mårre skrev:Enligt instruktionsboken (S80 D5 -08) så ska värmaren fungera om temperaturen är under +15. Enligt Volvoverkstaden är det +5 som gäller. När det är +8 och jag väljer Direktstart extravärmare i displayen så händer inget annat än att texten "På" börjar att blinka. Är det någon som vet hur den ska funka eller om det kan vara något fel på värmaren? (Har bara haft bilen några veckor)
Det är inget fel på din bil. Den menyn som du ser när du har bilen igång "direktstart Parkeringsvärmare" aktiveras enbart när du stängt av bilen (den slutar att blinka när du stängt av bilen). Perfekt att ha när man t ex handlar 20 minuter e dyl och slippa komma ut till en iskall bil (det blir riktigt varmt och skönt då).
När du har bilen avstängd kan du bläddra mellan lite andra menyer. När du kommer till "extravärmare" så har du förslagsvis den i "Auto"-läge. Har du inställt så sköter värmaren sig själv, den startar alltså automatiskt och värmer upp kupén snabbt och hjälper till att värma motorn snabbt.
Sedan vet jag att det förekommer trådar där de säger att värmaren kan dra slut på batteriet och sota igen om man kör väldigt mycket kort turer. Detta vet jag inte om det stämmer för jag har själv aldrig haft några problem varken med min V70 II eller min tidigare V50 och har alltid haft inställt på "extravärmare Auto"
Sedan har du möjlighet att tidsinställa (om du valde till tidur förstås, kostade 1900:- när jag köpte min) när du har parkerat. Då ställer du in tiden du vill ha bilen varm för avfärd, så känner värmaren av yttertemperaturen och startar automatiskt lagom lång tid innan för att uppnå behaglig värme.
Lycka till med din värmare, det är en riktig Guldutrustning som du får betala ca 15 - 20 tusen om du vill ha till andra fabrikat.