Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Hej, har just varit på Volvo och visat upp min bil ang. väsljud i servon. Om man står stilla och drar i ratten väser det, i ytterlägen mycket (skulle säga att normalt är att det knappt hörs utom i ytterlägena. Funktionsljud, säger verkmästaren. Vad göra? Garantin går ut. kan det hända något typ att när jag byter in den om ett år vill de dra 8 000 för en renovering av servopumpen?

Jag vet inte hur mycket man ska lita på att ljud är "normala". Jag tycker det låter onormalt mycket.

Nån annan som haft
a/ servoljudsproblem
b/ problem med att verkmästaren säger att något är normalt, sedan fått avdrag vid inbyte

PH
av plasmagunnar
Hej, har haft precis samma ljud på den V70II T6 AWD som jag har fått som lånebil i väntan på min XC60. Ljudet blev dock värre och värre så jag åkte till verkstan för att kolla upp det. Mekanikern sa att det är ett litet läckage på styrväxeln som gjort att oljenivån blivit för låg, och han löste det tillfälligt genom att fylla på olja. Styrväxeln måste dock bytas senare.
av Mr T
perhall skrev: a/ servoljudsproblem
b/ problem med att verkmästaren säger att något är normalt, sedan fått avdrag vid inbyte
PH
a/ all servos låter väl lite i ändlägena, iaf de jag haft. Dock inte så mycket så att man reagerar. Men det är ju inte alldeles enkelt att säga vad som är normalt. Jmfr med en annan bil?

b/ Be att få det skriftligt!

//Mr T
av perhall
Det är helt klart svårt att veta vad som är normalt, men eftersom jag har reagerat på ljudet och nu fick höra om väsljud på en T6 ringde jag Upplands Motor som ska kolla bilen också. Har man kollat med två aukt verkstäder så är det ju ganska enklet att i efterhand leda i bevis att man bekymrat sig om oljudet och hört av sig.
Säger de också nej ska jag begära det skriftligt !Bra idé och tack Mr T, de debiterar Volvo 600 kr för 10 min provkörning så...
PH
av MrT6
Stort tack till föregående skribenter i denna tråd! Jag har trott att jag varit överkänslig för ljud från servostyrningen. Mina erfarenheter:
Låg fart, kanske upp till ca 40-50 km/h: Väsljudet hörs så fort man vrider det minsta på ratten, exakt rakt fram har jag inte hört något. Bilen är i övrigt mycket tyst.
Stillastående: Svagt väsljud med ratten exakt rakt fram, starkare väsande så fort man vrider det minsta på ratten.
Bil: V70 II 2008 T6.
Kan man se läckaget någonstans?
Hälsningar
MrT6
av perhall
MrT6 skrev:Stort tack till föregående skribenter i denna tråd! Jag har trott att jag varit överkänslig för ljud från servostyrningen. Mina erfarenheter:
Låg fart, kanske upp till ca 40-50 km/h: Väsljudet hörs så fort man vrider det minsta på ratten, exakt rakt fram har jag inte hört något. Bilen är i övrigt mycket tyst.
Stillastående: Svagt väsljud med ratten exakt rakt fram, starkare väsande så fort man vrider det minsta på ratten.
Exakt så är min också! Kunde inte ha beskrivit det bättre. T6 är ju ännu tystare än 2,5T, i dieslarna kan jag tänka mig att motorn överröstar.
Antar att din garanti också går ut snart...
Har även kvitter i fläkten men det är nog inte lika allvarligt...
PH
av plasmagunnar
MrT6 skrev:Kan man se läckaget någonstans?
Jag var inte med mekanikern när han gjorde jobbet, så jag vet tyvärr inte.

Men din beskrivning av hur du upplever ljudet stämmer till 100% med min uppfattning. Så kolla upp det innan garantin går ut.
av dogg
Min ratt har också ett svagt väsande ljud när man svänger, vilket jag kan stå ut med. Vad som är mer irriterande är att det ibland viner och piper svagt från ratten när man kör rakt fram. Detta ljud förekommer inte alltid, utan brukar dyka upp efter en stunds körning i varmt väder, utetemp cirka 15 grader eller mer.

Var i juni i kontakt med volvoverkstaden och de sa att det väsande ljudet var en egenskap hos V70 II, som hördes mer eller mindre på alla bensinmodeller. Vad gäller det pipande ljudet när man kör rakt fram så hade de inget svar på vad det kunde bero på. Min egen teori är att när servooljan passerar en ventil så uppstår ibland ett resonansljud, ungefär som det kan göra i ett element i bostaden på vintern. Detta ljud leds sedan in i kupén via rattstången och ratten. Ljudet hörs bara på förarplatsen.

Jag tror att Volvo vet om problemet och att de löst detta på MY10 i och med att de har en helt ny ratt, som inte bara ser annorlunda ut. MY10-ratten går inte att montera i äldra bilar eftersom den har en annorlunda och ny infästning.

Beror på hur tjocka plattor du tänkt […]

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]

Så med andra ord så har jag kört […]

Ser ut som skyddet över juster muttern fö[…]