Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimozabe
Har ni nåt tips på en halv hundbur eller "60%are" som har perfekt passform i bagaget för att utnyttja utrymmet maximalt? Buren skall husera en vuxen Rottweiler.

Mvh Kim
av Bobafett
conZair skrev:http://www.robusthundburar.se gör vad jag tycker är de bästa burarna. Har haft totalt 5st där ifrån och alltid lika nöjd... gjord efter bilen, kan få i önskad bredd... snygg, och framför allt tyst, inge skrammel!
Just det, en sådan hade vi i Golfen, mycket bra bur!
av markgard
Väcker upp den här gamla tråden.

Funderar också på att skaffa en hundbur till vår V70 II. Tittar på en krocksäker variant typ MIM, Robust eller Alfta. En halvbur som täcker max 50-60 centimeter då vår vovve inte är jättestor och jag vill ha utrymme kvar att lasta i.

En fråga: Hur fäster ni fast hundburen där bak? Fungerar det att ha en heltäckande gummimatta i bagaget för att göra bilen mer smutsskyddad och lättstädad? Att ställa den direkt i det oskyddade bagaget för att komma åt förankringsskenorna känns inget vidare.

Hunden menar ju inget illa, men det blir lätt smutsigt och blött där bak. :)
av Peanuts
I min 2011 har jag en helbur från Enason (http://www.enason.se/) och är jättenöjd med kvaliteten på den. I min Ford Focus har jag en Robust helbur och kvaliteten på dessa är likvärdig enligt mig.

Enason gör även halvburar, bor du som jag i närheten av Säter så slipper du även fraktkostnader osv.

Eftersom vi har en helbur så har vi inte fäst den då den sitter som gjuten i bakluckan. Man kan visserligen spänna fast dem med spännband, det har vi gjort med Robust-buren i vår Ford.

Gällande krocksäkerhet så tror jag att Mim är de som har gått igenom flest krocktester men även Robust, Enason m.m. har vid tester visat sig erbjuda bra skydd.
av fredrikwt
Körde själv med Mimbur och har haft en del andra från Jeppe, robust och KE innan.... INGET håller den standarden som Mim har, och det ser dessutom inte "bond-meck" ut med mim...
Sen det här med krocksäkerhet, de flesta burar är ju minst sagt robusta svetsade rejäla grejer, och som en del visar så håller de när man släpper en bil på dom från en kran... problemet med dessa är ju att de inte har någon deformationszon alls. Blir man påkörd bakifrån så viker sig ju inte buren en m.m - mkt hållbara som sagt, så då vill det ju till att man inte har nåt levande i baksätet för det är ju där buren åker fram vid en krock... sen jag började använda mitt baksätte i bilarna (för annat än bagage) och när jag fick barn, så är en stålbur som från Jeppe m.fl. helt uteslutet. Att Bilia säljer Alftaburen nästan som under "original" flagg är för mig en gåta. Det borde inte vara tillåtet att ha folk i baksätet med sådana burar bak tycker jag.

Mim kostar men är i min värld enda alternativet idag om man ska ha bur, det positiva med dom är andrahandsvärdet, jag sålde min dubbelbur i höstas och fick 1200.- under nypris, såld på ett dygn och massor med människor ringde.
av markgard
Tack för era svar, tips och goda råd!

Intressant aspekt där med MIM och baksätet. En annan sak med den buren är att den ser ut att ha en kant/sarg i botten som kan samla upp grus och annat skräp, vilket känns som ett plus.

Någon som har en halvbur som vet hur/om den kan fästas på något smart sätt - och samtidigt kunna ha en heltäckande gummimatta där bak?

Original sitter där diskanter. Det är sp[…]

Låg volym på backvarning

Fick du någon ordning på detta. Jag up[…]

Släpper vatten

Det kan vara vad som helst, det bästa är[…]

Brainys V60

Ok, låter inte som det inte går helt s[…]