Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
#306521
Nu har jag tjuvläst på forumet en längre tid, plågat en medlem med PM via annat forum för att få svar och då fått en rad trådar med olika uppgifter, därför gör jag nu ett försök att få klarhet i detta.

Jag har ev för avsikt att byta Subaru Outbacken -07 mot en V70 med diesel, dels vill jag ha diesel, automatlåda och liiiite power, samt större utrymmen i bilen. MB och BMW i all ära men att gå från AWD som jag älskar till rwd är inte aktuellt och de AWD som de har lirar inte med min plånbok. fwd kan jag iaf tänka mig, även om det bär emot med... och awd är ju lite ovanligt på V70 med, och helt nytt utan kampanj osv kommer det inte bli om det blir.

så... gamla V70 2.4d och d5 har jag förstått är EXAKT samma motor med olika programmeringar i, kompression osv är samma, och polestar plockar ut samma effekt vid en uppgradering - i detta fall spelar det ju ingen roll vad man köper om man ändå har för avsikt att uppgradera den via polestar (vill ju gärna ha kvar garantierna)

Vad gäller nya V70 2.4D på 175hk och D5 på 205 hk har jag läst vissa som påstår att det är samma sak, samma motor men olika program, andra hävdar att det är dubbla turbos i D5 men inte i 2.4D osv.
Kollar man på t.ex. Reca Engieneering så tar de ut 240hk ur nya 2.4d liksom D5, detta kanske tyder på att det ÄR samma grundmotor och att Polestar kommer kunna plocka lika mkt ur dessa motorer (har mailat polestar men utan svar än så länge)
Tittar man på volvocars.se så har 2.4d och d5 samma vridmoment på 420nm, men D5 har till 3250rpm och 2.4d till 2750 (om jag minns rätt) även detta tycker jag luktar samma motor men olika program...?

Kan någon berätta hur det ligger till?
Vet någon hur skatten skilljer, om den gör det, på gamla vs nya dieselarna?
Gamla dieselarna kan man ju få för ganska bra pengar, men kanske är det värt merkostnaden för de nya, i min värld kommer de gamla bli mer svårsåld då jag fått för mig att de är törstigare, ljudligar osv. Eller kanske är det en bra deal att köpa en gammal diesel (vi pratar nya karossen fortfarande) och få en uppdatering gjord och sen vara nöjd... värderaset är ju ganska duktigt i början?

Hjälp mig i djungeln, annars kanske nästa bil blir mazda 6 2.2D 185hk/400nm (trots avsaknad av automat) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Funk
#306607
163hkr och 205hkr är väl däremot samma hårdvara ? 175hkr är väl ungefär samma som den gamla D5:an medan de andra är "nya"?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lilja
#306760
Det finns ju 163, 185 och 205 hästars D5. Har inte koll på läget när det gäller 2.4D men är ganska säker på att 163 och 185 är samma motor fast med olika mjukvara. Den nya 205 hästars D5an däremot är dubbel turbo och INTE samma hårdvara. Är också ganska säker på att 2.4D inte är en dubbel turbo även den nya. Så min teori är helt enkelt att den nuvarande 2.4D och den gamla D5an är samma motor fast med olika mjukvara.
Användarvisningsbild
av Funk
#306859
s6025t skrev:http://www.volvocars.com/se/tools/NewsE ... x?item=223 det är nya motorer båda 2
Det är ju iofs sant, men det finns 3 motorer, 2.4D 163hkr. 2.4D 175hkr och D5 205hkr där 175 hästarn enbart sitter i framhjulsdrivna bilar, bl.a XC60 och XC70 DRIVe.

D5 är ny med dubbelturbo, 2.4D 175 (med enkelturbo, och enbart i FWD-bilar) är även den ny enligt pressen... Men vad är då 2.4D 163hkr för en ful fisk ?

Motorkoderna verkar efter lite googlande vara följande:
D5 (205) D5244T10
2.4D (163) D5244T16
2.4D (175) D5244T14

/Thomas
av Linqid
#306876
Funk skrev:Det är ju iofs sant, men det finns 3 motorer, 2.4D 163hkr. 2.4D 175hkr och D5 205hkr där 175 hästarn enbart sitter i framhjulsdrivna bilar, bl.a XC60 och XC70 DRIVe.

D5 är ny med dubbelturbo, 2.4D 175 (med enkelturbo, och enbart i FWD-bilar) är även den ny enligt pressen... Men vad är då 2.4D 163hkr för en ful fisk ?

Motorkoderna verkar efter lite googlande vara följande:
D5 (205) D5244T10
2.4D (163) D5244T16
2.4D (175) D5244T14

/Thomas
2.4D med 163 hk är samma motor som den nya D5:an, dvs med dubbelturbo och ett maximalt vridmoment på 420 Nm. Det är alltså enbart mjukvaran som skiljer, precis som i fallet med den förra generationen.

Om jag förstått rätt finns den än så länge enbart i kombination med fyrhjulsdrift (i XC60 och XC70) till skillnad från 2.4D 175 som enbart går att kombinera med framhjulsdrift.

Korrekt? :)
av Lövet
#306892
Linqid skrev: 2.4D med 163 hk är samma motor som den nya D5:an, dvs med dubbelturbo och ett maximalt vridmoment på 420 Nm. Det är alltså enbart mjukvaran som skiljer, precis som i fallet med den förra generationen.

Om jag förstått rätt finns den än så länge enbart i kombination med fyrhjulsdrift (i XC60 och XC70) till skillnad från 2.4D 175 som enbart går att kombinera med framhjulsdrift.

Korrekt? :)
Jag har uppfattat det på samma sätt efter att ha kollat runt lite.
Användarvisningsbild
av Funk
#306993
Den info jag fått tidigare verkar stämma, så för att summerar det hela.
163:an och D5 är nya motorer, i grund och botten en och samma motor.
175:an är egentligen gamla D5, om än med nya spridare turbo och mjukvara.

Det är lite paradoxalt att jag kört dem alla tre, utan att veta mer om deras inbördes uppbyggnad än att alla kallas för nya. Att 205:an har dubbelturbo har man ju vetat....Det som är slående är hur annorlunda 175 hästarn är i karaktären jämfört med den gamla motorn den baseras på. Den laddar nu direkt och lider inte alls av turbolagget som den gamla D5:an led av.

/Thomas
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]