Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztaffans
Först lite kuriosa för intresserade så erbjuder BSR en ppc tuning där 2,4D och D5 ger en effekt på 220hk och ett max vridmoment på 455Nm. Alltså samma för 2,4D och D5!!!! Pris 8900:-. Där ingår även ändring av toppfartsspärr till 250 km/h. Men det är ju det där med nybilsgrantin också förstås.
Länk http://sv.bsr.se/products/t1188/

Kommer då Polestars tuning ge 205hk även på 2,4D eftersom det tydligen är samma motor (enligt VolvoB20 i en annan tråd) :?:
Går man in på Polestars hemsida och väljer 2,4D så får man öppna en PDF och kommer då till D5`s tekniska data. Se länk http://www.polestar.se/viewpage.asp?nod ... &edition=p
Detta kanske för att de inte lagt upp alla modeller men man kan ju hoppas.
Skulle ju vara riktigt najs om det är så och surt för de som la till pengar till D5:a när de köpte nytt.
av JE Jr
Gissning är att Volvo inte vill ta bort skillnaden mellan 2.4D och D5 "själva".

Lita inte på Polestars hemsida i dagsläget, den är ju absolut inte klar.

Förresten, BSR's effekt är såvitt jag vet mätt annorlunda än Volvos egna mätningar och ger därför mer effekt. Syns ju också på stdeffekten som är högre (om man antar att Volvo uppger "rätt" effekt) Så det är inte säkert att BSR's trim ger mer effekt egentligen.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Volvos trimpaket ger väl 210HP med D5 (185HP std) och 185HP med 2.4 D (163HP std).
Motorerna är fysiskt identiska, ja. Skilj dock detta från nya 2.4 D och nya D5, som är lite olika bla. en respektive två turbos.

MVH
Användarvisningsbild
av halmstaden
I en tidningsreklam v14 eller någonstans där stod det 210HP, men är det 205 som du säger så har det ändrats. Tror det var Bilia som marknadsförde.
av riha
halmstaden skrev:I en tidningsreklam v14 eller någonstans där stod det 210HP, men är det 205 som du säger så har det ändrats. Tror det var Bilia som marknadsförde.

De siffror (205/450) som uppges är direkt tagna från Polestars inte fullt färdiga hemsida där man även kan ladda hem PDF med info om trimningen för V70 D5. PDF:en innehåller även effektkurvorna.
av YoZ
Låter intressant att det verkar komma "trim-programvara" med bibehållen volvogaranti! Men hur håller volvos automatlådor för detta? eller Asian Warner som är tillverkaren. Verkar vara väldigt många som äger 2,4d & D5:or med automatlådor, hoppas volvo rek täta oljebyten efter optimering! Eller rättare sagt åtminstående lägger in "byte" av automatolja vid något serviceintervall för "standardbilar" Som det säkert är fortfarande är det ägarens ansvar att hålla koll på detta:=) Vilket borde eller kanske har ändrats nu eller? :=)

Vad säger ni experter/tekniker på forumet, hur mycker pallar nuvarande automatlådor i vrid/hästkrafter`? Tycker att 450nm och uppåt låter lite farligt för AW-lådorna som vissa förespråkar vid tidigare inlägg!

Man tycker ju att dom som släpper programvara för vissa modeller vet vad dom håller på med , så allt ska vara lugnt eller? 450nm lirar fint om man kör förnuftigt?:=)
av riha
Jag skulle nog säga att både Polestar och Volvo själv vet bäst, varför skall vi då göra antagande om det här i forumet, amatörer som vi alla är jämfört med Polestar o Volvo.
av YoZ
-Riha

Jo du har rätt i det du säger! Klart man ska kunna lita på volvo etc, men faktum kvarstår dock att jag garanterar att det finns flertalet här på forumen som kan instämma att dom är lite oroliga över sina automatlådor :/ Har själv erfarenhet där jag under en 4 års tid försökte intyga volvo att skölja/spola automatlådan på en s40 t4:a. Svar "nej" varje gång, behövs ej! Efter fyra år var oljan så långt ifrån klarröd till färgen som den kunde vara. Snarare riktigt svart! Denna historien slutade i totalhaveri, notan 30 000:- ny låda, exkl många dumförklaringar hos volvo! Trots att man själv var medveten om att man borde bytt olja!

Har även ägt en V40 T4 5-stegad automat. Den bilen hade täta oljebyten men där växlade lådan som den ville,helt ologiskt, höll kvar växel vid kökörning (låga hastigheter), för att sedan dunka i nästa växel, rondelkörning lika omsmidigt ryckigt! programvar vet ej!

Säkert haft jäkla otur, men jag ville bara skriva av mig! Kört flera nya volvobilar där automatlådor växlar silkeslent, men samtidigt kan det kosta en förmögenhet!;(
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Växellådorna vet jag inte om jag har blivit så imponerad av. Provade 2.0D powershift och det irriterade mig mer än att vara en bekvämlighet. Att åka runt på tomgångsvarv inne stan för att spara bränsle gillar jag inte.
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]