Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thho
Hej,
Fick bilen bärgad till Bilia i Vinsta. Något med elektroniken som strulade och sedan gjorde dom 3000 milaservice.

Åkte förbi och hämtade bilen idag och fick en chock då jag öppnade förardörren :evil: :

-Ratten var helt nedsmutsad och då snackar vi inte små smutsfläckar det var oljesmuts på hela ratten. Har Beige inredning i bilen så det syns GANSKA bra. Gick knappt att se att ratten var beige och nej, jag skojar inte.

-Sätet var nedsmutsat, inte lika mycke men ändå väldigt smutsigt

-Armstödet (?) på dörren och handtaget man stänger dörren med varlikaledes nedsmutsat

-Växelspaksknoppen helt svart

-Den lösa textilgolvmattan fram och golvmattan på sidan mot mittkonsolen=stora smuts/oljefläckar

-Kraftig nedsmutsat på den breda plastlisten på golvet till vänster om förarsätet

-Breda smutsränder (efter skor?) på nederkant på dörren

-Samt som kronan på verket en repa i lacken på ca 1,5 cm samt något svart klet precis vid dörrhandtaget på förarsidan

MAN BLIR SÅ J-A TRÖTT!

En kille från verkstaden kom ut med en liten papperstuss med vatten på men det var helt lönlöst. Han smetade bara ut smutsen på ratten så jag sa åt honom att lägga av.

Han hade i alla fall med sig en digitalkamera och fotade det jag anmärkte på. Man undrar ju vad annat kul smutspellen som reparerade bilen haft för sig???

Jag krävde en helrekond av inredningen och att dom skulle titta på hur repan kan åtgärdas så dom skulle återkomma.

Inredningen går väl att fixa men repan betyder troligen omlack och hur kul är det på en bil som är drygt ett år gammal?

Frugan tog bilen och åkte för att åka till stallet så jag har inte hunnit kolla hela bilen ännu. Ska göra det imorgon. Skulle inte bli förvånad om jag hittar mer smuts.

Killen var i alla fall trevlig och bad om ursäkt och förklarade att det var helt oacceptabelt och att dom skulle ta på sig att åtgärda allt.

Drygt 5000 spänn (service och bärgning) fattigare lämnades Vinsta med en helt nedsmutsad bil. Vad säger man? Vad kan man kräva? ersättning för psykiskt lidande.
av JHg
Det är ju fan SKANDAL!!! :shock:
Tycker inte du skall nöja dig med att bara få bilen rekondad, utan kräva kompensation för din extra tid och besvär de orsakat dig.
Jobbar brevid en av Sveriges största (om inte den största) Bilia, skulle aldrig falla mig in att lämna in bilen där, nix. Jag åker helre 2 mil bort för en verkstad där de alltid gjort ett mycket bra jobb och dessutom är mycket billigare. Volvos egna verkstad!
Fy fan!!

Dessa jävla svin som inte bryr sig ett dugg om andras grejer. Skulle inte förvåna mig om dom har varit o kört skiten ur den också! NOLL respekt!

Förmodligen måste ratten bytas ut helt. Brukar inte gå att få bort fläckar helt på den ljusa! Kräv nu DUKTIGT med kompensation för detta!!
av Lövet
Lugna ner er nu. Det är inte USA vi bor i. I svenskt rättssystem har du rätt att kräva att bilen blir återställd, that's it. Någon ersättning för "psykiska men" bara för att man fått ratten nedsmutsad existerar inte.

Jag skriver detta för att om någon går in och kräver en massa pengar för sveda och värk och fan och hans moster när ratten blivit smutsig - då sätter sig verkstaden på tvären direkt. Gå in och var saklig och beskriv problemet. Det verkar som Thho gjort på detta sätt och en rekond av inredningen ligger i nivå med vad han har rätt att kräva.

Till er andra - tagga ner.
Användarvisningsbild
av AndersP
Skandal är bara förnamnet, men ändå bra hanterat i en tråkig situation
Det är ett intressant ämne dock, det är med repor och skavanker bilar får när de är inlämnade.
Har en kompis som lämnat in bilen på en och samma verkstad 2 ggr under en kortaer tid och båda gångerna har de repat bilen.
Känns ju jobbigt att ta upp med verkstan då man inte kan vara helt säker på NÄR det hände, även om man själv är 100 på att det inte fanns där när man lämna in.
Min erfarenhet är väl att de mörkar det hela och sen blånekar.

Det måste väl ändå vara en hederssak för en mek att göra det han ska och helst överträffa kundens förväntningar. Att då kladda ned å det grövsta och kanske repa bilar för att sen mörka lägger ju ett löjes skimmer över meken och verkstan och hela branschen.

Stå på dig och hoppas det löser sig till det bästa
Efterssom han blir av med bilen ytterligare ett tillfälle för rekond (utöver jobbet de först gjorde när de smutsade ner) plus eventuell omlack (vilket inte görs på en förmiddag) så tycker i alla fall jag att han ska ha en lånebil med fri soppa under tiden de har bilen inne.

Det vet jag i alla fall att min verkstad skulle bjuda på om det varit dom som gjort fel!
Användarvisningsbild
av Thho
Ja man blir ju lite upprörd men Bilia har lovat att fixa allt så vi får väl se. Dom måste väl få en chans att ställa allt till rätta innan domen blir för hård.

Sen är det en annan sak att rutiner och kvalitetskontroll brister. Förklaringen enligt verkstadskillen var en enorm överbelastning efter semesterperioden.

Det där om ersättning för psykiskt lidande ska ni inte ta på allvar.

Hoppas dom hanterar det på ett bra sätt och någon liten kompensation för att jag måste lämna bilen på nytt med vad det innebär av tid, bensinpengar och annat borde dom nog fundera på.

Måste dörren lackas om är det ju inte riktigt bra med vad det innebär i värdeminskning och annat.
av Psyko
andreas_lofgren skrev:Lugna ner er nu. Det är inte USA vi bor i. I svenskt rättssystem har du rätt att kräva att bilen blir återställd, that's it. Någon ersättning för "psykiska men" bara för att man fått ratten nedsmutsad existerar inte.

Jag skriver detta för att om någon går in och kräver en massa pengar för sveda och värk och fan och hans moster när ratten blivit smutsig - då sätter sig verkstaden på tvären direkt. Gå in och var saklig och beskriv problemet. Det verkar som Thho gjort på detta sätt och en rekond av inredningen ligger i nivå med vad han har rätt att kräva.

Till er andra - tagga ner.
Håller med !

Finns ingen som helst vinst i att gapa o skrika.
Dom har ju redan tagit åt sig felet och lovat en rekond.
Säkert inga probs med att få låna en bil under tiden.

Sen kan man ju hålla med om att det är FRUKTANSVÄRT klantigt att lämna ut en bil så.

Problemet med skador och repor o liknande på bilar som varit inne på verkstan
är allmänt känt. Oftast har skadorna varit innan men den upptäcks självklart
efter att bilen varit på verkstan, menar inte att det aldrig händer på verkstan men oftast
är det tidigare skador.

Sett många kunder lämna in bilen utan att gå runt den vid inlämnandet men
när dom hämtar bilen går dom runt bilen, varför då ? Dom har ju ingen aning om
det var ett märke innan dom lämnade bilen eller ej.
Jensen skrev:Självklart väldigt tråkigt, men att du får en
värdeminskning pga en omlackad del kan jag
inte hålla med om, varför skulle den bli värd mindre???

Nu vet jag inte vad det är för färg. Men en metalliclack bli inte exakt likadan när man lackar om...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]