Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bolibompa
Min ett år gamla D5 har jag fått problem med när jag kör värmaren. En gång gick den igång på sista sucken. då var det +- 0 ute. Andra gången på jobbet ställde klockan och när jag kom ut var bilen död -3.
Laddat upp batteriet mellan samt kört 100 mil i helgen. Så även idag på lunch när jag satte på värmaren så var det tungt att få igång den när vi skulle från matstället.

Kan batteriet vara slut på efter bara ett år?
Användarvisningsbild
av Bothner
Min tidigare taxi åt batterier med samma intervall som ditt, 1 år fungerade dom. Den nya -07:an Är mycket bättre. Nu är batteriet 1 år 10 mån utan symptom. Då är det tydligen mindre än det från 03:an. Det ska väl finnas en funktion som stänger ner värmaren om bränslemängd eller batteri blir lågt?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Satte timer på värmaren i min bil utan att använda den på den utsatta tiden, sen skulle jag ha den drygt tre timmar efter utsatt tid, och då startade den inte...
Visserligen var det ca 15 minus ute, men ändå, funktionen borde vara sån att den inte kan gå om inte batteriet är ok.

Vad det gäller värmaren stör jag mig på en annan sak, om man har för lite soppa i tanken så säger den att värmaren inte kunde starta på grund av för låg bränslenivå, men va fan, det vill man ju veta när man sätter timern, inte när man kommer ut å ska ha bilen på morgonen tex...
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
av Psyko
bolibompa skrev:Min ett år gamla D5 har jag fått problem med när jag kör värmaren. En gång gick den igång på sista sucken. då var det +- 0 ute. Andra gången på jobbet ställde klockan och när jag kom ut var bilen död -3.
Laddat upp batteriet mellan samt kört 100 mil i helgen. Så även idag på lunch när jag satte på värmaren så var det tungt att få igång den när vi skulle från matstället.

Kan batteriet vara slut på efter bara ett år?
Det är ovanligt att ett batteri inte håller mer än ett år men visst kan det vara fel på det.
Jag tror mer på att du för ofta kör korta sträckor med bilen, då tar du mer än du ger till batteriet.

100 mils körning ger ju inte bara ström till batteriet, det går ju även åt en hel del ström genom att köra
med bilen. Det bästa du kan göra är att ladda batteriet med en laddare, då laddar du utan att ta.
av AndS
Ett batteri laddar också sämre vid minusgrader, så korta körningar på vinter med x minusgrader försämrar ytterligare laddningen. Det jag blev förvånad över är att bilen inte går över i "sparläge" för batteriet när spänningen sjunker, men den klarar kanske inte att bryta bort värmaren på motsvarande sätt som den gör med andra elförbrukare som t.ex. bilstereon.
av EFI93
Min 08 2.0D larmar i god tid när batterinivån är låg. Det har hänt en gång på ett år. Det var inga problem med starten.
Men värmaren startade inte då.
av Mr T
Min bil larmade för låg batterinivå när jag hade kört med värmaren varje mogon och kväll i tre veckor och bara har ca 17 km mellan jobbet och hemma. Värmaren hade då inte startat och bilen startade helt utan problem trots att det var kallt.

Så jag vill nog hävda att det är ett fel om värmaren dragit slut på batteriet. Så ska det inte vara.

Och det låter konstigt att man vid normal användning av bil med dess tillbehör ska behöva extraladda batteriet...

//Mr T
Användarvisningsbild
av CarMan
generellt säger man att man ska köra bilen lika många minuter som värmaren varit igång (givetvis går deta att tulla lite på detta)
sen ska man ju inte utmana ödet med att stå o spela musik utan att motorn är på.

det absolut vanligaste är att man kör för mycke med värmaren så batteriet inte hinner att ladda uppsig.

sen finns det en funktion som ska stänga av värmaren så man alltid kan starta bilen, denna funktion funkar sämre på et dåligt batteri.
man mäter ju bara volt-talet. deta talar igentilgen inte om hur urladdat batteriet är, så om batteriet är "slitet" så finns det inte lika mycke kräm kvar vid samma volt tal.
av Slezii
Nu har min batteri okså dött,vet inte om det är på grund av värmaren,den skulle vara varm men när jag kom till bilen så var den kall och inget ström,ingen varning. Fick ett nytt batteri på garantin,får se hur länge det håller
av sallad
Samma sak hände mig igår. Har fått varningen "låg batterinivå" ett par gånger och jag hade börjat koppla detta till värmaren. Igår gick bilen inte att starta, värdelöst!
Ringde Bilia som inte sa någonting annat än "kör du korta sträckor?" och "du får komma in så skall vi titta på detta."

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]