Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nej, et har den inte. ialla fall har inte jag fått reda på att den ska ha det. o jag borde fått reda på det, så dne har det inte med andra ord.
Anledningen att jag ställer denna fråga är att när man ligger och kör i jämn hastighet så rycker bilen till, känns som någon trycker till på gasen.
Kan det ha något med klimatanläggningen eller något annat energikrävande som går på och orsakar detta fenomen.
Volvo har inte hittat något, och känner inte det jag beskriver. Det var då som jag tänkte på detta med att torka bromsarna under färd funktionen.
//Froggen
Det finns ingen "torkning" av bromsarna. Dessa system är på gott och ont. I vissa fall sliter det onödigt på bromsbeläggen. De "ryck" du känner är med stor sannolikhet kompressorn till klimatanläggningen som kopplas in. Detta är normalt och känns mer på "svagare" motorer.

Hälsningar

Henry
Froggen skrev:Anledningen att jag ställer denna fråga är att när man ligger och kör i jämn hastighet så rycker bilen till, känns som någon trycker till på gasen.
Kan det ha något med klimatanläggningen eller något annat energikrävande som går på och orsakar detta fenomen.
Volvo har inte hittat något, och känner inte det jag beskriver. Det var då som jag tänkte på detta med att torka bromsarna under färd funktionen.
//Froggen

Förstår precis vad du menar. Har åkt i en 2,0F i några veckor nu och känt samma sak.
Har dock ingen förklaring till symptomet men gissar på kompressor tillslag eller att gasspjället
påverkas på något sätt så att det öppnar någon grad till för ett ögonblick.
har ni samma symtom om AC:n stängs av?
Hej
Hur är det med AC och vinter. Att det rycker på sommar, och vid omkörningar har man känt.
Men vintertid och AC hur blir det?
Jag kommer att köra med AC off ett par dar för att se om det blir skillnad med rycken.
Återkommer om resultat
//Froggen
Är det endast på "F" modellerna som detta märks? Jag märker inga sådana ryckningar i min XC70 D5.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]