Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nihtila
Håller på och räknar på en ny V70 och funderar på AWD till den.

Har haft AWD bilar tidigare typ BMW325XI / Audi A4 Quattro och bilar utan typ VW Passat (nuvarande) och Mazda6.
Visst är det enorm fördel på de få skidsemestrar man bilar till, utan AWD får man ju backa nedför backen och ta fart upp till stugan medans en AWD bil startar i backen utan att man märker att det är Vinter ens.

Men nu bor jag i Göteborg 99% av tiden, visst kommer jag iväg bättre vid rödljusen när det är blankis just vid "startlinjen" men sedan då??

Man måste dessutom ta D5 motorn för att få AWD och då slutar Volvon på ca 410k medans en 2.4D utan AWD får man loss för nästan 40k mindre.

Vad prioritera??? Hur mycket "säkrare" åker jag i Göteborg på vintern med AWD?
av Lövet
nihtila skrev: Vad prioritera??? Hur mycket "säkrare" åker jag i Göteborg på vintern med AWD?
Extremt lite!

Har själv AWD och har väl känt den ett par tre gånger i Stockholm och då främst på parkeringar osv som inte är plogade. På skidsemestrar osv är det helt klart en fördel eller om man drar släp men vid normal körning märker man inget alls.

Att ha fyrhjulsdrift är egentligen som att ha flytväst på sig året runt bara för att man fiskar några gånger på hösten.

(Att jag själv valt fyrhjulsdrift beror på att jag är fullständigt allergisk mot framhjulsdrift och det blir väl enformigt att bara åka BMW/Mercedes hela tiden)
Användarvisningsbild
av gooose
Det är inte bara för att ta sig fram som AWD är bra.
Vanlig körning på torr eller våt sommarväg så upplevs/känns bilen stabilare på vägen
Vintertid ja bara tryggare/säkrare framfart
Vid släp körning bilen mindre känslig mao ökad stabilitet.
Kolla så får du se vad övriga AWD förare på forumet säger.

Innan jag själv blev AWD ägare så "tyckte" jag det var över reklamerat med allt snack om AWDns fördelar men kan bara säga att om möjligheten finnes och ekonomiskt utrymme så kommer jag förbli AWD ägare Dessa bilar kostar lite mer men det är helt klart värt detta

//Goose
av Amli
gooose skrev: Innan jag själv blev AWD ägare så "tyckte" jag det var över reklamerat med allt snack om AWDns fördelar men kan bara säga att om möjligheten finnes och ekonomiskt utrymme så kommer jag förbli AWD ägare Dessa bilar kostar lite mer men det är helt klart värt detta

//Goose
Jag kan bara instämma.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Som norrlänning så har jag naturligtvis större nytta av fyrhjulsdriften under vinterhalvåret än dem som knappt låter däcken möta en snöflinga. Men även under sommarhalvåret så finns det stora fördelar om man använder bilen som dragbil och ska dra släp eller husvagn på sämre underlag. Eller om man som jag tycker om att hitta nya fiskeställen långt från allmän väg. Med det sagt, skulle jag bo i Göteborg eller Skåne är det inte alls säkert att jag skulle köra en bil med AWD.

Om man ska vända på liknelsen med flytväst så kan man säga att de som kör FWD aldrig har flytvästen med sig, inte ens när det blåser full kuling och de verkligen behöver den! :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
nihtila skrev:Håller på och räknar på en ny V70 och funderar på AWD till den.
Man måste dessutom ta D5 motorn för att få AWD och då slutar Volvon på ca 410k medans en 2.4D utan AWD får man loss för nästan 40k mindre.
Vad kommer dessa prisuppgifter ifrån i andra trådar köper folk V70II 2,5 FT Busniess Summum för 250 kkr.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Arese skrev:Min fru har precis beställt en 2009 V70 2,5FT Business Summum med lite småkrafs till, netto slutpris 252 kkr, sen får man ju 10 kkr av staten också.Arese
Piddelin skrev:Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa en ny -09 V70 2.0F på Bilia. Vi får betala 209 000 (sen 10 000 i premie då vilket ger ett pris på 199 000) för en Kinetic med bagagerumsmatta, airbagsavstängning och mugghållare bak.
Det är ju nästan halva priset eller ännu billigare. Den prisskillnaden tar lång tid att köra in ävenom dieseln är snålare.
Användarvisningsbild
av len
Har du aldrig saknat AWD så behöver du den inte! Har 500 m brant oplogat till landet, och då är det bra. Dessutom 1000 kg båt jag sjösätter och då tror jag inte FWD klarar där jag håller till. Givetvis är jag snabbast vid grönljuset, men bromssträckan är den samma som FWD. Är det moddigt så spinner den inte i snösträngen som FWD utan hjälper till med bakhjulen. Dessutom tyngre och drar 5-10 % mer året runt. Kört AWD 4000 mil/år sedan -98. Att den är stadigare på sommaren köper jag inte alls. Bilf-n är ju framhjulsdriven tills det spinner loss!! Då kan du lassa in några blyvikter i skuffen om du vill ha mer vikt. Fast när du drar på ut på gatan, så spinner det aldrig. Inbillar mig att AWD sliter mindre däck! ( kör 5-6000 mil/uppsättning, fast det är mest landsväg)
Användarvisningsbild
av gooose
,, len skrev
(Bilf-n är ju framhjulsdriven tills det spinner loss!! Då kan du lassa in några blyvikter i skuffen om du vill ha mer vikt. Fast när du drar på ut på gatan, så spinner det aldrig. Inbillar mig att AWD sliter mindre däck! )

Det är även så att när framhjulens rotations hastighet ökar jämfört med bakhjulen så förs kraften över till bak hjulen tex när du svänger och detta upplevs som att bilen går mer stadigt på vägen

Detta upplevs mer påtagligt på nyare bilar då toleransen minskat . tex på en xc70 98 så känns detta inte lika mycket som på en xc 70 II

//Goose
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]