Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Helt ny på forumet. Tänkte dela med mig av erfarenheter från att äga en S80 V8 AWD -07.

Bilen är till stora delar helt underbar! Motorn är suverän, komforten hög och förbrukningen rimlig. Bilen har all utrustning (soltak, RTI, ventilerade säten, farthållare med avståndsradar, telefon mm mm) vilket gör att den verkligen känns så lyxig som prislappen indikerar.

Helt problemfritt har ägandet dock inte varit och bilen ska in på verkstad inom kort. Jag vill gärna veta om någon har haft samma problem som de jag listat nedan.

- Den automatiska bakrutedefrostern går inte att stänga av. Om man går in i bilens klimatinställningar och väljer bort automatisk defroster, har bilen glömt bort denna inställning till nästa gång man startar bilen.
- Diverse skrammel från inredningen (det mesta nu åtgärdat så bilen är tyst och härlig att åka i, men f-n vad irriterande det var innan det blev åtgärdat).
- Tankmätaren visar inte full tank.
- Vibrationer (enligt Bilia skall det vara så!?).
- Lacken bortskavd i nederkant på bakluckan och ytrost har börjat komma (bilen har inte ens gått 3 000 mil).
- On call påkallar service (?).

Vill även ge Bilia Haga Norra beröm för bra bemötande på verkstaden.

Tacksam för kommentarer.
Senast redigerad av 1 TheDinkies, redigerad totalt 0 gånger.
Det låter som dessa fel inte har direkt med V8-an att göra utan S80 i övrigt. Men iaf min V8 som har all lul-lul är tror jag fri från dessa problem.
Utom kanske skrammel, prassel där uppe i taken under solluckan. Ganska tyst och jag brydde mig aldrig, men nu ska jag åka långt på semester och om jag kör länge utan musik så kanske kan jag uppleva det som störande… i verkstad har man lokaliserat ljudet och jag skulle återkomma om jag skulle börja störa mig på det…
Har du haft samma problem? Hur löste du det i så fall?
mvh
Hej och tack till er som svarat.

Hade också ett mkt irriterade durrande skrammelläte som lokaliserades till armaturen för innerbelysningen i taket. Sedan skramlade metallsargen på mittpanelen. Men dessa skönhetsfel är åtgärdade. Fast On-call-servicemeddelandet dök upp när jag hämtade bilen efter att ha fått skramlet åtgärdat. Verkstaden har lovat att kolla vad det är.

Bilen är tillverkad december 2006, så den hör inte till de först tillverkade.

Angående vibrationerna har jag nog lyckats få bort de värsta. "Ståplattor" eftersom bilen används för sällan... Sänkte däcktrycket och körde tre mil. Höjde sedan däcktrycket rejält och körde tre mil till. Nu är det betydligt mindre vibrationer.

Bilen ska in imorgon och ny mjukvara skall tankas ned. Enligt Volvo skall de även byta tankarmaturen.

Någon mer än jag som har skavd baklucka? Har inte lust att själv börja slipa och lackbättra och rostskyddsgarantin lär inte gälla då luckan inte är genomrostad. Kanske lackgarantin kan ta det?
Du måste verkligen haft en enorm otur med din bil. Jag har själv inte haft ett enda fel på snart 1900 mil. Felen du beskriver tror jag inte har någon koppling till V8:a modellen överhuvudtaget, utan isf mer till S80 i stort. Men som sagt det var osannolikt många fel du haft...

Det enda jag fått göra var att uppgradera mjukvaran till Bluetoothen då den inte funkade till 100% med min C905.
Senast redigerad av 2 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
Om bakluckan är skavd, pga att den går emot stötfångarhöljet, är det ett tillverkningsfel, vilket bör åtgärdas kostnadsfritt.
/greenbay

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?

Har samma problem, bilen var inne på verksta[…]