Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder har jag beställt en ny tjänstebil, v70 2.5FT business med automat, momentum, vovlovs portabla navigator + isofix stol. Gick på 309 tkr. Bilen finns på lager så jag slipper vänta. Nu till dilemmat:

Jag har länge velat mellan denna och bmw318d touring. Jag vet att det är väldigt olika bilar så det blir svårt att jämföra, men det var mellan dessa bilar jag velade - länge. Förmånsvärdet på volvon blir någon 100-lapp lägre per månad, men å andra sidan drar bmw´n betydligt mindre, så rent ekonomiskt blir det ingen större skillnad för mig.

Grejen är den att jag egentligen inte behöver storleken i v70, men jag älskar komforten. V50 var inget alternativ eftersom jag inte gillar interiören, känns plastig. Efter att ha provkört 2.5FT och bmw 318d så tyckte jag nästan att bmw´n kändes piggare - trots att den bara har 145hk jämfört mot volvons 231hk. Hur kan det komma sig?

Men till slut valde jag ändå volvon eftersom det kändes som att jag fick mer för pengarna (mer hk, automat, större bil, bättre komfort). Och det är nu jag börjar tvivla och tänka att jag borde beställt bmw´n istället? Jag är helt enkelt rädd att jag kommer att tycka volvon är alldeles för tråkig att köra.

Eller vad säger ni? Om ni inte brydde er om själva storleksskillnaden mellan bilarna utan bara såg till körglädje + utrustning - vilken hade ni då valt?
Hejsan

Jag har en V70 2.5FT och jag hade förut en BMW 740.
Klart BMW'n var roligare att köra, men BMW har alltid haft usla stereo i bilarna.
Volvo å andra sidan har en kanon stereo, speciellt om du har skaffat en subwoofer.
Jag fick den som prutmån efter jag hade beställt bilen, kolla om du kan få med den som goodwill.

Jag har den "gamla" 200hk motorn, så jag kommer att beställa Polestar uppgraderingen och då blir det 258hk, nästan som min gamla BMW.
Soppaförbrukningen med etanol ligger på 1,13 l/mil, så man kan inte klaga på det heller.

Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med bilen och kommer antagligen att bli ännu mera nöjd efter Polestar uppgraderingen. :D
Jag saknar inte min gamla BMW740.
När det gäller körglädje har V70 ingenting att hämta mot 3-serien. Den har andra kvaliteter istället men om det är körglädje du vill åt så har du valt fel tyvärr.
Jag vet inte riktigt vad som egentligen menas med "körglädje". Jag kör till 90% i stockholms innerstad. Så det blir ingen rally körning för min del. Däremot får bilen gärna vara kvick i accelerationer vid rödljus och omkörningar. Och på den punkten borde volvons 231hk vara bättre än 145hk på 318? Eller tänker jag fel?

Kanske ska förtydliga: det viktigaste för mig är ju inte att kunna köra rally på vägarna, utan jag är mer ute efter helhetsupplevelsen så att säga. Dvs bra komfort, bra väglag, kvickhet vid omkörningar, kvalitetskänslan i bilen (inget som knakar och låter) osv..
intifadaman skrev:Jag vet inte riktigt vad som egentligen menas med "körglädje". Jag kör till 90% i stockholms innerstad. Så det blir ingen rally körning för min del. Däremot får bilen gärna vara kvick i accelerationer vid rödljus och omkörningar. Och på den punkten borde volvons 231hk vara bättre än 145hk på 318? Eller tänker jag fel?

Kanske ska förtydliga: det viktigaste för mig är ju inte att kunna köra rally på vägarna, utan jag är mer ute efter helhetsupplevelsen så att säga. Dvs bra komfort, bra väglag, kvickhet vid omkörningar, kvalitetskänslan i bilen (inget som knakar och låter) osv..
Ja du, en sak är helt säker och det är att varken Volvo eller BMW påverkar väglaget.
När det gäller komforten så vinner Volvon.
Tja rent spontant kan jag iaf säga att det är en "skoj" bil med lagom pulver.
Fast det jag är ganska skeptisk till är etanolen.
Något säger mig att etanolbilen är på väg in i en återvändsgränd.
Det är lite som om volvo kör en nödlösning tills "riktiga" miljöbilar kommer i produktionen.
Nu finns ju iofs Drive e bilarna och en sådan hade varit ett bättre val.

Men jag tror att andrahandsvärdet kommer vara bättre på en diesel, kontra en etanolbil.

intifadaman skrev:Som rubriken lyder har jag beställt en ny tjänstebil, v70 2.5FT business med automat, momentum, vovlovs portabla navigator + isofix stol. Gick på 309 tkr. Bilen finns på lager så jag slipper vänta. Nu till dilemmat:

Jag har länge velat mellan denna och bmw318d touring. Jag vet att det är väldigt olika bilar så det blir svårt att jämföra, men det var mellan dessa bilar jag velade - länge. Förmånsvärdet på volvon blir någon 100-lapp lägre per månad, men å andra sidan drar bmw´n betydligt mindre, så rent ekonomiskt blir det ingen större skillnad för mig.

Grejen är den att jag egentligen inte behöver storleken i v70, men jag älskar komforten. V50 var inget alternativ eftersom jag inte gillar interiören, känns plastig. Efter att ha provkört 2.5FT och bmw 318d så tyckte jag nästan att bmw´n kändes piggare - trots att den bara har 145hk jämfört mot volvons 231hk. Hur kan det komma sig?

Men till slut valde jag ändå volvon eftersom det kändes som att jag fick mer för pengarna (mer hk, automat, större bil, bättre komfort). Och det är nu jag börjar tvivla och tänka att jag borde beställt bmw´n istället? Jag är helt enkelt rädd att jag kommer att tycka volvon är alldeles för tråkig att köra.

Eller vad säger ni? Om ni inte brydde er om själva storleksskillnaden mellan bilarna utan bara såg till körglädje + utrustning - vilken hade ni då valt?
ztaffans skrev:
intifadaman skrev:Jag vet inte riktigt vad som egentligen menas med "körglädje". Jag kör till 90% i stockholms innerstad. Så det blir ingen rally körning för min del. Däremot får bilen gärna vara kvick i accelerationer vid rödljus och omkörningar. Och på den punkten borde volvons 231hk vara bättre än 145hk på 318? Eller tänker jag fel?

Ja du, en sak är helt säker och det är att varken Volvo eller BMW påverkar väglaget.
När det gäller komforten så vinner Volvon.

Haha :D Jag menade ju väghållning så klart.

Fan också, ju mer jag tänker på det inser jag att ni har rätt. Det ligger mycket i det bilgalen säger om att man kör runt i en tråkigare bil än man behöver ifall utrymmet i v70 inte är det viktigaste. Hmm får sova på saken. Får se om jag kanske avbeställer volvon imorrn.

Är det någon här som har erfarenhet av 3-serien och kan svara på ifall man kan ha en barnstol i baksätet och ändå sitta bekvämt i framsätet? Eller vice versa.
Det bästa är väl om du lånar hem respektive bil över en helg eller liknande och provar. När det gäller körglädje så slår ju 3-serien V70 med hästlängder. Kör du dessutom så mycket som du säger i Sthlm innerstad skulle jag ta BMW i alla lägen. Såvida du inte som sagt är ute efter utrymmet och komforten som V70 har så skulle jag säga att du tagit fel bil, dessvärre. Det kvittar att det är en mindre motor i BMW´n, du upplever den som kvickare tack vara det fina vridmomentet samt kvicka och alerta styrning i sig. Den är lättare att ratta runt i stan samt parkera med.
Men BMW är en väldigt liten bil. Det är inga problem med en barnstol i den men det är inte gott om plats någonstans.
Volvon är dock oerhört mycket skönare att åka i, även för de som åker med.
Jag tror det där med att låna hem och testa är en bra idé.

Själv valde jag mellan en V70 och en 320d. Såväl Volvo/Bilia som BMW i Sätra/Sthlm ställde upp med att jag fick låna hem en bil över helgen för att testa. Som många skriver är ju skillnaden i biltyp stor.

BMW
-Kompakt, tight känsla
-Kvick
-Tyst inuti

Volvo
-Lite mer komfort än sport
-Större lastutrymmen

Vad som fällde avgörandet till en V70 för min del var två saker_
* Lastutrymmen. Jag har barnvagn och åker ofta med packning till stugan, i BMW´n fick jag inte ens in barnvagnen utan att behöva ta av hjulen. I Volvo går den in på länden med massor av plats kvar bredvid.
* Svenska vägar. Den demobil jag fick från BMW var utrustad med run-flat däck, och det var oerhört jobbigt att köra runt med i Stockholm. Essingeleden kändes som en bilbana, där däcken hela tiden ville dra ner i dom spår som bildas i körbanan. Man fick hela tiden sitta och parera med ratten, oerhört tröttsamt. Blir det en BMW nästa gång skall det då absolut inte vara några run-flat däck.
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]