Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#297072
Four C, uppfräschning, fakta och tekniska detaljer?
Det var ett tag sedan jag läste om det aktiva chassit, även om det var bara lite grundläggande info mm.
Var kan man läsa lite mer grundligt hur det fungerar och kanske lite tekniska beskrivningar?

Jag har Four C på min nya S80 som jag trivs med, men eftersom det var länge sedan jag läst några fakta så har jag blivit osäker på t.ex. följande:
Hur lång tid tar det tills chassit ”ställer om sig”, när man klickar på respektive knapp?
Finns det något olämpligt läge då man ska växla mellan lägena eller så kan man göra det när som helst? Som t.ex. mitt i kurvan i hög fart…
Finns det några grundregler…?
MVH
#297176
Allt sådant borde väl stå med i handboken? Där brukar finnas med varningar för hur man INTE skall göra ch vad man skall tänka på. Det är en bra källa för denna typen av frågor.
#297296
riha skrev:Allt sådant borde väl stå med i handboken? Där brukar finnas med varningar för hur man INTE skall göra ch vad man skall tänka på. Det är en bra källa för denna typen av frågor.
I handboken finns det bara en kort förklaring på typ vad Four C är för något och vad dem tre inställningarna rekommenderas till. Annars inga tekniska förklaringar eller svar på dem frågorna jag undrar…
Däremot förväntade jag mig heller inte mycket av handboken…
Kanske en teknisk beskrivning mm från Volvo, eller en motortidning…?
Det var mycket snack om Four C innan när det kom ut med S60R, V70R och även lite med S80 2007, men jag skulle vilja läsa på NU. Svårt att hitta något för tillfälle…

MVH
#306672
Hej
De tre olika stötdämpningsnivåerna Comfort, Sport eller Advanced aktiveras direkt vid knapptryckning -- ingen omställnings tid. Ändringen märks tydligt.
Information finns här:
Välj >http://www.volvocars.com/se/All-Cars/Vo ... pment.aspx<, rulla ner på sidan och klicka >Chassi & styrning< och sedan >Aktivt chassi med Four-C<. Där förklaras konceptet och där finns även en animering som visar hur systemet fungerar.

sj
#306722
Här är länken till de som konstruerat det hela, Ohlins racing: http://www.ohlins.com/Our-products/Automotive/CES/ Fast jag blir inte precis klokare av hur det funkar. Har det själv på min bil och tycker det är kanon. Tidigare kört Citroen och comfört-läget på Four-C ger minst samma komfort som Cittrans gas-vätskefjädring.
En nackdel är att många blir åksjuka i comfortläget på motorväg men då är det bara att slå om till sport. Advanced använder jag aldrig, blir väldigt stötigt.
Köpråd V90

Blev en V90 2020 D4 AWD, då den bara rullat […]

Hur allvarligt är detta fel igentligen ? h[…]

Generatorn lossnat

Misstänkte det, kändes helt orimligt!

Golv i lastutrymmet V60

Då är den inte farlig :-) Någo[…]