Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorenrune
Hej på Er!

Har præcist köpt en begangnad S80 V8 från 2008 - helt fantastisk bil!

Men, jeg undrer om det går at använde vanligt benzin 95 oktan eller nogen som rekommenderer bare att anvende 98 oktan...det koster jo ret så mycke endog med tanke på den store motor.

Nogle bra tips?

-søren
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör själv S80 V8 (Executive). Har bara tankat 98 i den. Vet att det ger bättre prestanda och lägre förbrukning.

Den är GRYMT snabb för att väga 2,2ton och 'bara' ha 315hk. 98 borde hjälpa till lite!
Användarvisningsbild
av Krollspell
Helt klart ska du köra MINST 98 oktan, själv har jag bara kört Shell V-Power 99 oktan vilket jag även gjorde på min förra bil S80 T6. I Tyskland har man t o m 100 oktan. På kuppen får du dessutom bättre smörjning och mindre friktion i motorn om man ska tro Shell/Ferrari själva.

Du ska absolut INTE köra på 95 oktan då får du ökad förbrukning och lägre prestanda enl. Volvo själva.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hell+power

http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... _99mk1.pdf
av Lövet
För att nyansera bilden lite då: Det går alldeles utmärkt att köra på 95 oktan. Det som händer är att förbrukningen går upp några procent och effekten sjunker. Så länge du inte kör full gas jämt så kommer du antagligen inte ens märka skillnaden.

98 oktan har inte mer energi som många verkar tro utan endast högre motståndskraft mot knackning. Detta är dock sällan ett problem så länge man inte kör med väldigt högt laddtryck (inte aktuellt i det här fallet) eller i väldigt varmt klimat.

Bilen justerar själv tändningen efter vilket bränsle du har och med 98 oktan kan du ha en "aggressivare" tändkurva - that's it.

Sedan undrar jag lite smått hur bränslet skulle kunna bidra till smörjningen? Bränslet kommer inte ens i kontakt med några rörliga ytor - till det har vi motorolja...
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lilja
andreas_lofgren skrev:För att nyansera bilden lite då: Det går alldeles utmärkt att köra på 95 oktan. Det som händer är att förbrukningen går upp några procent och effekten sjunker. Så länge du inte kör full gas jämt så kommer du antagligen inte ens märka skillnaden.

98 oktan har INTE mer energi som många verkar tro utan endast högre motståndskraft mot knackning. Detta är dock sällan ett problem så länge man inte kör med väldigt högt laddtryck (inte aktuellt i det här fallet) eller i väldigt varmt klimat.

Bilen justerar själv tändningen efter vilket bränsle du har och med 98 oktan kan du ha en "aggressivare" tändkurva - that's it.

Sedan undrar jag lite smått hur bränslet skulle kunna bidra till smörjningen? Bränslet kommer inte ens i kontakt med några rörliga ytor - till det har vi motorolja...
Bränslepump och spridare skulle de väl vara isåfall.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag vet inte vem som påstått att 98 oktan har högre energi? Men varför ens köpa en bil med V8:a och sen inte låta motorn utnyttjas på bästa sätt utan att man ist ska köra på bränsle som drar ner prestandan och höjer förbrukningen?

Jag har testat många mil/år genom åren runt Europa med både påtvingad 92 och 95 oktan kontra 98/V-power och det handlade om i snitt ca 0.8 dl, alltså inte fullt en deciliter men nästan, per mil för oss och på köpet kan han utnyttja motor/prestanda på bästa sätt.

Om man är ute efter att jag ören vid pumparna borde man satsa på en S40 1.6D DRIVe och inte köpa en S80 V8.
av Lövet
Krollspell skrev:JMen varför ens köpa en bil med V8:a och sen inte låta motorn utnyttjas på bästa sätt utan att man ist ska köra på bränsle som drar ner prestandan och höjer förbrukningen?
Därför att skillnaden märks vid ungefär 1% av körningen.
Användarvisningsbild
av Funk
andreas_lofgren skrev:
Krollspell skrev:JMen varför ens köpa en bil med V8:a och sen inte låta motorn utnyttjas på bästa sätt utan att man ist ska köra på bränsle som drar ner prestandan och höjer förbrukningen?
Därför att skillnaden märks vid ungefär 1% av körningen.
Njae, snarare vid betydligt större del än så... Det är vid dellast som bilen verkligen har nytta av lite vassare tändkurva och avsaknad av etanol i bensinen. Vid fullgas eller hård belastning fetar det på ändå, och framförallt i turbobilar.
Enligt mina mätningar på min nuvarande bil med original mjukvara så skiljer det ca.2,5% i förbrukning till 98:ans fördel så prismässigt går det nästan på ett ut. Med lite mera ladd och vassare tändkurva efter chippning då toleranserna minskar är det ytterligare lite större skillnad till 98:ans fördel enligt vad jag mätt upp.

Det är mycket riktigt att 98 oktan inte innehåller mer energi, om man bortser från etaloninblandningen, men eftersom den tål högre tändning och kompression blir effekten att man tar ut mer energi ur den.

/Thomas
av Lövet
Jag är absolut inte dummare än att jag på riktigt inser fördelarna med 98 oktan, det jag vänder mig mot är de tvärsäkra uttalanden ett par inlägg upp att man ABSOLUT INTE kan köra med 95 oktan.

Funk har många poänger ovan men ett par av dem faller bort eftersom vi inte talar om överladdade bilar i det här fallet.
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]