Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nr7
Till er som har eller har testat Park Assist Camera på XC60, hur stor skillnad tycker ni det gör?

Är det en sådan sak som ni absolut inte kan tänka er vara utan efter att ha haft det eller är den vanliga backsensorn fullt tillräcklig?
Användarvisningsbild
av Appel
Jag ångrar att jag inte satt i krysset för kameran, jag har testat i verkligheten och som XC90_Executive säger, man kan nog bli beroende!!

Men den går att eftermontera, så jag tänkter nog kontrollera vad det kostar att eftermontera!
av Norway
Jeg har parkeringskamera på min Mitsubishi Outlander og synes det er en praktisk funksjon.
Men vær oppmerksom på en ting som er håpløst; kameralinsen blir veldig fort skitten/ smutsig, med det resultat at man ser et uklart bilde, eller til tider inget bilde på skjermen.
Dette fordi at kameraet ligger åpent over nummerplaten, noe det også gjør påXC60.

Det er altså veldig praktisk når det er oppholdsvær, men det er jo ikke så vanlig store deler av året i Skandinavia, så husk å vaske linsen jevnlig. En kort kjøretur på våt vei så er den skitten.

Min konklusjon: parkeringssensorer er bra nok og jeg hadde ikke betalt ekstra for kamera.

En av få som har løst dette er VW, der kameraet ligger skjult bak VW-emblemet på noen modeller og vippes automatisk ut når det blir aktivert. ( Passat CC ? )
av Twendor
Anbefales! Men husk, det tilkommer en opsjon på Navigasjon(RTI) for å få Kamera.
Det er mye bedre bilder på 2010 modellen, trolig ny type kamera, samt bedre grafikk for hjelp(tykkere linjer for rygge hjelp)
Dette begynner virkelig å ligne på noe Volvo."Bra" :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Lite smutsig är klart att den kan bli ibland (på vintern), men då är det ju bara att torka av den med lite papper.

Har haft det i varje bil(som det har gått att välja det till) sen 2007 och kommer fortsätta det med. Värt varenda krona! Inte nog med att det är väldigt smdigt att kunna se var linjer osv är, det är också för säkerheten. Så man ser om något barn t.ex skulle springa ut bakom när man backar.

Man kan även se avståndet till det bakom (om man har parkeringshjälp också).
av XCThord
XC90_Executive skrev:Lite smutsig är klart att den kan bli ibland (på vintern), men då är det ju bara att torka av den med lite papper.

Har haft det i varje bil(som det har gått att välja det till) sen 2007 och kommer fortsätta det med. Värt varenda krona! Inte nog med att det är väldigt smdigt att kunna se var linjer osv är, det är också för säkerheten. Så man ser om något barn t.ex skulle springa ut bakom när man backar.

Man kan även se avståndet till det bakom (om man har parkeringshjälp också).
Instämmer - kameran funkar grymt bra! :D
av nr7
Twendor skrev: Dette begynner virkelig å ligne på noe Volvo."Bra" :lol:
Det känns som att Volkswagen ligger steget före fortfarande dock. Har inte provat den själv men om man läser texten nedan så låter det bra i alla fall.

Tolkar jag det rätt så behöver man heller inte lägga till GPS utan det räcker med en radio för 2500:-
Volkswagen Tiguan skrev: Park Assist med backkamera Rear Assist

Den innovativa nyheten Park Assist gör det enklare att fickparkera. Vid en hastighet på upp till 30 km/h kan du aktivera parkeringsassistenten med en knapptryckning på mittkonsolen. Systemet mäter upp avståndet mellan andra parkerade bilar via ultraljudssensorer. När en tillräckligt lång parkeringsruta finns tillgänglig ges klartecken i bilens färddator att du kan stanna och lägga i backväxeln. Parkeringsassistenten tar nu över rattmanövreringen och föraren kan koncentrera sig på att sköta gas och broms. Den rätta vinkeln för att komma in i parkeringsrutan beräknar parkeringsassistenten själv ut. När du kommit in i rutan är det bara att lägga i växel framåt, parkeringsassistenten kopplas ur automatiskt och du kan räta upp bilen. I Park Assist ingår sensorer i såväl den främre som den bakre stötfångaren som hjälper föraren vid manövrering. Backkameran visar området bakom bilen och tydliga hjälplinjer visar hur placeringen kommer att bli om manövern fortsätter med valt rattutslag. Detta tillval kräver Radio RCD 510 eller navigationssystemet RNS 510 för att vara beställningsbart.

Pris 7100 kr.(inkl. moms)
av Norway
Selvfølgelig er det supert å ha, det synes jeg også.
Men det blir feil når man må gå ut av bilden og vaske linsen før man kan parkere, bare fordi det har blitt skittent.
Dette opplevde jeg også under prøvekjøring av XC60.
Skulle bare ønske at flere hadde løst problematikken rundt skitt/ smuts på en bedre måte, noe jeg nesten hadde forventet av Volvo, som ellers er utrolig gjennomførte når det gjelder praktiske og funksjonelle løsninger.

Men jeg mener det er supert når man ser noe, og det gjør absolutt parkering lettere.
Uansett så er parkeringssensorer et must, og disse vil også slå inn hvis et barn etc. løper bak bilen....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har som sagt haft det i bilarna den 2007. Det är bara på vintern om det är riktigt jäkligt väder som man behöver torka av linsen ibland. Det kan man göra samtidigt som man torkar rent nummerplåten bak också, så den syns!

På vår/sommar etc så har jag aldrig behövt torka av linsen någon gång. Den sitter skyddad vid belysningen till reg.skylten.

VW:s lösning att den "tittar ut" vid emblemet bak är ju snyggt och smidigt. Men är det kallt och fryser så lär den inte fungera alls.....

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]