Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet att detta ibland kan inträffa när dem är skitiga, men nu har jag sett till att de är rena.
Oftast när jag stannat eller kör sakta, inte enbart vid rödljus utan även vid garageutfart etc. Musiken i stereon tystas ner och det piper ett meddelande att parkeringshjälpen är aktiv. Bilar som kör är flera meter borta från mig. Sedan kan den de även fungera normalt ett tag.
Däremot när jag håller på att parkera bilen då hjälper de mig alldeles korrekt.

Någon som varit med om liknande eller känner igen problemet?

Jag tackar er!
Dem är svarta och är inte lackerade i bilens färg, men du kanske menar annat med "lackerade" ...?
Nu pratar jag om de främre sensorerna, dessa brukar man inte lackera eller…?
Vilka hade du problem med? Hur löste du problemet till slut?

Jag kan kolla med Volvo för att se vad de säger…

Tack för svaret!
Tack för svaret!
Det är olika situationer i låg fart… fast det finns inga trottoarkanter, bilar eller andra föremål där på flera meters avstånd… ibland så stänger jag av P-hjälpen bara för att kunna lyssna på musik eller helt enkelt slippa pipandet, så har jag tur så funkar dem klyddfritt när jag sätter funktionen på igen…
Enligt Volvo så är dem bakre aktiva bara i R-läget (automat), även pipljudet låter annorlunda på dem bakre, på så sätt är jag säker på att det är de främre sensorerna som fellarmar då och så…
Tack för att ni svarar!
Jag har samma fel på mina front sensorer. Efter att jag varit på plåtverkstad så började dessa att pipa i tid och otid.
Även om närmasta objekt var 3-4 meter ifrån. Fick Bilia att byta ut den som sitter längst till höger. Jag har r-design "ringar" runt mina dimljus och har trott att dessa knasar till det. Efter byte så händer det att dom piper ändå men upplever det som färre gånger. Problemet blir att när dom piper för mycket så stänger man av dom och glömmer att aktivera dom vid parkering och får då falsk trygghet och kanske ett pang... som svar.

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]