Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Nu har jag beställt min nya tjänstebil där grundbilen är en kampanjbil (Business Momentum), dvs nettoprissatt. Har jag gjort bort mig fullständigt i förhandlingen med avseende på pris och utrustning?

Volvo V70 II 2,5FT Business Momentum MY10
Automat AWTF-80 SC
Svart Metallic 452
17 " Cassini fälgar
Takspoiler 452 Svart
High Performance ljudanläggning
Nyckelavst. kr-kudde pass
Lastrumsmatta formgjuten plast Offblack
Skålade gummimattor Offblack
Blåtands handsfree
GPS (lös)

315 000 SEK

Jag hade först beställt laminerade rutor runt om, men sedan upptäckte säljaren i sista stund att det inte gick att få som tillbehör till kampanjbilarna. Trist. Likaså är färgerna begränsade. 17"-fälgar går inte heller att få till kampanjbilarna, men det lyckades säljaren lösa på annat sätt ;-//

Är FT och automat en fungerande och bra kombination (om man bortser från bränsleförbrukningen)?
Användarvisningsbild
av Bowe
Grattis!

Tror definitivt inte att du gjort bort dig, rätt lik min 2,4D som nu byggs, och jag är ju inte bortgjord.....! :D

Skämt åsido, det jag funderar över är att till min bil har jag beställt laminerade rutor, förvisso herrg.pak.2 resp 17" fälgar och jag hade heller inget problem att välja vilken färg jag så önskade. Om detta berodde på säljaren eller något annat låter jag vara osagt! Min beställning gjordes för drygt en månad sedan och är också kampanjbil.
Användarvisningsbild
av Guligan
Tråkigt men förståeligt att man låst så mycket options till Businessbilarna. Jag hade turen att beställa och få min 2,5FT Business Summum innan de nya reglerna kom. I övrigt är det nog ett normalt/bra pris du fått.
av PFA
Okej, det var ju skönt att det inte gick fullständigt snett. Tydligen har de här begränsningarna kommit nu. Jag och säljaren var överens i fredags förra veckan (28/8) och bilen skulle sedan beställas på måndagen efter, dagen innan den generella prishöjningen. Han hörde då av sig och berättade att han hade missat informationen från Volvo.

Det handlar sannolikt om att Volvo begränsar antalet varianter så mycket som möjligt för att kunna producera upp större serier av samma bil och på så sätt rationalisera produktionen. Men det är synd när de tar bort valmöjligheten på så bra options som t ex laminerade rutor. Å andra sidan måste man ju inte beställa en kampanjbil.

Istället för de laminerade rutorna så fick jag med bakspoiler och GPS istället. Jag var även tvungen att byta färg.
Användarvisningsbild
av micke011
Ja det är nog många av oss som drabbats av begränsningarna, vi hade godkänt en offert på en kampanjbil som innehöll mörka rutor, 17", 12v uttag mm som också visade sig omöjligt att få, och det enda säljaren konstaterade var att "nä det gick inte att få". Tilläggas kan att det var Bilia, allas vår favorit-ÅF :)
Användarvisningsbild
av Guligan
Nja, jag tror framförallt det är Skatteverket som haft synpunkter på Businessbilarna. Det har nog varit lite för lätt att få reducerat förmånsvärde på dessa nettoprissatta fordon och samtidigt välja fritt bland options.
Användarvisningsbild
av micke011
Jag ser inte riktigt den kopplingen, har Skatteverket verkligen tid och resurser att lägga på att granska bilföretagens erbjudanden? Och varför skulle det vara ett problem att bilföretagen sänker priserna på sina bilar utan att för den skull begränsar utbudet på tillbehör?

Jag tror personligen mer på att Volvo helt enkelt fick för bra respons på kampanjen och att man helt enkelt valde att strypa möjligheterna, vad finns det annars för rim och reson i att man nu bara kan välja mellan 4 färger? Eller att man kan välja till ett par saker men inte andra? Om det nu var Skatteverket som satte käppar i hjulet för kampanjbilarnas tillbehörslista, så borde det ju inte vara den faktiska listan över tillgängliga options som är problemet utan principen att man kan få en billigare bil med lägre förmånsvärde.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jo, Skatteverket lägger gärna tid och resurser på detta. Bilförmånsbeskattning är ingen obetydlig inkomstkälla för skattmasen.

Självklart fick Volvo bra respons på kampanjen, det var ju ca 10% rabatt på förmånsvärdet rätt av om man valde Business. Bra för oss som hann beställa en sån modell - dåligt för Skattmasen som tappar intäkter.

VPS fick därför göra om Businessmodellerna till lite mer lika tidigare "Edition"-modeller (typ snikspecar) för att säkerställa att det är just en kampanjbil som kan motiveras vara nettoprissatt.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]