ztaffans skrev:mårre skrev:Köpte nyligen lastbågar till S80:an. Alla andra sådana jag haft och sett har varit raka. Dessa nya var däremot välvda (bågformade) antagligen för att följa den välvda taklinjen. Om jag vill sätta en takbox på de här bågarna kommer den att spricka. Ska jag köra hem en spånskiva från byggmarknaden kommer den att knäckas. Ska jag lägga upp rören till båten täckställning kommer dom att rulla av.
Hur 17 kan Volvos designers tillåta sig att göra något liknande dessa? Dessutom har dom mage att ta betalt 1875 spänn för eländet. Men snygga är dom....
Det finns ju valmöjlighet hos Volvobutiken. Det finns nämligen lastbågar med fyrkantsrör (också Volvo original) som är helt raka och priset är ungefär hälften av det du betalt. De du köpt är helt klart snyggare och kanske tystare (vindbrus från lastbågarna).
Då får man ta ställning till om fåfängan eller nyttan vinner.
Väcker liv i en gammal tråd. Har de raka lastbågarna i form av Volvo Orginal och ta mig fan, det är den sämsta produkt jag någonsin köpt i form av kvalitet.
:arrow: Jag har dragit av en skruv i ett av fästena, trots att jag inte ens drar skruven så hårt som markeringen på verktyget vill att jag skall göra. Försökte köpa ny skruv hos Bilia, men det är inte så dom jobbar - dom säljer hela fästet istället trots att jag bara behöver en jävla skruv. Fick köpa en "vanlig" skruv hos Bauhaus, vilekt betyder att jag nu måste använda skruvmejsel till ena fästet.
:arrow: I ett annat fäste har metallskenan i själva fästet blivit sne vilket gör det till ett gissel till att dra åt skuven, eftersom hela lastbågen då vrider sig och gör det svårt att fästa bågen på andra sidan av bilen.
:arrow: Gummiskydden på fästena, varför sitter dom löst? För att dom skall ramla av hela tiden när man skall montera bågarna och för att det skall vara möjligt att tappa bort dom när man plockat av bågarna (jo, ni fattar, jag har förlorat ett) ?
:arrow: Plaststoppen på slutet av bågarna, vem kom på konstruktionen på dem? Surra ett par plankor på bågarna. Om plankorna så mycket som nuddar plastbiten så hoppar den av. Vad är funktionen med dom om dom ändå inte sitter fast?
Skall till Biltema och skaffa nya bågar. Jag säger inte att de är bättre, men dom är omöjligt sämre och dom kostar inte hälften så mycket. Volvo Orginal är helvetet på jorden.