Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CHSC
Hej!

Behöver man köra lungnare ett visst antal mil när bilen är ny eller spelar det ingen roll?
Läste i manualen att man inte skulle dra släpp de första 100 milen.
Gäller en V70 2.0F
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det finns några olika "skolor" om det där. Vissa säger att man ska köra så hårt man kan för att den ska gå bättre och vissa säger att man ska köra lungt.

Jag brukar köra som jag vill/känner för. Dom första ca 50 milen brukar man känna att det går lättare/bättre för varje mil. Så jag kör rätt lugnt (men varierat) i typ 50 mil. Sen gasar jag mer. Så länge motorn och alla oljor etc har fått upp temperatur borde det inte vara någon fara. Ring och kolla med säljaren annars!
av greenbay
Kör hem lagligt, och därefter som du brukar.
Då sliter du in delarna mot varandra på ett bra sätt. Du behöver absolut inte vara rädd för att "stå på", vänta 5-10 mil, sedan bör du köra med 70-80% pådrag, alltså strax under max. Detta kan du göra den första veckan.
/greenbay
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vore kul att få ett riktigt bra svar med argument.

Många säger ju att bilen drar mycket mera under inkörningen pga av att allt går så trögt innan det är inslitet, går det verkligen så trögt så blir det ju massor med friktionsvärme, att då köra stenhårt känns förödande för motorn. :cry:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Sen är det ju helt beroende på vad det är för motor. En M5/M6 som har en extremt högvarvig V10 ska köras in lugnt och med täta oljebyten. En 4-cyl motor med 145 hk är ju inte lika 'avancerad' direkt! :wink:

Känner en som plockade ut en Ferrari F430 F1 nyligen och på den har jag för mig att man skulle köra lugnt i 10 mil, sedan var det bara att gasa på!
av greenbay
Anledningen till att det är bra att köra in med ordentlig last, är att då kommer kolvar, kolvringar och lopp att slita in sig på ett sätt som ger dig högre kompression och lägre friktion.
Om du kör in försiktigt, kommer du att polera loppen, så att oljefilmen inte sitter kvar lika bra, du kommer då tappa kompression, öka friktionen, eftersom oljan lättare försvinner, du kommer även få en högre oljeförbrukning på din motor, beroende på att loppen blir blankare och oljan då lättare släpper inne i förbränningsrummet.
/greenbay
av Craile
Enligt volvo och även andra bilmärken så säger dom att man ska köra LUGNT DOM FÖRSTA 200 MILEN.
Det hjälper bränsleförbrukningen att hållas nere under framtiden.
Dom sade till mig ganska BESTÄMT att inte varva över 4000 varv första 200 milen och inte understiga 50 på 5:ans växel så den går för tungt. Allt detta för att bilen i framtiden ska dra så lite som möjligt.
Och man köper ju en 2,0F för att det ska gå billigt inte för att ha motorkraft och drag!!!
av CHSC
Ganska blandade svar, jag har kört de första 90 milen ganska lungt.
av greenbay
Nu var ju frågan vilket som är bäst för motorn.
Om man kör in med låg belastning så riskerar man att polera loppen, vilket ger en rad negativa konsekvenser.
Om man vill att motorn skall gå snålt och hålla länge är det bra om man låter motorn få så god smörjning som möjligt. Bra smörjning av loppen får man om de INTE är blanka. Bra kompression får man om loppen INTE är blanka. Bra förbrukning och ekonomi får man om loppen INTE är blanka.
Sen om man använder en bra inkörd motor till att kunna accelerera snabbare, eller att kunna köra snålare, det är upp till var och en.
Kör hem lugnt med en ny bil, kör den första tiden därefter med ordentlig ( kanske inte full ) belastning, men utan att använda låga varvtal.
FÖR lugn inkörning gör din motor sämre!
/greenbay
Användarvisningsbild
av VolvoB20
greenbay skrev:Om man kör in med låg belastning så riskerar man att polera loppen, vilket ger en rad negativa konsekvenser.
Om man vill att motorn skall gå snålt och hålla länge är det bra om man låter motorn få så god smörjning som möjligt. Bra smörjning av loppen får man om de INTE är blanka. Bra kompression får man om loppen INTE är blanka. Bra förbrukning och ekonomi får man om loppen INTE är blanka.
Det behövs en längre förklaring till det du säger för i slutändan blir loppen alltid polerade och blanka i vilket fall som helst när man kört tillräckligt långt.

Den hårda skolan säger väll att om man kör in försiktigt så blir ytorna blanka och polerade direkt på de delar som är i kontakt med varandra, sedan kommer det att ta lång tid innan alla övriga delar kommer i kontakt med varandra och poleras.

Kör man hårt innan delarna har polerats och blivit blanka kommer materialet att slitas ned i snab takt till alla ytor är i kontakt och sågar mot varandra, och de kan sedan poleras och bli blanka på alla ställen.

Samma skola säger att man inte får använda syntetolja under inkörningen för det smörjer för bra så delarna slipar inte nog mot varandra utan ska använda mineralolja.

Jag tror inte jag håller med riktigt, detta stämde när man yxade ihop en B20 med grova gjutjärnsytor som skulle nötas in. Det gjorde också att man skulle byta olja effter 50 mil och efter 250 mil tex pga allt metallspån osm bildades i motorn.

Nuförtiden har man mycket bättre tillverkningsprecision och man kör ju tex 3000 mil innan första oljebytet då ytorn är bra från fabrik och behöver inte slipas in under körning.

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]