Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsP
Min tanklucka går ej i lås efter tankning på min V70 II tillverkad sep -08.
När man trycker in den så fjädrar den tillbaka.
Detta är intermittent och inträffar kanske varannan eller var tredje tankning.
Det kan ta flera dygn innan det går att låsa luckan trots flera försök.
När jag provar utan att tanka så låser den i de flesta fallen.
Felet har varit sen bilen var ny.

Jag misstänker en bugg i datasystemet. Bilia i Uppsala kopplade upp diagnos utrustningen men hittade naturligtvis inga fel. Tankluckan låste normalt vid kontrolltillfället.

Är det fler som haft problemet ?
Om ingen annan har haft problemet så kanske man kan misstänka något elkontaktproblem.
Känner någon till varför det inträffar ?

/Mats
av Vålvå
Står bilen ute eller i varmgarage?
Jag har vid ett tillfälle upplevt samma sak, jag körde då in bilen i varmgaraget & vips var felet borta efter 10 min. :)
Jag tror att det är samma problem som dörrlåsen,eländet tål inte köld. :(
av MatsP
Bilen står i kallgarage där det nästan aldrig blir kallare än 0.
Jag har aldrig haft andra problem med dörrlås.
Senast igår hände det vid yttertemp 0. Det gick inte heller att stänga luckan efter en halvtimmes körning.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte på nån bugg.

elmotorn som öppnar luckan jobbar ju mot en intern fjäder.
du trycker på knappen, bilen sätter ström till motorn & motorn drar undan låspinnen. sen släpps strömmen & fjädern petar tillbaka låspinnen.
jag antar att det är nått som kärvar så låspinnen inte åker ut. byt motorn så ska det nog funka
av Predator666
Kolla om gummipackningen som låsarmen/mekanismen sitter med vid hjulhuset.

Ta bort den lilla delen av panelen/inspektionsluckan i bagageutrymmet vid höger hjulhus.
Det sitter en orange? stropp som du kan dra i om luckan inte öppnar från förarplats. Strax bakom eller längre in sitter en relativt stor svart gummipackning som måste sitta rätt för att låsningen ska fungera.
Brukar hjälpa att justera den.
av MatsP
Tack för tipsen
Det var låssprinten som inte gick ut igen efter upplåsning.
Efter att jag tryckte in sprinten ett antal gånger så går den nu tillbaka.

Jag öppnade inspektionsluckan vid högra bakre hjulhuset men jag kunde inte se eller känna någon stropp eller gummipackning, men luckan är så smal att man inte kommer åt någonting. Det finns ju risk att felet återkommer om gummipackningen gör att låssprinten går trögt.

Lite dåligt bara av Volvoverkstaden att inte kunna åtgärda det här, men de kontrollerade överhuvudtaget inte låsmekanismen. De kopplade bara upp sin datautrustning.

Hur tar man av sidopanelen vid högra bakre hjulhuset ?
Den verkade sitta ordentligt fast och jag kunde inte direkt se hur den lossas

Mats
av Predator666
Vill du verkligen ta bort hela sidopanelen? Räcker det inte med den lilla luckan som du kan ta ur utan verktyg?
Nödöppnaren och gummipackningen ligger gömda bakom isoleringsmattan.

Nåja... Ta bort lampan ur takpanelen längst bak. Lossa den 8 mm bulten som sitter under lampan och ta sedan loss hela panelen.
Lossa sedan höger d- stolpe panel. ( Den lilla brevid rutan)

Lossa dom två 8 mm bultarna vid lastkroksinfästningarna på den stora sidopanelen.
Fäll höger ryggstöd och ta bort bolstret.
Kroka ur bältet ur spåret och kroka ur panelen så clipset som sitter i hålet i c-stolpepanelen lossnar.
Du kan ta bort c- stolpepanelen om det är lättare.
Dra ut panelen rakt mot dig. När du sätter tillbaka den kolla att den verkligen går i spår på golvet i lastgolvsstödet.

Sätt tillbaka allt i omvänd ordning.
Användarvisningsbild
av CarMan
RRRRR skrev:Tankluckelåset har en fördröjning på 10 min efter att man låst bilen.
Nej denär konstant låst hela tiden. Man öppnar den med en knapp på instrumentpanelen
av MatsP
Jag öppnade igen den lilla luckan på höger sida inne i bagageutrymmet.
Jag försökte sedan komma åt bakom den inre isolerskivan.
Detta var dock omöjligt och jag kunde inte på något vis se nödöppnaren och gummipackningen.
Det enda man kommer åt är en ej ansluten lös elkabel. Om det finns en nödöppnare (stropp) så borde den vara lätt åtkomlig ?

Jag har ej försökt ta ur hela sidopanelen, men tack för instruktionerna

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]