Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag har ett återkommande ljud som jag lokaliserar till växel lådan/spaken. Det är ett klonkande/klickande ljud som framkommer vid inbromsning eller när farten faller under 15-20 Km/h. Jag har varit på verkstaden och de påstår att det är en magnetventil som slår ifrån (backspärr) när jag kommer under en viss fart. Så vid acceleration uppstår det ingen ljud. Det är bara vid inbromsning och när farten faller under de 15-20 km/h. Problemet är att jag inte upplever det som ett litet ljud, utan störande o irriterande. Fler som har upplevt samma sak ?

Jag har en V70 II 2,4D -08 Bussines - Manuell
Jazziton skrev:Hej alla!

Jag har ett återkommande ljud som jag lokaliserar till växel lådan/spaken. Det är ett klonkande/klickande ljud som framkommer vid inbromsning eller när farten faller under 15-20 Km/h. Jag har varit på verkstaden och de påstår att det är en magnetventil som slår ifrån (backspärr) när jag kommer under en viss fart. Så vid acceleration uppstår det ingen ljud. Det är bara vid inbromsning och när farten faller under de 15-20 km/h. Problemet är att jag inte upplever det som ett litet ljud, utan störande o irriterande. Fler som har upplevt samma sak ?

Jag har en V70 II 2,4D -08 Bussines - Manuell
Det stämmer som dom säger.
Det är spärren som hindrar att du får i backen
när du ska lägga i 6:an (För jag antar att du har en manuell 6 växlad låda)

Svårt att avgöra rätt eller fel när det gäller ett ljud som ingen
här har hört men av erfarenhet vet jag att solenoiden kan ge ifrån sig ett ljud.
Skulle tro att det är normalt
Ja det är en 6 vxl manuell låda, Volvos, då det sitter en Ford låda i 2.0 D.
Jag har provkört båda två, innan jag slog till på en 2,4D, och kan inte erinra mig om att detta ljud fanns på någon av provbilarna.

Jag accepterar att där finns en spärr och det är inte själva funktionen jag är emot, men ljudet som den avger är ett klick/klockande som jag personligen anser att den inte skall vara där, må vara att solenoiden kan avge ett ljud, men det skall väl inte klicka på ett sätt som om den blev belastad o höras. Jag har köpt bilen just för att den är tyst och detta ljud är ett ljud som jag bör slippa. Det här förväntade jag inte av Volvo.......

Det är naturligtvis svårt att avgöra om ljudet är normalt eller inte genom en beskrivning här i forumet,
Har varit på olika verkstäder för att få en bedömning och här är svaren lika delade. Den ene påstår att det är backventilen, en annan säger att det är belastning, att back ventilen inte skall höras......

Det enda som är kvar nu är att hitta en likvärdig bil att kunna jämföra med. Men de enda 2.4D som jag kan få fatt på är Automatare. Jag har en request till alla forumläsar, främst dem med manuel 6 vxl 2,4D (D5 går väl bra också, det är ju samma låda...) om det är möljigt för er att bara testa om ni kan höra ett ljud från vxl lådan när farten går under 15 km/h. Jag har provat 1-4:ans växel, det hörs på samtliga, men ej på 5-6:an.....

Jag har svårt att tänka mig att ljudet framkommer på de andra modellerna, för annars ville det säkert vara en tråd om det också, samtidigt vore det kul o höra om ni som kör de andra motorvarianterna/lådorna upplever samma sak.

På förhand tack till alla som vill ta sig lite tid att checka detta. En kluven V70II ägare....
Jazziton skrev:Ja det är en 6 vxl manuell låda, Volvos, då det sitter en Ford låda i 2.0 D.
Jag har provkört båda två, innan jag slog till på en 2,4D, och kan inte erinra mig om att detta ljud fanns på någon av provbilarna.

Jag accepterar att där finns en spärr och det är inte själva funktionen jag är emot, men ljudet som den avger är ett klick/klockande som jag personligen anser att den inte skall vara där, må vara att solenoiden kan avge ett ljud, men det skall väl inte klicka på ett sätt som om den blev belastad o höras. Jag har köpt bilen just för att den är tyst och detta ljud är ett ljud som jag bör slippa. Det här förväntade jag inte av Volvo.......

Det är naturligtvis svårt att avgöra om ljudet är normalt eller inte genom en beskrivning här i forumet,
Har varit på olika verkstäder för att få en bedömning och här är svaren lika delade. Den ene påstår att det är backventilen, en annan säger att det är belastning, att back ventilen inte skall höras......

Det enda som är kvar nu är att hitta en likvärdig bil att kunna jämföra med. Men de enda 2.4D som jag kan få fatt på är Automatare. Jag har en request till alla forumläsar, främst dem med manuel 6 vxl 2,4D (D5 går väl bra också, det är ju samma låda...) om det är möljigt för er att bara testa om ni kan höra ett ljud från vxl lådan när farten går under 15 km/h. Jag har provat 1-4:ans växel, det hörs på samtliga, men ej på 5-6:an.....

Jag har svårt att tänka mig att ljudet framkommer på de andra modellerna, för annars ville det säkert vara en tråd om det också, samtidigt vore det kul o höra om ni som kör de andra motorvarianterna/lådorna upplever samma sak.

På förhand tack till alla som vill ta sig lite tid att checka detta. En kluven V70II ägare....
Jag kan meddela att min bil har samma klonkande/klickande ljud när backspärren öppnas. Jag har räknat in detta ljud på listan av vad Volvo benämner som egenskaper hos aktuell modell. Jag har prioriterat andra saker som jag försöker komma tillrätta med och tillsvidare accepterat ljudet. Ge gärna återkoppling om Du får Volvo att försöka minska ljudet på din bil.
Av alla bilar jag kört så finns ljudet där på alla.
Skulle uppskatta att jag kört ett 20 tal bilar minst.

Tyvärr finns ljudet där, vissa märker det men dom flesta
har aldrig hört det och kommer troligen aldrig göra det heller.
Har en 2,4D som du, det finns ett litet ljud när spärren för backen släpper som nämnts men jag upplever som om farten är lägre än 15-20 kmh snarare 5-10 kmh.
Detta är ett ljud som inte hörs om man har stereon på, inte ens med väldigt låg volym.
Om ljudet är högt är det rimligen nått knas med din solenoid,det sitter förmodligen någon form av dämpning i den som kanske är paj(ren spekulation).
Jag har kört och ägt ett antal bilar och har inte upplevt den samma ljud o fenomen på samtiliga fordon.
Må hända att det finns en backspärr med solenoid på de flesta bilar, och som kanske avger ett ljud, men det skall väl inte höras som ett klonkande eller klickande som om växelspaken blev belastad.
Jag har haft bilen inne på ett par garantiärenden, fått lånebilar alla gångerna - dock aldrig en 2,4D, i samtliga bilar som jag körde förekommer inte detta ljud. Visst de andra är inte med samma motor/växellåda, men nu skall inte någon komma och inbilla mig att det skall förekomma detta ljud på en manuel växlad 2,4D (evt. D5 også ) men inte på de andra motorvarianterna. Vi pratar trots allt om samma modell, V70 II, så om denna ljud inte finns på de andra bilarna, varför skall det finnas på 2,4D.....???

Mitt största bekymmer nu är att jag, igen, måste påvisa verkstaden att denna problem/fenomen inte finns på andra bilar (varför är det jag som kund som skall göra det varenda j-vla gång). Så jag behöver få tag på någon manuel växlad 2,4 D i den sydliga delen av landet för att kunna jämföra och bevisa. Varför åerförsäljaren eller verkstaden inte kan/vill vara behjälpliga med detta är en gåta för mig.......
Må hända att jag är petig, men jag har köpt denna bil just för att den är tyst. Ljudet är ju inget som påverkar användandet av bilen, så visst, jag kan leva med det (dock skit irriterande höra varje gång man bromsar in, speciellt i stadstrafik), men om ljudet inte fanns där tidigare, så vill jag gärna veta om varför den finns där nu. Jag har provkört ett ex antal bilar innan jag köpte denna V70II 2.4 D manuell och ljudet fanns inte där på provbilarna. Jag har som sagt också provkört andra V70II, och ljudet finns inte heller på de bilarna.....

Oavsett om ljudet skall finnas där eller inte, kan någon då förklara för mig varför solenoiden låter mer på en 2,4D (D5) växel låda än de andra lådorna?

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]