Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hisingspansar
"Volvo XC60
Volvo XC60 introducerar GTDi teknik
Augusti 27, 2009 | Efter införandet av bränslesnåla diesel varianter, Volvo i år även med en ren bensinmotor i XC60. Dessa två liter mer än 200 hk turboladdad direkt-motor injektion bensin är kombinerad med en mycket effektiv automatisk Powershift. Denna höst, XC60 2.0T Power Shift, med ett grönt C-etikett i utställningslokaler.

Volvo använder en helt ny generation 4-cylindriga turboladdade motorer med direktinsprutning, även känd som GTDi (Gas Turbo Direct injection). GTDi Med denna teknik är det möjligt att använda en mindre motor storlek, med fyra i stället för fem cylindrar. Strömmen är inte bakåt, men det är på en 20 till 30 procent lägre uppnås bränsleförbrukning och avsevärt lägre CO2-utsläpp.

Nederländerna är den första europeiska marknaden blir medvetna om detta helt nya motorn. De exakta priserna är ännu inte känt, men XC60 2.0T Power Shift kommer i alla fall från ett lägre pris än € 50.000, - har.
> ändra"

(Draget direkt från Google Translate så det är knappast en klockren översättning)

Som jag förstår det så kommer det en helt ny 2.0T med GTDI teknik på 200 (200+?) hästar, rejält mycket snålare och med powershift lådan.

Låter intressant!
av XCThord
Ser verkligen fram emot mer info! :D
av MattiasD
Låter lovande! Vi får hoppas motorn kommer i Flexifluel-utförande, alltså en 2.0FT (nåt annat vore rätt korkat), vilket skulle vara en välkommen ökning av Volvos motorprogam. Förhoppningsvis även en 1.6 FT inom snar framtid. Då kan Volvo skrota sina omoderna 1.8 och 2.0 litersmotorer som finns i dagens motorubud. Volvobehöver utöka sitt utbud av moderna Ottomotorer.
av bilgalen
MattiasD skrev:Låter lovande! Vi får hoppas motorn kommer i Flexifluel-utförande, alltså en 2.0FT (nåt annat vore rätt korkat),
Är det månne du som är Mattias Goldmann på insnöade bilister...förlåt Gröna bilister :lol:
av Lövet
Varför, o varför måste det vara en fyra? Finns ju ingen motortyp som låter fulare!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Varför, o varför måste det vara en fyra? Finns ju ingen motortyp som låter fulare!
Alla går ju över till det, volvo följer väl bara BMW, Mercedes, Audi ,VW osv som redan stakat ut vägen vad gäller downsizing och redan har bytt många av sina motorer till 4:or redan. Deras stora försäljningvolym motorer är ju numera redan 4or. BMW 520, 320, 520D 320D, A4, A6 2.0D, Mecedes 200, 220 230 osv... bara 4:or så långt ögat når.....

Under 200 hk kommer det nog inte finnas en enda motor med 6 cylindrar kvar inom några år från någon tillverkare.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Jag vet tyvärr det, men jag blir inte desto mindre ledsen för det. Det borde ju gå att köra mindre femmor och sexor också med låg förbrukning. Varför inte en två liters femma med turbo på runt 200hk?

Är det bara jag som inte behöver 250hk men ändå vill ha ett trevligt motorljud i bilen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Flera cylindrar kostar mer och gör motorn längre....

Provkörde Audis, BMWs och Mercedes senaste 4or, inga problem med motorljudet alls för de har förfinat sina motorer/karosser så att man inte hör motorn överhuvudtaget. Knäpptyst....

Man får väl göra som på nya GOLF GTI där man satt ett "högtalarmembran" som spelar motorljud för föraren så han ska bli nöjd.

En av de goaste motorerna jag haft var BMWs lilla 8:a som är under 3 liter.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Flera cylindrar kostar mer och gör motorn längre....
Man får väl göra som på nya GOLF GTI där man satt ett "högtalarmembran" som spelar motorljud för föraren så han ska bli nöjd.
Den kostnaden tar jag gärna, borde ju inte bli så mycket dyrare med ett litet större block, 8 ventiler till och två cylindrar. Men jag kanske är för ensam med det tankesättet? Borde ju inte vara det med tanke på hur mycket framgång BMW skördat med sina sexor. Tyvärr har ju inte BMW några sexor under 218hk i nuläget och tydligen ska det bli ännu värre framöver.

Angående Golfen så visst låter det mycket, men det är ju fortfarande bara brum - ingen sång :cry:

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]