Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Börjar bli riktigt trött på min blåtandshandsfree...
Alla jag pratar med klagar över att de knapp hör vad man säger!
Ljudet är högtalar systemet är kalasbra, men jag hör ju inte hur andra sidan uppfattar ljudet (och det verkar inte vara bra iaf...)!
Finns det någon uppdatering till mikrofonen i taket?

Är eftermonterad svanhalsmikrofon enda lösningen? (Ser ju inte så snyggt ut med extra lösa prylar...)
Det innebär väl även att det skall dras en massa nya kablar!?

Finns det någon mjukvara som kan uppdateras i bilen? Är detta endast för inbyggd telefon eller finns det någon uppdatering för mikrofonen?
Har även läst i andra trådar om isolering av mic med en gummipackning, Är det något som hjälper eller är det samma skit?
Finns det instruktioner i TIE om detta och när infördes de?

Min bil byggdes i feb -08. Är det något som uppdaterats efter detta som kan avhjälpa problemen?

Om bilen i övrigt skall framstå som premium så känns det som om blåtandshandsfreen är ett lågbudget skämt! :evil:
Jag har fått ny programvara till micken och det blev bättre men inte helt 100% en del klagar fortfarande, andra tycker att det är betydligt bättre.
Det finns fler trådar i ämnet och i en av dom ryktas om en programvara som ev är släppt efter det att jag fick min uppgraderad.
Således är mitt råd att du börjar med att fara till verkstaden och uppgradera.
Det finns flera lösningar för dåligt ljud, ett problem Volvo jobbat med
en hel del. Du kan ju börja med en uppgradering av systemet, uppgraderingen
förbättrar ljudparametrarna. Skulle det inte bli bra finns det 2 olika lösningar
med andra microfoner, den ena är en svanhals och jag har för mig att jag
läst att det finns ytterligare ett alternativ nu. En myggmic som man monterar framför solskyddet
för att den ska komma närmre den som pratar, den är integrerad i innertaket och inget
som syns vad jag förstått.
Ett tips är ju att ringa din Återförsäljare.
Tack för info! Skulle dock behöva lite mer fakta...
Är tillgänglig mjukvaruuppgradering något som syns först efter att bilen kopplats upp mot en datorsystemet på verkstaden eller kan de se det utan att koppla upp bilen?
Det enda svaret jag fått hittills per telefon är att inget uppdaterats och den enda lösningen som erbjuds är en svanhalsmikrofon!
Perjak: Om du har en -09:a och fått ny uppgradering, så borde det även finnas en senare uppdatering till den jag har eftersom det är en -08:a...???
Får väl åka ner till verkstaden och ställa dem mot väggen!
Myggmic låter betydligt mer intressant än svanhalsmikrofon! Någon som vet mer om denna?
S60Turbo skrev:Tack för info! Skulle dock behöva lite mer fakta...
Är tillgänglig mjukvaruuppgradering något som syns först efter att bilen kopplats upp mot en datorsystemet på verkstaden eller kan de se det utan att koppla upp bilen?
Det enda svaret jag fått hittills per telefon är att inget uppdaterats och den enda lösningen som erbjuds är en svanhalsmikrofon!
Perjak: Om du har en -09:a och fått ny uppgradering, så borde det även finnas en senare uppdatering till den jag har eftersom det är en -08:a...???
Myggmic låter betydligt mer intressant än svanhalsmikrofon! Någon som vet mer om denna?
Vad dom sa till mig så hade dom uppgraderat mjukvaran. Jag antar att man med det menat att något är ändrat. Inte bara att bilen kopplats till datorn och aktuella mjukvaror kontrollerats.
S60Turbo skrev:Tack för info! Skulle dock behöva lite mer fakta...

Endast när bilen är uppkopplad mot datorn kan man avgöra om den har ny eller gammal mjukvara.
Jag kan nästan garantera att du har en gammal mjukvara i din bil.

Informationen finns hos Återförsäljarna ang den nya microfonen.
Svanhalslösningen var den enda lösningen fram tills nu.
blådåren skrev:Har byggt om ett 30-tal V70 II, Använder den aktiva mic:en från ericsons "HCA-60" handsfree-sats blir helt super!!.
Förklara gärna lite mer...är det en ombyggnad man kan få Volvo att göra åt en (gratis)?
Njää...
Jag jobbar som montör på en radiofirma, vi får en hel del jobb från bla volvo-åf.
just detta med bt-hf i V70 II har jag ägnat lite tid för att lösa och jag tror nog jag kan säga att det funkar (jädrans bra dessutom).
Åf här på orten har skickat en del av sina (missnöjda) kunder till oss för att fixa detta och då har åf stått för notan men det är inget generellt för alla åf.
Men kommer du uppåt kan jag fixa till det , kostar runt 5-hundring!.
Lämnar du in bilen hos en Volvoverkstad blir det gratis och minst lika bra.

Är inte förvånad att det blir bra med den micen blådåren säger, säkert den som monteras nu i innertaket
fast den är mer originalanpassad så att säga.

Fattar inte hur en åf kan lämna bort det jobbet, glad för din skull blådåren men
ändå.

Grejen är ju att få i både mjukvara OCH ny mic, mjukvaran förbättrar ljudparametrarna
avsevärt.

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]