Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har precis (till slut) fått iväg ordern på nya bilen (V70 2,5FT Business Momentum yada yada) och nu är den stora frågan..ska man satsa på ett trygghetsavtal eller nöja sig med serviceavtalet? Vi räknar på 1500 mil om året och priserna är 311kr resp 215kr per månad..jag lutar åt ett trygghetsavtal men är inte helt säker på villkoren på det, vilka reparationer som ingår och som inte omfattas av nybilsgarantin ex.vis.. Så hur har ni resonerat när ni valt?
jag ställde samma fråga till (känner honom väl)försäljaren(1500 mil) och han sa att om man ska vara helt ärlig så inget av dom,det är mest dom som kör 2-3000mil eller mer som ev. kommer att tjäna på det,om det är nånting som pajar så är det ju nybilsgaranting som gäller,trygghetspaketet omfattar bla.torkarblad,lamppor,bromsbelägg,mm,och dom sliter man ju inte sönder på en gång,första servicen t.e.x kostar 2650(2.4d,helmia karlskoga)och om du skulle tecka ett trygghetsavtal så skulle kosta dig,313x12=3756,så mitt svar är NEJ TACK
Jag hittade lite mer detaljer på Volvos hemsida och jag håller med, det var alldeles för lite som ingick i det avtalet.. Dock kommer vi att teckna oss för serviceavtalet, mest för att det är en bekväm lösning att inte ta servicekostnaderna på en gång utan fördela det över året. Jag antar att 3000- eller 4500-mila servicen är dyrare än enkla 1500-mila-servicen.
Jag har haft Trygghetsavtal på mina två senaste Volvo och det är jag glad för.
På min XC 70 -04 fick jag byta drivlina, länkarmar, stötdämpare och lite till efter ca 6000 mil till en kostnad av ca 25.000:-. Året därpå var det lite till som gick sönder för 10.000:-.
Så det är helt klart värt pengarna, du vet vad du betalar varje månad och slipper obehagliga överaskningar.

Dessutom är det ett lite bättre inbytespris på en bil med Trygghetsavtal.
Trygghetsavtal, självklart!
Visst är det så att det gynnar de som (jag) kör över 4000mil/år. Men det hjälper även er som efter något år får otur att något annat går isönder när garantin är slut, samt så går det inte att tecka trygghetsavtalet i efterhand.

Jag har haft avtalet på alla mina V70 bilar och känner o vet att jag har sparat en hel del pengar.
Tänk er själva... 2-3 service/år + bromsbeläägg/skivor vad detta kostar....

Mitt råd, absolut!!!!
Är det nån som vett när man senast måste bestämma sig för att ta dessa avtal ?
Inom en månad efter man hämtar ut bilen tex ? ?:-/
Jag fick precis priserna på de servicar vi kan räkna med kommer att gå åt under första 3 åren och de är
1500 resp 4500 mil kostar 1500kr
3000 mil kostar 3000kr

Totalt sett 6000kr, medans serviceavtalet skulle gå på knappa 7800kr eller 30% marginal, det låter inte motiverat. Ett trygggetsavtal för oss som kör 1500 mil och som byter efter 3-4 år, njae det får nog också anstå, så vi skippar det helt. Uppleva lite vardagsedge! :)
Låter som om din återförsäljare tagit i lite väl bra för serviceavtalet. Du gör nog rätt i att hoppa över det. Du kan ju dela upp servicekostnaden via Volvokortet istället. (4 mån uppdelning kostar inget extra)
Tar upp ämnet serviceavtal igen då jag ska bestämma mig om det till nya bilen.

jag kör "bara" 1700mil/år och dealade till mig ett 36 mån serviceavtal på 135kr/mån (1620kr/år).
Det får väl ändå anses som ett bra pris för service i Stockholm i 3 år framåt?

Erfarenheter av BraBil och deras verkstad? Väsby i synnerhet.

Och dessutom, missar jag något när jag tror att alla servicar är betalda? eller kommer det överraskningar (utöver slitagedelar då förstås).
Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]