Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Tjenix,

Nu när man går ut på mornarna så är ju temperaturen inte mer än 4-6 grader. Min fråga är när man ska börja använda sig av motorvärmaren och hur lång tid innan färd behöver man köra värmaren?

Inte märkt att bilen ska vara svårstartad ännu iaf.

//LOTEZ
av MattiasD
Jag körde hela förra vintern utan motorvärmare och etanol i tanken. Aldrig några startproblem utan bilen startar som alltid på någon sekund med startmotorn. Nu var vintern inte så kall. Som kallast var det -11 när jag startade bilen utan problem (och utan motorvärmare) och det hade säkert varit några grader kallare under natten.

Så för den saken skull behöver du inte använd motorvärmare än på ett tag. Däremot sägs det att redan vid +15 grader är det lönsamt ur miljösynpunkt att använda motorvärmare då det minskar emissonerna och förbrukning. Dessutom är det ju gott att värmen kommer direkt.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
På vintern är det E75 ute i pumparna. Det är det from November till April. DVS det är mer bensin i soppan för att få skiten att starta. Det roliga är att man får betala 60öre mer per liter för E75 än E85..
(jag har kommit över etanoloriet som ni kanske märker) :twisted:
av MattiasD
FiddeUBC skrev:På vintern är det E75 ute i pumparna. Det är det from November till April. DVS det är mer bensin i soppan för att få skiten att starta. Det roliga är att man får betala 60öre mer per liter för E75 än E85..
(jag har kommit över etanoloriet som ni kanske märker) :twisted:
Visst, den sk vinterkvaliteten är väl allmänt känd. Helt onödigt enligt många, och förhoppningsvis kommer något bolag med blandpumpar där man kan välja den blanding som passar ens bil bäst.

60 öre i höjning är det inte alltid. Förra året 90 öre! Men visst gör bolagen gör allt för att hitta på ursäkter att höjja etanolen och få sälja sitt fossilbränsle istället.
av Amli
MattiasD skrev: 60 öre i höjning är det inte alltid. Förra året 90 öre! Men visst gör bolagen gör allt för att hitta på ursäkter att höjja etanolen och få sälja sitt fossilbränsle istället.
Snälla, börja inte nu igen...

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H&a[…]

Hann äntligen att montera tillbaka locket av […]