Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsP
Nu när sommardäcken är på, vilket lufttryck kör ni med ?

Jag är ute efter maximal livslängd på däcken, alltså att de blir jämnslitna på bredden.
Ni som kört långt, vilket lufttryck använder ni för att få jämnt slitage med lätt last ?
Jag har V70 med 17 tum och 225 bredd. Blir det jämnt slitage med 2,6 bar och lätt last?

Vilket lufttryck är optimalt för vinterdäck 16 tum och 205 bredd ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
3.0 på alla bilarna jag har och då är det smalaste 175 och det bredaste 295 som sitter på.
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag kör med minst 3 kg i allt under 55-profil. Jag hade en omgång 205/50 -17 som jag körde med 3,2-3,3 i. Fick helt otrolig livslängd på dessa och helt perfekt slitagebild, men lite pissig åkkomfort.
av perhall
Jag har nog kört med för mycket tryck, däcket är aningen mer slitet i mitten än på sidorna. Bra? Vet inte.

Hur som helst så har jag börjar fundera över hur smart det är att köra omkring med högt tryck. OK, däcken håller aningen längre och bilen drar 2 cl/mil mindre. Men om man betalar 200 tusen extra för en komfortabel bil och sedan pumpar bort hälften av komfortvinsten för att spara 50 öre per mil - är det smart? Bilen är ju klart bekvämare med 2,5 än med 3 kg...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Jag har nog kört med för mycket tryck, däcket är aningen mer slitet i mitten än på sidorna. Bra? Vet inte.

Hur som helst så har jag börjar fundera över hur smart det är att köra omkring med högt tryck. OK, däcken håller aningen längre och bilen drar 2 cl/mil mindre. Men om man betalar 200 tusen extra för en komfortabel bil och sedan pumpar bort hälften av komfortvinsten för att spara 50 öre per mil - är det smart? Bilen är ju klart bekvämare med 2,5 än med 3 kg...

Bya lågprofildäck är inte som förr. Stålradialdäck är oftast i princip omöjliga att slita mer i mitten pga av för högt tryck så du inte kan trycka ut mitten av slitbanan med lufttrycket. Däremt kan man slita mer på mitten om man har för lågt tryck (japp det är sant) om man kör mycket motorväg för mitten på däcksbanan hålls ej spänd/sträckt utan slår ned i asfalten där däcket träffar marken. (Obs detta har inte jag hittat på utan informtionen kommer från däcksbranchen)

Jag har för övrigt lite högre däckstryck, inte för att spara droppar utan för att få bilen lite fastare och stadigare på vägen. Då får man offra lite svampighet(komfort) i körkänslan
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har 2,8 på mina 245/40-18
av riha
235/55 R17 på min XC70II, de somföljde med bilen, kör på 2.8 fram o bak i dem.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]