Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Malmsten
Hej!
Jag undrar om det fler än mig som har märkt att det kommer vatten ur innertaket längst bak i bilen?
Kommer sipprande mellan plastdetaljerna som är i taket mot bakluckan.
Kan det vara kondens eller är det regnvatten som kommer in från någon glipa vi railsen eller dyl?
Bilen är en 08:ans XC70.

Mvh Patte
Användarvisningsbild
av petkas
kan garantera att det kommer genom öppningarna där gångjärnen sitter,fettet brukar också rinna genom när service killarna smörjer gångjärnen
av ontop
Noterade samma när jag tvättade sist. Är det "öppet" in i bilen vid gångjärnsinfästningen? Har gångjärnen uppdaterats? Monterar dom likadana gångjärn försvinner ju inte problemet.
Användarvisningsbild
av AWWD
Samma sak hände mig, dvs när jag öppnade luckan kom det några droppar i skarven mellan plasten i övre vänstra hörnet under gångjärnet. Bilen var drypande i kondens (på utsidan). Försöker förstå vad som händer.

Följer kanske kondensvattnet själva gångjärnet in i bilen när luckan öppnas?

I så fall borde ett byte av själva gångjärnet inte göra skillnad om inte konstruktionen är ändrad?

Det sitter en skumgummibit under panelerna i nämnda skarv och den var torr så det kan inte ha runnit in vatten regelbundet.

/awwd
av Fjolnir
Så blir det på min också. Det är en -09:a och jag har precis varit inne och på verkstad så att de kan titta på det (nybilsgaranti). Det finns tydligen ett servicemeddelande om det här från Volvo och jag har en ny tid för att byta ut båda gångjärnen till bakluckan.
Användarvisningsbild
av AWWD
Fjolnir skrev:Så blir det på min också. Det är en -09:a och jag har precis varit inne och på verkstad så att de kan titta på det (nybilsgaranti). Det finns tydligen ett servicemeddelande om det här från Volvo och jag har en ny tid för att byta ut båda gångjärnen till bakluckan.
Känns lite osäkert med byte av gångjärn då Kirre123 har en MY11 med samma fel. Finns det nyare/bättre gångjärn att byta till än de som sitter i MY11?

/awwd
Användarvisningsbild
av Kirre123
Jag ringde lokala Volvohandlaren direkt efter jag läst era inlägg och han sa att luckan inte är tillräckligt fastdragen, damasken runt gångjärnen är ej tät mot karossen.
Det blir besök efter jobbet imorgon så får han även se "bucklorna", ska bli intressant vad han säger om dom.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]