Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ekström
Hej,

Är ny på forumet pga av att jag väntar min första Volvo (V70 Summum 2,5FT solid vit aut. 18" Odysseus)

Nu till min fråga:

Jag beställde bilen den 23/2 och den är först nu klar för transport från fabrik. Enligt säljaren tar det minst 10-14 dagar ytterligare innan den är i min ägo (drag ska monteras och övriga tillbehör). Det ger således en leveranstid på 9-10 veckor, vilket spontant känns som lång leveranstid.

Har ni några erferenheter här på forumet om man kan kompenseras på något sätt för detta. Kan man begära att få en hundbur "på köpet" eller vad säger ni?

//Ekan
av jhenrikj
Ekström skrev:Hej,

Är ny på forumet pga av att jag väntar min första Volvo (V70 Summum 2,5FT solid vit aut. 18" Odysseus)

Nu till min fråga:

Jag beställde bilen den 23/2 och den är först nu klar för transport från fabrik. Enligt säljaren tar det minst 10-14 dagar ytterligare innan den är i min ägo (drag ska monteras och övriga tillbehör). Det ger således en leveranstid på 9-10 veckor, vilket spontant känns som lång leveranstid.

Har ni några erferenheter här på forumet om man kan kompenseras på något sätt för detta. Kan man begära att få en hundbur "på köpet" eller vad säger ni?

//Ekan
I högkonjunktur var det flera månaders leveranstid, och då producerade Volvo dygnet runt, nu står fabriken still då och då....och du vet väl om att bilen inte klarar besiktningen med de fälgarna va?
Användarvisningsbild
av kave

//Ekan
Huhu, när XC90 lanserades var det mer än ett års lev tid på en D5.
Om du beställer en tysk bil så har du oftast klart längre lev tid.
9-10 veckor känns snabbt i mina öron.
Snarare kanske du ska betala mer för en sådan kort lev tid.
Ville du ha en bil direkt är det väl bara att köpa en lagerbil.
Användarvisningsbild
av henka35

Nu till min fråga:

//Ekan
Det var ju bra! Min V70II tog 4 månader att få men det var hösten 2007. Men trots lågkonjunktur så tar det ju fortfarande samma tid att producera bilen. De Volvo gör är att man anpassar tillgänglig produktionstid med efterfrågan. Vilket gör att man inte har nämvärt lägre genomloppstid. Man tar bort ett eller två skift samt tex. står under längre perioder med produktionen för att inte binda kapital i lagerbilar.

//Henrik
Användarvisningsbild
av Variosboy
jhenrikj skrev:

Nu till min fråga:

//Ekan
I högkonjunktur var det flera månaders leveranstid, och då producerade Volvo dygnet runt, nu står fabriken still då och då....och du vet väl om att bilen inte klarar besiktningen med de fälgarna va?
Vet inte om mars förra året var att se som högkonjunktur, eller? för min del tog det 6 veckor, och det var lång tid enligt säljaren efterssom jag beställde bilen precis efter att de lade om till My09 i fabriken.
Användarvisningsbild
av halmstaden
EDIT: pga radering av ett inlägg ovan blir mitt inlägg lite märkligt mitt i allt, men låter det stå kvar.

V70 2.5FT drar 0,92l/mil med bensin, vilket är gränsen för att överhuvudtaget få kalla en etanolbil miljöbil. Automaten drar ju 1dl till, är det ett undantag med automatlådor tro?
I varje fall så får 2.5FT bara ha 16"-fälgar eftersom förbrukningen annars stiger. Rätt tramsigt eftersom en fullmatad 2.5FT med 16" nog drar mer eller lika mycket som en tom med 17"...
I.o.m. MY10 sänks förbrukningen till 0,88 eller något sånt vilket gör det fritt fram med fälgar, antar jag.

MVH
Senast redigerad av 1 halmstaden, redigerad totalt 0 gånger.
av Ekström
Det verkar vara lite divergerande svar....

Låt mig vända på frågan: Om säljaren utlovar en viss leveranstid och den inte efterlevs, är det normalt att man begär någon form av kompensation?

Och Ja, jag är medveten om att bilen inte är typgodkänd för 18", men det var min säljares rekommendation. Så det blir till att svida om inför framtida besiktningar.

//Ekan
av Ekström
Nu blir jag lite off topic i min egen tråd..men men

Som jag förstod på säljaren så kommer bilen med 16" standard fälg från fabrik.
Därefter inregistreras den och besiktigas samtidigt som draget. När det är gjort monteras övriga tillbehör hos återförsäljaren däribland 18". Således blir bilen "fortafarande" miljöbil med undatag av ev. förläggande vid flygande besiktning eller om du besiktigar bilen med fel däckdimension.

I mitt fall kommer vinterdäck monteras på orginalfälg och dessutom har jag slutsiffra 2 vilket gör att jag kan besiktiga med vinterdäck.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]