Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av David2799
Fick min nya V70 2.4D levererad förra måndagen. Jag valde denna bil framför Audi A6 Avant för att Audin blev dyrare med motsvarande utrustning den kändes också mindre modern, jag antar att den har hängt med ett par år även om jag själv inte har koll på detta. Sedan skall det villigt erkännas att Audin är snyggare. Två krav från min sida var diesel och automatlåda. Rent subjektivt gillade jag inte Audins steglösa låda även om det verkar fungera helt ok.
Volvon då? Mina intryck efter två veckor är mest positiva. Den känns som en riktigt stor bil och den går kanonbra både i stad och på landsväg. Tiduret till dieselvärmaren är väldigt praktiskt och jag är glad att jag tog med detta. Den stärsta besvikelsen är bränsleförbrukningen. När jag provkörde samma modell stod färddatorn på 7,4 ltr/100 km och nä jag påpekade att det var rätt mycket sa säljaren att det förmodligen berodde på korta turer i stan och kallstarter eftersom det var en demo bil. Min bil som nu gått 100 mil, vara 60 mil på E4 och resten i stan ligger på 8 l/100km, vilket jag inte är direkt imponerad av för en "modern" diesel. Nu spelar det väl inte så stor roll eftersom bränslekostnaden är en väldigt liten del av totalen. Jag tyckte också att provbilen växlade lite konstigt (den hade också automat), men min växlar helt perfekt och i harmoni med motorns karaktär. Om jag tar det lugnt växlar den upp vid ca 2.000 varv. Jag var också lite skeptisk till framstolarna efter provkörningen, men antingen har jag vant mig eller har de blivit bättre för de fungerar alldeles utmärkt för mig som är 180 cm lång. Bilen är också väldigt tyst och stabil. Jag saknar en tempmätare, konstigt att den är bortttagen.

I stort sett är jag alltså nöjd med undantag för bränsleförbrukningen.
av Amli
Grattis till din nya bil. Intressant att höra vad du tycker om din bil. Låter som du hittills i stora drag är ganska nöjd.

Alla de "minus" som du nämner finns det många som håller med om och de har alla diskuterats ganska flitigt här på forumet. Framför allt den höra bränsle törsten! Om du inte redan gjort det, kan det vara intressant att läsa i tidigare trådar för att skapa en uppfattning vad även många andra tycker om sina bilar.
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen komer att dra mindre bränsle, men det tar tid, när du paserar 2000 mil så har du nog nått ner till den bränsleförbrukning bilen kommer att ligga på.

när det gäller växelådan så är den adaptiv o ändrarsig efter hur föraren hanterar bilen (något de begöver åtskilda mil för att lärasig, så en demobil är mest förvirrad vad et gäller växlingar, den hiner inte lärasig nånting alls)
Först - Grattis till bilen!

Ang. förbrukningen så tror jag absolut att den kommer sjunka. Kolla trycket i däcken också förresten, den kan slå på rätt mycket om man åker med för lite luft. När jag hämtade C70in (MY09 T5 man) så stod färddatorn på typ 2,2l/mil (stadskörning) i säkert 30 mil. Efter ca 150-200 mil började den stabilisera sig på ca 1,3. Nu när den har gått ca 500 känns den piggare (det är den också) och den går snålare!
av David2799
Nästan på dagen tre år senare är det nu dags att lämna tillbaka Volvon. Jag har kört 7.200 mil. Jag har kört mycket landsväg, Kroatien sommaren 2009, sedan Italien 2010 och 2011. Dessutom många tjänsteresor inom Norden. Mitt intryck av bilens brister och förtjänster efter denna grundliga provkörning är:

+ Bra komfort, man åker bra helt enkelt.
+ Bra kvalitet och slitstark. Det kan inte vara några problem att köra den här i ytterligare 25-30 tusen mil.
+ Bränsleförbrukningen (!) har blivit mycket bättre, i helgen har jag kört Linköping - Sälen ToR på 0,55. Detta med full packning och fyra pers.

Det negativa då..

- Saknar mätare för motortemperatur
- Färddatorn är irriterande, man måste kvittera samma varning flera gånger
- Motor/växellåda är omoderna, motorn låter en del och är inte speciellt rapp, lådan anpassar sig inte till körstil och växkar i mitt tycke för sent när jag kör lugnt och för tidigt när jag vill dra på. Möjligheten att växla manuellt fungerar med för lång fördröjning
- Tråkig design, speciellt bakpartiet och instrumentpanelen.
- Bilen havererade och fick bärgas en gång på E4, ett lager i vattenpumpen som skar.
- Dåligt ljud i stereon, var bättre i min gamla V70 -98.

Så det var lite högt och lågt, men tycker ni bilen ser ok ut, inte bryr er om att motor och växellåda inte är i nivå med konkurrenternas drivlinor och gillar komfort och säkerhet så är det ett tryggt och bra köp.

Som nästa bil ville jag egentligen ha en Passat på grund av DSG lådan som är grym, men jämfört med Volvon och Audi A6 som jag också provade känns den som en radiobil på vägen. Var och kollade på Volvo, men jag tyckte säljaren var ointresserad och bilen verkade i princip vara likadan så det fick bli en A6. Den är säkert ok, men det får jag skriva om i något annat forum.
Användarvisningsbild
av torwald
Två inlägg :lol:
Kul att läsa om dina åsikter, tack! Men vad du skall med temperaturgivare förstår jag iof. inte... Lycka till med Audin
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]