Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mårre
#322461
Enligt instruktionsboken (S80 D5 -08) så ska värmaren fungera om temperaturen är under +15. Enligt Volvoverkstaden är det +5 som gäller. När det är +8 och jag väljer Direktstart extravärmare i displayen så händer inget annat än att texten "På" börjar att blinka. Är det någon som vet hur den ska funka eller om det kan vara något fel på värmaren? (Har bara haft bilen några veckor)
av ztaffans
#322494
mårre skrev:Enligt instruktionsboken (S80 D5 -08) så ska värmaren fungera om temperaturen är under +15. Enligt Volvoverkstaden är det +5 som gäller. När det är +8 och jag väljer Direktstart extravärmare i displayen så händer inget annat än att texten "På" börjar att blinka. Är det någon som vet hur den ska funka eller om det kan vara något fel på värmaren? (Har bara haft bilen några veckor)
Det är inget fel på din bil. Den menyn som du ser när du har bilen igång "direktstart Parkeringsvärmare" aktiveras enbart när du stängt av bilen (den slutar att blinka när du stängt av bilen). Perfekt att ha när man t ex handlar 20 minuter e dyl och slippa komma ut till en iskall bil (det blir riktigt varmt och skönt då).

När du har bilen avstängd kan du bläddra mellan lite andra menyer. När du kommer till "extravärmare" så har du förslagsvis den i "Auto"-läge. Har du inställt så sköter värmaren sig själv, den startar alltså automatiskt och värmer upp kupén snabbt och hjälper till att värma motorn snabbt.
Sedan vet jag att det förekommer trådar där de säger att värmaren kan dra slut på batteriet och sota igen om man kör väldigt mycket kort turer. Detta vet jag inte om det stämmer för jag har själv aldrig haft några problem varken med min V70 II eller min tidigare V50 och har alltid haft inställt på "extravärmare Auto"

Sedan har du möjlighet att tidsinställa (om du valde till tidur förstås, kostade 1900:- när jag köpte min) när du har parkerat. Då ställer du in tiden du vill ha bilen varm för avfärd, så känner värmaren av yttertemperaturen och startar automatiskt lagom lång tid innan för att uppnå behaglig värme.

Lycka till med din värmare, det är en riktig Guldutrustning som du får betala ca 15 - 20 tusen om du vill ha till andra fabrikat.
av mårre
#322704
Tack ztaffans för din utförliga förklaring. Konstigt bara att Volvo inte har kunnat beskriva det när dom använt ett helt uppslag i instruktionsboken! Där börjar dom med "Parkeringsvärmaren kan startas direkt eller ställas med tiduret." och sedan under Direktstart: "Tryck på RESET för att växla mellan PÅ och AV. PÅ: Parkeringsvärmaren regleras manuellt. AV: Parkeringsvärmaren regleras automatiskt". Glasklart eller hur!? :???:

Är det så att det här bara funkar under +15 grader som det också står i instruktionsboken?

P.S. Var lägger ni in er "bilhistorik" som visas under strecket när ni skriver ett inlägg?
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
#322716
mårre skrev:Tack ztaffans för din utförliga förklaring. Konstigt bara att Volvo inte har kunnat beskriva det när dom använt ett helt uppslag i instruktionsboken! Där börjar dom med "Parkeringsvärmaren kan startas direkt eller ställas med tiduret." och sedan under Direktstart: "Tryck på RESET för att växla mellan PÅ och AV. PÅ: Parkeringsvärmaren regleras manuellt. AV: Parkeringsvärmaren regleras automatiskt". Glasklart eller hur!? :???:

Är det så att det här bara funkar under +15 grader som det också står i instruktionsboken?

P.S. Var lägger ni in er "bilhistorik" som visas under strecket när ni skriver ett inlägg?
Gå in på"Kontrollpanel" "Profil" sedan "Ändra signatur"!
Användarvisningsbild
av consensus
#323201
Jag måste dock påpeka att det är hedenhösnivå på tiduret för 1900:-. Det går bara att ställa in tid, inget datum. Alltså funkar det när man ska iväg dagen efter, men det går inte att få bilen varm tex på Arlandas långtidsparkering när man kommit hem efter en veckas semester. Det känns lika "B" som att bilens klocka inte klarar av att synka med den tidfunktion som finns inbyggd radions RDS.
av ztaffans
#323296
consensus skrev:Jag måste dock påpeka att det är hedenhösnivå på tiduret för 1900:-. Det går bara att ställa in tid, inget datum. Alltså funkar det när man ska iväg dagen efter, men det går inte att få bilen varm tex på Arlandas långtidsparkering när man kommit hem efter en veckas semester. Det känns lika "B" som att bilens klocka inte klarar av att synka med den tidfunktion som finns inbyggd radions RDS.
Ja, det är synd för det känns som man skulle kunna ha användning för det. Jag har för mig att jag läst någon förklaring som gäller säkerhet (Volvo) men är inte helt säker.
Ett scenario som jag kan tänka mig är att du ställer bilen för vecko eller månads parkering. Ändrade planer gör att du hämtar bilen efter en dag och parkerar den i ett garage som sitter ihop med bostadshus. Dieselvärmaren har du kanske helt glömt bort och garaget fylls med avgaser den dag den startar.

En annan sak som jag saknar från V50´n var att man kunde ställa in tiden och aktivera värmaren under färd.
Nu måste man ställa bilen och sedan ställa tid och aktivera värmaren.
Även detta är en medveten förändring från Volvo för att man inte ska hålla på med annat medan man kör. Har viss förståelse för detta men saknar ändå funktionen.
av S80-04
#323572
ztaffans skrev:
consensus skrev:Jag måste dock påpeka att det är hedenhösnivå på tiduret för 1900:-. Det går bara att ställa in tid, inget datum. Alltså funkar det när man ska iväg dagen efter, men det går inte att få bilen varm tex på Arlandas långtidsparkering när man kommit hem efter en veckas semester. Det känns lika "B" som att bilens klocka inte klarar av att synka med den tidfunktion som finns inbyggd radions RDS.
Ja, det är synd för det känns som man skulle kunna ha användning för det. Jag har för mig att jag läst någon förklaring som gäller säkerhet (Volvo) men är inte helt säker.
Ett scenario som jag kan tänka mig är att du ställer bilen för vecko eller månads parkering. Ändrade planer gör att du hämtar bilen efter en dag och parkerar den i ett garage som sitter ihop med bostadshus. Dieselvärmaren har du kanske helt glömt bort och garaget fylls med avgaser den dag den startar.

En annan sak som jag saknar från V50´n var att man kunde ställa in tiden och aktivera värmaren under färd.
Nu måste man ställa bilen och sedan ställa tid och aktivera värmaren.
Även detta är en medveten förändring från Volvo för att man inte ska hålla på med annat medan man kör. Har viss förståelse för detta men saknar ändå funktionen.
Kör på jobbet med Ford Focus och där kan man ställa in veckodagar då värmaren aktiveras. I princip kan du vara då flera veckor på resa och värmaren värmer bilen en gång i veckan.
av S80-04
#324941
~Kalle~ skrev:Om värmaren går 1 gång i veckan tar nog batteriet slut ganska snabbt
Kan hända. Brukar ha radion på då jag tvättar bilen och börjar ganska snabbt varna att batteriet har för låg spänning!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

Xc70 2012

Hej! Jag är ny här och jag fick dessa fe[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]