jag åkt till Volvo då hade de bytt även boxen för flera tusen kronor...
Senast redigerad av 1 JohanV70-98, redigerad totalt 0 gånger.

Det är inte så att du har blinkers som […]

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]

S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]

Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]