Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,

Funderar starkt på en V70 2,5FT manuell men är rädd att den ska vara alltför törstig. Hur mycket drar era 2,5FT när ni kör på bensin alt etanol?

/Jörgen
av LOTEZ
412 mil sen ny - ej nollställt mätare eller färddator.
visar 1.18 och då 70% stadskörning. har tankat full 11 eller 12 ggr tror jag varav 4 100% etanol, 5 100% bensin och 3-4ggr har jag tankat 50% av varje.

Tycker personligen det är lite i överkant men o andra sidan så är det 231 hästar o mata :-)

//LOTEZ
av MattiasD
På senaste tankningen hamnade jag på 1.15 l/mil, uppmätt med trippmätare och pump. Oftast hamnar jag mellan 1.1 l och 1.2 l mil beroende på körning. Men jag har också hamnat lägre och blir det mycket 80-90 väg hamnar jag på 0.9 l/mil. Min bil har gått 1250 mil och jag har alltid kört poå etanol. Min bil är en MY09 och MY10 ska ju vara lite snålare.
av jhenrikj
Min MY09 går 90% stadskörning, ligger på 0,95 bensin 1,2 etanol...går alldeles utmärkt att hålla etanolförbrukningen strax över 1,0 när man kör landsväg om man anstränger sig...men man har ju inte 200 hästar för att köra snålt ;=)
Användarvisningsbild
av js1
Ok, tack för era inlägg. Låter ju som vettiga siffror. Sant att man inte har 231Hk för snålkörning men samtidigt får den ju inte dra hur mycket
som helst. Jag vill ha en bensinare och enda alternativet är ju den sura 2 liters fordfyran. Den köper jag bara inte, då byter jag märke istället.
Undrar varför dom tog bort 170Hk femman? Säkert nån påtryckning från Fords sida, trist.
av MattiasD
js1 skrev:Ok, tack för era inlägg. Låter ju som vettiga siffror. Sant att man inte har 231Hk för snålkörning men samtidigt får den ju inte dra hur mycket
som helst. Jag vill ha en bensinare och enda alternativet är ju den sura 2 liters fordfyran. Den köper jag bara inte, då byter jag märke istället.
Undrar varför dom tog bort 170Hk femman? Säkert nån påtryckning från Fords sida, trist.
2 litersmotorn från Ford är en tråkig historia. Den drar ytterst lite mindre än 2.5FT och mycket slöare. Helt klart ska en modern motor ha turbo och gärna också kompressor. Volvos utbud av ottomotorer är minst sagt uselt. Men det verkar korrigeras nu med 1.6 liter turbo som enligt rykten ska vara snål (0,5 l/mil). Utbyttjar de etanolens egenskaper är inte en förbrukning på 0,6 l/mil inte helt orimlig.

Annars är Passat EcoFuel intressant. Bensin/gas och en modern effektiv motor. Audi A4 2.0 TFSI som går på bensin/etanol är ett annat alternativ.
Användarvisningsbild
av js1
Ja, det väger mellan Passaten och V70:n. Volvon känns mer premium, går lite tystare och så är man uppfödd med Volvo, har bara haft Volvobilar så det tar emot lite att byta märke. Baksätet i Passaten är stooort vilket uppskattas av ungarna.
Det jag är rädd för är just bränsletörsten. VW har jobbat fram bränslesnåla effektiva motorer. Deras 160Hk TSI och också trevlig att köra.
Användarvisningsbild
av Jocke67
Jag har en MY09 och innan jag uppdaterade den till Polestar så hade jag en bränsleförbrukning på blandat 1,1l/mil och med E85 låg jag på nästan 1,6l/mil.
Nu efter mappningen så ligger jag på E85 Stan=1,55l/mil, landsväg=1,08l/mil (140km/h) och blandat= 1,31l/mil.
Har inte testat förbrukningen med bensin än och testen är gjord genom färddatorn.

Jag tycker det verkar bra när det gäller E85 och kostnadsmässigt så är milpriset nästan exakt lika som bensin som jag hade innan. Men så e man lite störd av att vilja ha mest effekt :D
Användarvisningsbild
av petkas
den är alltför törstig,jag kom aldrig under 1,2l (bensin)blandat körning(hade en 2.5ft -09),nu väntar jag på en 2,4d summum med extra allt(nästan),jag själv blev besviken just vad det gällde bränsle förbrukningen.
av jhenrikj
petkas skrev:den är alltför törstig,jag kom aldrig under 1,2l (bensin)blandat körning(hade en 2.5ft -09),nu väntar jag på en 2,4d summum med extra allt(nästan),jag själv blev besviken just vad det gällde bränsle förbrukningen.
Funderat på att ändra körstil kanske? Att få den under 1,0 liter bensin per mil är inte ens en svårt....att få den att dra så mycket som din gjorde är däremot en utmaning.

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]