Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nimbus19
Jag noterade i helgen att tankmätaren inte är en tankmätare utan en grafisk visning av km till tom tank.
Det är något som jag inte vill ha, jag vill ha en traditionell tankmätare.

Så min fråga till forumet är om det finns en inställning som gör att tankmätaren blir en tankmätare?
Användarvisningsbild
av henka35
Nimbus19 skrev:Jag noterade i helgen att tankmätaren inte är en tankmätare utan en grafisk visning av km till tom tank.
Det är något som jag inte vill ha, jag vill ha en traditionell tankmätare.

Så min fråga till forumet är om det finns en inställning som gör att tankmätaren blir en tankmätare?
Det har jag inte uppmärksammat. Men då borde den ju "öka" när man kör från stad till landsväg. Vilket jag aldrig har märkt på min V70II 2.0D.

//Henrik
av Nimbus19
Min tankmätare "fastnar" ibland så det kan ju vara det som är problemet, men om man tittar på den grafiska tankmätaren så är det en pil till höger och det kan ju betyda att det är km kvar till tom tank.

I helgen så var jag nära tom tank (30km kvar till tom tank) och relativt långt till närmaste mack, så jag började snålköra och plötsligt så hade jag 150km kvar till tom tank.
Verkar som en hastighet på mellan 80 och 90 är den mest ekonomiska.
Har man som jag kört "entusiastiskt" och börjar få tomt i tanken, så blir ju skillnaden i förbrukning ganska stor om man plötsligt ändrar körbeteende.

Jag noterade i alla fall att den följer färddatorns visning av km kvar till tom tank.
av jhenrikj
Pil till höger....du har tanklocket till höger också va? (Det är nämligen det som pilen ska visa, för glömska förare)
av riha
jhenrikj skrev:Pil till höger....du har tanklocket till höger också va? (Det är nämligen det som pilen ska visa, för glömska förare)
Det har jag också hört att det är. Men för de flesta som haft med grafiska menyer och liknande att göra så kan man lätt ta det för att ytterligare info/meny finns till höger eller vänster om den pekar dit.
av Nimbus19
I tisdags så kontaktade jag Bilia och pratade med dom om problemet / frågan.
Dom sa att det var en traditionell tankmätare och mitt problem antagligen var att tankgivaren fastnade i olika lägen. Jag fick tid 2 dagar senare för åtgärd (igår) och tankgivaren byttes under dagen.

Nu fungerar tankmätaren som den skall och jag måste tacka Bilia för snabb service och trevligt bemötande. :D
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]