Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej,

är 3,2 motorn som sitter i V70/S80 verkligen så tråkig (och seg?) som det verkar i vissa inlägg? Jag har ju förstått att den drar mycket bensin. Har bara provkört den som hastigast och jag tyckte den kändes kraftfull och fint ljud i den med. Tycker att en V70/S80 3,2 som är ett eller två år gammal har sjunkit duktigt i pris och ligger rätt bra till som begagnad, iof kanske inte rätt motor i dessa tider :D
Ni som kör 3,2 är ni nöjda?

Mvh, Kalle.
av toge
Har S80 3.2 -08 kört 1500 mil är helnöjd , har haft både turbo 5 och turbo 6 men tycker att en sugsexa går mjukare och drar jämnare över hela registret . Bensinförbrukningen har varit ungefär som Volvo uppgett , tyska bilar med lika stora sexor uppger mindre förbrukning men jag tror att det är en liten bit från sanningen . Kommer till den från en T6 så är detta rena småbils förbrukningen . På landsväg tror jag sexan kan gå snålare än 2.5T men det är nog omvänt i stan . Gillar du att åka lite ståndsmässigt " Slå till på en 3.2 " men se till att få en Summum med lite extra utrustning , står sig bättre i pris skall vara lite lyx i sådana bilar . /Toge
av JK24T
Jo den går mjukt och spinner som katten... men.. det är en tråkig motor som sörplar bensin och dessutom kopplad till en dålig automat. Med min erfarenhet kan jag inte rekomendera och dessutom börjar fler bilar få samma problem som jag har.
Användarvisningsbild
av Guligan
toge skrev:Har S80 3.2 -08 kört 1500 mil är helnöjd , har haft både turbo 5 och turbo 6 men tycker att en sugsexa går mjukare och drar jämnare över hela registret . Bensinförbrukningen har varit ungefär som Volvo uppgett , tyska bilar med lika stora sexor uppger mindre förbrukning men jag tror att det är en liten bit från sanningen . Kommer till den från en T6 så är detta rena småbils förbrukningen . På landsväg tror jag sexan kan gå snålare än 2.5T men det är nog omvänt i stan . Gillar du att åka lite ståndsmässigt " Slå till på en 3.2 " men se till att få en Summum med lite extra utrustning , står sig bättre i pris skall vara lite lyx i sådana bilar . /Toge
Japp, jag kan bekräfta att 3,2 går snålare på "snabb" landsväg än 2,5T, har provat båda på Europaresor och 3,2:an är en fin kompis att ha med på vägen.
av Helmsman
toge skrev:På landsväg tror jag sexan kan gå snålare än 2.5T men det är nog omvänt i stan
Då kan jag bekräfta att det är omvänt i stan! Har visserligen den tyngre XC men ligger på 1,5 och över i snitt. Letar Du bra stadsbil så leta vidare!
av toge
Bränsleförbrukning är svårt att jämnföra ,det mesta sitter i foten och var man kör .
Bor själv i en liten håla där trafiklysen knappt är påtänkta än, trafiken rullar i maklig takt och det största problemet är folk som stannar mitt i gatan för att prata med varanndra . Det är lite skillnad mot Stockholm där folk kör som det vore deras sista dag på jorden . Jag tycker att 3.2 :an har en acceptabel förbrukning med tanke på vad det är för motor . Jag anntar att det är en XC90 3.2 som det hänvisas till i förgående inlägget , det är helt fel motor i den bilen förbrukningen sticker i väg för att den får jobba för mycket . Jag skulle tro att den är lägre växlad än en S80 och jobbar med högre varv , en sexa skall lunka på låga varv . Du skulle köpt en D5 istället . Köra lungt och hålla hastighetsbegränsningarna är nog det enklaste sättet att spara bränsle .
Senast redigerad av 1 toge, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
toge skrev:Jag anntar att det är en XC90 3.2 som det hänvisas till i förgående inlägget , det är helt fel motor i den bilen förbrukningen sticker i väg för att den får jobba för mycket .
Det står att Helmsman kör en XC70 så det lär vara den han talar om.
av toge
Amli skrev:
toge skrev:Jag anntar att det är en XC90 3.2 som det hänvisas till i förgående inlägget , det är helt fel motor i den bilen förbrukningen sticker i väg för att den får jobba för mycket .
Det står att Helmsman kör en XC70 så det lär vara den han talar om.
Stämmer fel av mig , kollade bara my 09 där finns ej 3.2 i XC70. Sorry
av perhall
3,2-motorn är en ganska ordinär sexa i klassen, motsvarade när den kom ungefär en E320-merca eller Audi A6 3,0 220 hk - men problemet är väl att de motorerna nu har försvunnit och ersatts av modernare, kraftfullare och snålare maskiner. Alltså: man blir inte såld på 3,2-motorn men den är helt ok och den går mjukt och fint som sig bör. Dock tycker jag att det känns mer som 200 än 238 hk...

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]