Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas
Hej!

Nu gjorde jag en ny tråd där jag tycker man ska skriva skillnaden när man har uppgraderat sin bil så man slipper sitta och leta i dem olika trådarna.

jag är sugen på att göra det men vill höra vad ni andra tycker, bilen det gäller är en V70 2,5FT Automat.
Men ni får gärna skriva om dieslarna också.
här är en till som är nyfiken :wink:
Användarvisningsbild
av belker
Förutom att den känns rejält piggare (2.5 FT) tycker jag också att den är lättare att växla mjukt och snyggt (manuell). Tycker den varit lite ryckig och petig på den punkten innan. Det ökande vridet gör väl sitt till.
Det känns även som att den låter trevligare när man drar på, men det kan vara placebo.
Att den varvar högre utan att "ta slut" tycker jag är mycket bra. Den vanliga 2.5 är ju lite dieseltrist på den punkten.

Kort sagt: Jag är supernöjd!
av Niclas
belker skrev:Förutom att den känns rejält piggare (2.5 FT) tycker jag också att den är lättare att växla mjukt och snyggt (manuell). Tycker den varit lite ryckig och petig på den punkten innan. Det ökande vridet gör väl sitt till.
Det känns även som att den låter trevligare när man drar på, men det kan vara placebo.
Att den varvar högre utan att "ta slut" tycker jag är mycket bra. Den vanliga 2.5 är ju lite dieseltrist på den punkten.

Kort sagt: Jag är supernöjd!
Det låter riktigt bra! Har du sätt någon skillnad på förbrukningen än?
Användarvisningsbild
av belker
Nix. Ingen skillnad vad jag märkt, men jag har inte kollat så noga. Om det är någon skillnad är den liten och beror nog på sommaretanol + gasgladare Belker (måste man varva motorn sådär, som fru Belker undrade).
av Niclas
belker skrev:Nix. Ingen skillnad vad jag märkt, men jag har inte kollat så noga. Om det är någon skillnad är den liten och beror nog på sommaretanol + gasgladare Belker (måste man varva motorn sådär, som fru Belker undrade).
Haha :lol: Var det stor skillnad i acc:et och körbarheten känner man en stor skillnad?
av perjak
Då var man 8967:- fattigare men i gengäld 20hk och 50nm rikare.
Var det värt priset? Sannolikt inte, men det behöver ju absolut inte innebära att man inte är nöjd ändå. :-)-)

Efter 6 mil testkörning på landsväg och i stan vill jag sammanfatta förändringen såhär. (Det är en V70 D5 automat jag beskriver)

Bilen har blivit rappare på landsvägen, men inte på ett sportigt sätt. Snarare sugande sofistikerat. Jag upplever att en jobbar lite bättre mot lådan också så till vida att det växlar mer distinkt men ändå väldigt mjuk. Min vedbods-teori är att det kanske beror på att det finns mer vrid vid det varvtal nästa växel medför.

I stan märks en tydlig skillnad. Den jobbar betydligt bättre mot lådan. Växlarna flyter i på ett behagligt sätt och de små "tvekryck" som kunde förkomma mellan växlarna förut är borta.
Perjak: Intressant iakttagelse att lådan växlar på ett bättre sätt. Vad jag förstår är det inte frågan om någon förändring mjukvaran för lådan. Tydligen är det som du misstänker att det ökade vridet vid lägre varvtal passar växlingsprogrammet och lådan bra.

Funderar på att uppgradera min D5, men man skulle ju gärna villa testa innan köp. Undrar om detta är möjligt.
En annan sak är prissättningen. Det står riktpris, men finns det utrymmer för prutning? 8)

Hälsningar

Henry
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24
Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]