- tis 17 mar 2009, 22:26
#270245
Jag såg i tråden "Klimatanläggning V70 MY09" att den spårade ur ämnet lite, på ett intressant sätt, och delvis i stället handlade om ACC (radarfarthållaren). Denna tycker jag vore förtjänt av en egen diskussion mellan dem som har erfarenhet av den och dem som står i begrepp att välja eller välja bort den.
Själv kommer jag att välja bort den. Det viktigaste skälet är att tidsavståndet till framförvarande bara kan väljas mellan - såvitt jag nu minns - 1.0 och 2.6 sek. Detta är alldeles för lite, och hela intervallet ligger under de 3 sekunder som polisen, vägverket och trafikskolorna rekommenderar. Många erfarna landsvägsförare vill hålla mer avstånd än så, särskilt de som upplevt när framförvarande råkat ut för en olycka där så minst var att vänta. Visst, man kan i tätortstrafik ibland köra närmare, men där är farthållaren mest en leksak - dess egentliga nytta finns vid långa landsvägskörningar där ordentligt avstånd är viktigt.
Varför är då ACC konstruerad med så dåliga tidsavstånd? I mitt jobb hade jag en liten inblick i utvecklingen och jag tror att orsaken är att med den aktuella låga kostnadsramen kunde man inte göra dopplerradarns signalbehandling så sofistikerad som skulle behövas för att på längre tidsavstånd avgöra precis vilken bil, dvs vilket radareko, som låg närmast framför i samma körfält på t ex en amerikansk väg med tät trafik i en kurva med fem parallella körfält.
Men om ACC själv kan bromsa bilen snabbare än föraren så spelar väl det korta tidsavståndet ingen roll? Jo avståndet är ändå viktigt och skälen är två.
1. Tekniken har ännu inte den mognad och säkerhet som krävs för att ta över förarens ansvar för en så viktig körparameter som avståndet till framförvarande, men den kommer att bli bättre framöver.
2. Den framförvarande kan (normalt) inte veta att bakomvarande använder ACC-radar och upplever därför det korta avståndet som mycket farofyllt, vilket inte är acceptabelt i trafiken.
Den finns en ytterligare aspekt på ACC. När bilens bromsar regleras av radarstrålning (reflekterad) från bilen framför så finns möjligheten, väl känd från stridsflygplan, att med s k motmedel i bilen framför skapa anpassad "radarekostrålning" bakåt som lurar ACC att bromsa, t ex panikbromsa, när föraren framför trycker på en knapp till sitt motmedelssystem. En olycka kan då ske med den bakomvarande, som denne inte förstår orsaken till.
Själv kommer jag att välja bort den. Det viktigaste skälet är att tidsavståndet till framförvarande bara kan väljas mellan - såvitt jag nu minns - 1.0 och 2.6 sek. Detta är alldeles för lite, och hela intervallet ligger under de 3 sekunder som polisen, vägverket och trafikskolorna rekommenderar. Många erfarna landsvägsförare vill hålla mer avstånd än så, särskilt de som upplevt när framförvarande råkat ut för en olycka där så minst var att vänta. Visst, man kan i tätortstrafik ibland köra närmare, men där är farthållaren mest en leksak - dess egentliga nytta finns vid långa landsvägskörningar där ordentligt avstånd är viktigt.
Varför är då ACC konstruerad med så dåliga tidsavstånd? I mitt jobb hade jag en liten inblick i utvecklingen och jag tror att orsaken är att med den aktuella låga kostnadsramen kunde man inte göra dopplerradarns signalbehandling så sofistikerad som skulle behövas för att på längre tidsavstånd avgöra precis vilken bil, dvs vilket radareko, som låg närmast framför i samma körfält på t ex en amerikansk väg med tät trafik i en kurva med fem parallella körfält.
Men om ACC själv kan bromsa bilen snabbare än föraren så spelar väl det korta tidsavståndet ingen roll? Jo avståndet är ändå viktigt och skälen är två.
1. Tekniken har ännu inte den mognad och säkerhet som krävs för att ta över förarens ansvar för en så viktig körparameter som avståndet till framförvarande, men den kommer att bli bättre framöver.
2. Den framförvarande kan (normalt) inte veta att bakomvarande använder ACC-radar och upplever därför det korta avståndet som mycket farofyllt, vilket inte är acceptabelt i trafiken.
Den finns en ytterligare aspekt på ACC. När bilens bromsar regleras av radarstrålning (reflekterad) från bilen framför så finns möjligheten, väl känd från stridsflygplan, att med s k motmedel i bilen framför skapa anpassad "radarekostrålning" bakåt som lurar ACC att bromsa, t ex panikbromsa, när föraren framför trycker på en knapp till sitt motmedelssystem. En olycka kan då ske med den bakomvarande, som denne inte förstår orsaken till.