- lör 25 jul 2009, 13:30
#306521
Nu har jag tjuvläst på forumet en längre tid, plågat en medlem med PM via annat forum för att få svar och då fått en rad trådar med olika uppgifter, därför gör jag nu ett försök att få klarhet i detta.
Jag har ev för avsikt att byta Subaru Outbacken -07 mot en V70 med diesel, dels vill jag ha diesel, automatlåda och liiiite power, samt större utrymmen i bilen. MB och BMW i all ära men att gå från AWD som jag älskar till rwd är inte aktuellt och de AWD som de har lirar inte med min plånbok. fwd kan jag iaf tänka mig, även om det bär emot med... och awd är ju lite ovanligt på V70 med, och helt nytt utan kampanj osv kommer det inte bli om det blir.
så... gamla V70 2.4d och d5 har jag förstått är EXAKT samma motor med olika programmeringar i, kompression osv är samma, och polestar plockar ut samma effekt vid en uppgradering - i detta fall spelar det ju ingen roll vad man köper om man ändå har för avsikt att uppgradera den via polestar (vill ju gärna ha kvar garantierna)
Vad gäller nya V70 2.4D på 175hk och D5 på 205 hk har jag läst vissa som påstår att det är samma sak, samma motor men olika program, andra hävdar att det är dubbla turbos i D5 men inte i 2.4D osv.
Kollar man på t.ex. Reca Engieneering så tar de ut 240hk ur nya 2.4d liksom D5, detta kanske tyder på att det ÄR samma grundmotor och att Polestar kommer kunna plocka lika mkt ur dessa motorer (har mailat polestar men utan svar än så länge)
Tittar man på volvocars.se så har 2.4d och d5 samma vridmoment på 420nm, men D5 har till 3250rpm och 2.4d till 2750 (om jag minns rätt) även detta tycker jag luktar samma motor men olika program...?
Kan någon berätta hur det ligger till?
Vet någon hur skatten skilljer, om den gör det, på gamla vs nya dieselarna?
Gamla dieselarna kan man ju få för ganska bra pengar, men kanske är det värt merkostnaden för de nya, i min värld kommer de gamla bli mer svårsåld då jag fått för mig att de är törstigare, ljudligar osv. Eller kanske är det en bra deal att köpa en gammal diesel (vi pratar nya karossen fortfarande) och få en uppdatering gjord och sen vara nöjd... värderaset är ju ganska duktigt i början?
Hjälp mig i djungeln, annars kanske nästa bil blir mazda 6 2.2D 185hk/400nm (trots avsaknad av automat) :mrgreen:
Jag har ev för avsikt att byta Subaru Outbacken -07 mot en V70 med diesel, dels vill jag ha diesel, automatlåda och liiiite power, samt större utrymmen i bilen. MB och BMW i all ära men att gå från AWD som jag älskar till rwd är inte aktuellt och de AWD som de har lirar inte med min plånbok. fwd kan jag iaf tänka mig, även om det bär emot med... och awd är ju lite ovanligt på V70 med, och helt nytt utan kampanj osv kommer det inte bli om det blir.
så... gamla V70 2.4d och d5 har jag förstått är EXAKT samma motor med olika programmeringar i, kompression osv är samma, och polestar plockar ut samma effekt vid en uppgradering - i detta fall spelar det ju ingen roll vad man köper om man ändå har för avsikt att uppgradera den via polestar (vill ju gärna ha kvar garantierna)
Vad gäller nya V70 2.4D på 175hk och D5 på 205 hk har jag läst vissa som påstår att det är samma sak, samma motor men olika program, andra hävdar att det är dubbla turbos i D5 men inte i 2.4D osv.
Kollar man på t.ex. Reca Engieneering så tar de ut 240hk ur nya 2.4d liksom D5, detta kanske tyder på att det ÄR samma grundmotor och att Polestar kommer kunna plocka lika mkt ur dessa motorer (har mailat polestar men utan svar än så länge)
Tittar man på volvocars.se så har 2.4d och d5 samma vridmoment på 420nm, men D5 har till 3250rpm och 2.4d till 2750 (om jag minns rätt) även detta tycker jag luktar samma motor men olika program...?
Kan någon berätta hur det ligger till?
Vet någon hur skatten skilljer, om den gör det, på gamla vs nya dieselarna?
Gamla dieselarna kan man ju få för ganska bra pengar, men kanske är det värt merkostnaden för de nya, i min värld kommer de gamla bli mer svårsåld då jag fått för mig att de är törstigare, ljudligar osv. Eller kanske är det en bra deal att köpa en gammal diesel (vi pratar nya karossen fortfarande) och få en uppdatering gjord och sen vara nöjd... värderaset är ju ganska duktigt i början?
Hjälp mig i djungeln, annars kanske nästa bil blir mazda 6 2.2D 185hk/400nm (trots avsaknad av automat) :mrgreen: