Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

borstarmicke skrev:Har ingen lust att köpa volvos egna, då dessa ej passar båda bilmodellerna?
Är ovanstående en fråga eller påstående?

Menar du bilar utan takrails?

Har svårt att se att det skulle finnas lastbågar som passar båda V70 om det uppenbarligen är olika fästpunkter/mönster.

Thule har delat upp sina system i "kit", och i deras skiljer både själva rören/bågarna och nedersta fästet som sätts i hålen innanför dörren.
V70II behöver längre rör, 135cm vs 127cm för V70N (enligt Thule).
Men om du står ut med att de längre rören sticker ut längre på V70N så kan du ju ha samma rör på båda bilarna.
Då behöver du bara ha två olika fäst-kit som du byter mellan bilarna.

Thule Rapid system:
V70 2005
V70 2009
Fick bågarna med vingprofil till en V70N (verkstadskompensation när de lyckades repa vår 5 ! dagar gamla classic D5), dessa passade dock inte på V70II. Konstigt att rören är längre till V70II då det var bak på den som inte vingprofilbågen passade, den var för lång...
Obs, dessa kläms ihop och fjädrar sedan ut mellan railsen, inget utstick alls, vilket är kass när man skall dra fast ngt med surrband lr liknande för då använder man ju utsticken att fästa i...

Har rails på både -04:an o -08:an så det ända man behöver göra är väl att köpa de längre rören då, fästena borde vara samma.
borstarmicke skrev:...
Har rails på både -04:an o -08:an så det ända man behöver göra är väl att köpa de längre rören då, fästena borde vara samma.

Ok, på så vis.
Nån som vet vad Thules lasthållare kostar? Volvo har "rea" på takräcken nu, 795:- har jag för mig.
Om det nu skiljer något i funktion på de klassiska rails-takräckena från Volvo resp. Thule?

Jag har takräcken från V70N, och fästena på dessa saknar gummihölje/skydd på inre klämman, så att man riskerar repa railsen (och kromfärgen är lättrepad kan jag säga).
Fick med dessa takräcken på köpet, men kommer nog köpa nya eftersom jag nu fått lägga in lite skumgummi som skydd.
Tänkte väcka liv i tråden och undrar om någon har något nytt att tillföra avseende lasthållare till V70II? Skulle behöva lasthållare men funderar som några ovan om man ska välja Thule eller Volvos egna?

EDIT: Det blev ett par lastbågar från Thule köpt på Mekonomen. De verkar mycket bra och är smidiga att montera/justera samt går att låsa, jag är nöjd. :)
Erico skrev:Varför inte köpa på Jula (369:-) eller Biltema (299:-). Dom är låånga så det är bara att kapa till rätt längd :-)-)
Måste göra en ändring i mitt tips gällande Biltemas lasthållare: Köp inte! Sämsta skit jag nånsin sett och askrångliga att montera. När jag skulle montera mina blev det gängpaj (fanns inga gängor alls) på två skruvar. Bara att behöva skruva två skruvar med diverse plåtbitar och brickor vid varje fästpunkt mot railsen gjorde att jag kastade skiten efter en användning. Lätt värt att lägga en femhunka eller två på ett vettigare räcke.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]