Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan jag använda samma fälgar och vinterdäck på min V70 II (-10) som de jag hade till min V70N (-01)?
Mina vinterdäck till V70N är 195x65R15...tror jag :???:
Nej tyvärr!

Har opckså samma problem efter beställt en ny V70, så jag kollade up det och fälgar till samla V70N passar inte.

1. Minsta fälg som passar V70 II är 16" p.g.a. bromskvivor och ok skall få plats.
2. Vad jag förstod med är inte helt säker på är att det är olika centrering när det gäller djupet på fälgen.
Misstänkte att det inte skulle fungera :(
Men nu är det sommar så vi glömmer det så länge 8) (:-)
Sen är det inte bara huruvida de passar utan även storleken som spelar roll.
Det får inte skilja mer än 10% i rullomkrets elelr diameter (kommer inte riktigt ihåg) mellan sommar o vinterdäcken, det var problemet för mig med mina gamla vinterdäck jag hade till min V70N -06, de var för små för att passa att sätta på XC70:n tack vare att jag hade 17" på den nya bilen och bara 16" på den gamla.
riha skrev:Sen är det inte bara huruvida de passar utan även storleken som spelar roll.
Det får inte skilja mer än 10% i rullomkrets elelr diameter (kommer inte riktigt ihåg) mellan sommar o vinterdäcken, det var problemet för mig med mina gamla vinterdäck jag hade till min V70N -06, de var för små för att passa att sätta på XC70:n tack vare att jag hade 17" på den nya bilen och bara 16" på den gamla.
Hm... Har en XC70 04 nu med 16 tums fälgar till vinterdäcken. Kommer beställa min nya 2010 XC70 med 17 tumsfälgar. Går de fälgarna då inte att använda till vinterdäcken?
Drygt om man ska behöva köpa 17 tums fälgar till vinterdäcken också :S
Lite tidigt, men är det någon som kan rekommendera några bra vinterdäck? Jag har beställt en XC70 FWD 175hk.
Jag har alltid tidigare haft dubbfritt, men är det riktigt halt så är det inte superbra grepp. Jag funderar på att byta till dubbade däck nästa gång. Har bridgestone Blizzak i 235/45-17 nu på Audin. Blir ju som bambi i snömodden...
Ditt största problem är inte modellen utan bredden. Vinterdäck skall vara så smala som möjligt för att få maximal vikt per kvadrat cm däck som är i marken.

Dubbat har jag själv kört Gislaved Nordfrost 5. Tycker att de ger ett väldigt bra grepp och är inte allt för ljudliga trots dubbarna.
najk skrev:Lite tidigt, men är det någon som kan rekommendera några bra vinterdäck? Jag har beställt en XC70 FWD 175hk.
Jag har alltid tidigare haft dubbfritt, men är det riktigt halt så är det inte superbra grepp. Jag funderar på att byta till dubbade däck nästa gång. Har bridgestone Blizzak i 235/45-17 nu på Audin. Blir ju som bambi i snömodden...
Var bor du? Hade Michelin Maxi-Ice dubbfritt på förra AWDn och var supernöjd här nere i Sydsverige under alla år, skulle aldrig få för mig att köpa dubbat igen så jag har friktion även till XCn nu.
Jag bor i Småland så det är ju inte ofta vinterväglag direkt. Jag tycker det är svårt med däck, det är ju lite svårt att provköra och jämföra däck. Däremot brukar jag läsa Teknikens Världs däcktest. Där kan man ju se att det brukar skilja väldigt mycket på egenskaperna mellan däcken, och ofta är det inte ett däck som är bra på allt, utan man får kompromissa lite.
För mig är dubbdäck 100% värdelösa för bilen får fotbojja i Sverige och man kan inte ta en sväng över till Tyskland tex.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]