Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Norrmannen
Hei grannar!

Nei. Jeg skal ikke, som mange andre Normenn, snakke "Svorsk". Norrmannen snakker Norsk når jeg vet at dere forstår det.

Jeg vurdere seriøst å kjøpe en V70 DRIVe men er litt skeptisk til en del ting og trenger hjelp fra dere.

Vi prøvkjørte en V70 i går men ikke DRIVe da den ikke er tilgjengelig her i Norge.
V70 i seg selv er den perfekte bil for oss med tre barn. Alt er som vi ønsker men jeg er litt i tvil til 1,6 liter Diesel i en så stor bil.

Er det noen her som har erfaring med V70 DRIVe?
Tester, linker, uavhengig info...?

Med Norske bilpriser er DRIVe vår mulighet til å kjøpe en V70 men jeg må vite mer om kombinasjonen V70 og 1,6 liter, 109 hester DRIVe motor før jeg signerer kontrakten om kjøp.

Takk :)
av Agneo
Kan bara säga att du kommer bli förvånad över hur bra den går med 1,6 liter dieseln!
Jag var också skeptisk men blev grymt imponerad! Ingen raket men den ger en helt okej kör karaktär! det är först i högre farter och vid omkörningar som man känner av att det är en liten diesel under huven men vid normal körningar duger den helt fullt! Att den sen är grymt bränslesnål också gör ju saken nte sämre!!
Användarvisningsbild
av halmstaden
Hej och välkommen till forumet! Trevligt med alla icke-svenskar som hittar hit tycker i alla fall jag!!

Vad har du för bil idag, och framför allt vad för motor?
Min erfarenhet säger mig att många jämför med bilen de hade innan, eller någon de provkört, vilket inte säger så mycket, eller hur?
Till exempel så uppfattar vissa 1.8F-motorn som den slöaste och surrigaste motor de någonsin kört, medan någon annan tycker den räcker alldeles utmärkt "för deras behov", brukar vissa formulera sig. Vad säger det dig, egentligen?

Har du möjlighet att provköra 2.0D? Något som är säkert är att DRIVe är slöare än den :wink: :roll:
av ljungström
Jag har själv haft två stycken Audi A6 1,9 TDI Avant, årsmodell 1998 med 110 hk och 2001 med 115 hk. Jag upplevde dessa två bilar, som ju är något sånär jämnstora och jämnstarka med V70 1,6 DRIVe, som fullt tillräckligt starka för normal körning. Tror nog att 110 hk & 240 Nm duger i en V70, lär vara klart piggare än 2,0F i alla fall.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det du kan göra är ju att provköra en V50 DRIVe. Så får du iallafall en känsla för hur motorn är.

Jag kör V50 DRIVe ibland och jag tycker att den motorn är väldigt trevlig. Framförallt TOKsnål!
Användarvisningsbild
av opA
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=41555

I tråden ovan ( ^ ) har vi diskuterat de flesta motorer i V50-modellen och kommit fram till att både 1.8F och 1.6D är för det mesta tråkiga motorer i V50 bilarna och att då slänga in en 1.6D i en tyngre bil som V70 ser jag som ganska trist och tråkigt.

Som tjänstebil kanske de vore något men inte som privatbil.. det tycker inte jag iallafall.
Användarvisningsbild
av Guligan
V70 1,6D känns som en eftergift och det hela andas lite desperation i ett försök att återställa Volvos anseende som tillverkare av ekonomiska och miljövänliga (?) bilar.
av erc
När kommer bilen lanseras? Ännu inga prisuppgifter eller andra data på volvocars.se.

Agneo: Hur kom du över en provkörning?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har iofs inte kört V70, men väl S80 med 1.6 dieseln och den fungerar förvånansvärt bra. Det är som sagt ingen racer men slår lätt 2.0F på fingrarna vad det gäller körbarhet.

/Thomas

PS: Kolla lite närmare efter semestern för exakta specar.
av JesperHA
Fra en nordmann til en annen :-)

Jeg har akkurat fått min 2010 V70 2.0D, og er svært fornøyd med denne motoren.

Uten å ha testet 1.6, så vil jeg anbefale å ta en tur med 2.0D og deretter vurdere om du har noen oljepenger ekstra for å gå for 2.0D. Jeg har for meg at det vil gi mye større glede av en så stor bil dersom motoren ikke er helt minimum.

mvh
JesperHA

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Spr[…]

Sitter fast

Ja, den har stått under vintern, så de[…]

Hjälp med Vida

Tja, Lyckades läsa av P-koder och kom fram ti[…]

Har du någon anledning att tro att det inte[…]