Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sitter och väntar på min lätt begagnade V70 II D5 Summum :)
Var tidigare inne på att köpa en VW Passat, och vill minnas att deras elbaklucka går att "programmera" så att luckan stannar vid ett eget "maxläge". Bra för mig som har ett lågt garagetak så att bakluckan kommer slå i taket om den alltid vill öppna max.

Vet någon om detta går att ställa in på V70?

Eller är det allt eller inget när man ska öppna luckan? Eftersom elmotorn går igång och drar upp luckan oavsett man öppnar manuellt eller med fjärren...
lobbysleeper skrev:
Eller är det allt eller inget när man ska öppna luckan? Eftersom elmotorn går igång och drar upp luckan oavsett man öppnar manuellt eller med fjärren...
Tryck 2ggr på knappen eller dra 2ggr i handtaget, så stannar elmotorn..
Kommer luckan ihåg denna öppningshöjd sedan.

Och hur får man då tillbaka max öppningshöjd?

Det vore kanon att kunna ställa om öppningshöjden när man har takbox etc.
Nej, det finns inget i handboken som säger något om begränsning av öppning, det enda är att man kan stoppa öppnandet genom att trycka på knappen. Men det förutsätter att man "är med i matchen", annars öppnar den tills den är fullt öppen eller har slagit i något....
tunnis skrev:Kommer luckan ihåg denna öppningshöjd sedan.

Och hur får man då tillbaka max öppningshöjd?

Det vore kanon att kunna ställa om öppningshöjden när man har takbox etc.
Den kommer inte ihåg "senaste öppning", utan det gäller att vara beredd på knappen precis som Appel säger.
Så takboxen får man glatt montera lite längre fram än vad som kanske är estetiskt snyggast...
bakluckan har ingen aning om var den ska stanna. den går tills den löser ut på "överbelastning" den går altså tills kångjärnen inte går längre, sen höjs ju trycket i systemet & en tryck vakt slåt ifrån.
skulle luckan slå i ett tak så stanar den alltså då, men den är ju ganska stark, så det är väll inte till att rekomendera.

om du öppnar luckan, så kan du sen stoppa manövern genom att trycka en gång till på nån av de öppningsknappar & stängningsknappen som finns i bilen/fjärren.
du ka alltså stå bakom bilen & öppna luckan som som det vore en manuel lucka, men trycker 2 ggr på öppningshandtaget, efter detta så får du öppna luckan manuellt.
CarMan skrev:bakluckan har ingen aning om var den ska stanna. den går tills den löser ut på "överbelastning" den går altså tills kångjärnen inte går längre, sen höjs ju trycket i systemet & en tryck vakt slåt ifrån.
skulle luckan slå i ett tak så stanar den alltså då, men den är ju ganska stark, så det är väll inte till att rekomendera.

om du öppnar luckan, så kan du sen stoppa manövern genom att trycka en gång till på nån av de öppningsknappar & stängningsknappen som finns i bilen/fjärren.
du ka alltså stå bakom bilen & öppna luckan som som det vore en manuel lucka, men trycker 2 ggr på öppningshandtaget, efter detta så får du öppna luckan manuellt.
Hmm.. tycker nog att "motorn" till bakluckan kunde vara starkare. Under några dagar i Åre nyligen bildades det en del is på min baklucka, vilket fick till följd att jag fick luckan i bakhuvudet varje gång jag skulle lasta i och ur. Den öppnades som vanligt och sen gick den direkt långsamt igen. Mycket irriterande eftersom man inte gärna vill stå och knacka loss den isen utan låta den tina av sig själv då man åker söderut...
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]