Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Brodit har ett fäste för fast montering av TomTom 930T. Om man inte är bilmek, hur svårt är det då att montera på egen hand? Någon som har en instruktion? Om inte, vad kostar en montering av ett proffs?

Fästet jag pratar om är http://www.brodit.se "274006 Aktiv Hållare med Kulled Med rak kabel för fast installation. 12/24 Volt, 2 A laddare."

La till bilmodell i rubriken.
/Tomas88
av blådåren
är det i v70II:an som du ska montera??
Isf kan du "nalla" strömmen ur matningen till cigguttaget bak, du kommer åt ett kontaktstycke till detta om du tar loss plastskivan på högra sidan av konsollen(sitter bara med clips och ev dubbelhäftande tejp som monterades då den sitter illa på en del) .
Kontaktstycket är grått och är 2-poligt sitter direkt innanför plasten ooch syns direkt.
Här finns 15+ och jord vilket är vad som behövs då den stängs av/sätts på med tändning/radioläge.
Jag plockar ner konsollen för att dra kabeln, men det kanske någon som gjort det förut ska göra, det är lite trickigt men det går att dra kabeln på baksidan konsollen så den inte syns så mycket.
Du behöver förutom hållaren till tomtom hållare till bilen 853867 eller om du har träpanel 854115.
Kan tänka att en firma tar runt en 500 för att montera + hållarna.
jepp, det är i v70II som prylarna skall in. Modell 2009. Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
av Nexus6
blådåren skrev:är det i v70II:an som du ska montera??
Isf kan du "nalla" strömmen ur matningen till cigguttaget bak, du kommer åt ett kontaktstycke till detta om du tar loss plastskivan på högra sidan av konsollen(sitter bara med clips och ev dubbelhäftande tejp som monterades då den sitter illa på en del) .
Kontaktstycket är grått och är 2-poligt sitter direkt innanför plasten ooch syns direkt.
Här finns 15+ och jord vilket är vad som behövs då den stängs av/sätts på med tändning/radioläge.
Jag plockar ner konsollen för att dra kabeln, men det kanske någon som gjort det förut ska göra, det är lite trickigt men det går att dra kabeln på baksidan konsollen så den inte syns så mycket.
Du behöver förutom hållaren till tomtom hållare till bilen 853867 eller om du har träpanel 854115.
Kan tänka att en firma tar runt en 500 för att montera + hållarna.

Jag har en Navigon jag skulle vilja ha en lite snyggare installation på, tack för tipset om kontaktstycket ovan. Navigon:en har ju ström in i hållaren som sitter i rutan och det hade varit skitsnyggt om man kunde dra den runt/genom brädan istället för att den hänger och slänger, är det det du menar med "konsollen" eller menar du mittkonsollen? Skall se om man kan få lånat ett garage så man kan kika lite på det utan att frysa häcken av sig..
av blådåren
med "konsoll" menar jag mycket riktigt mittkonsollen.
Men det borde gå att trixa dit din navigon på en broditbygel också!?.
Då hamnar den över ena luftutblåset i mitten istället för i rutan, är ju lättare att nå då dessutom.
Att plocka isär konsollen är lite trix första gången, men inte speciellt svårt.
Annars kan ju du ev ha kvar den i rutan men ha den till vä om ratten ist, då blir det lättare att få undan kabeln.
Fördelen med brodit fästet är ju att placeringen blir helt suverän!! Har du sedan en ipod så kan du styra den med TOMTOM´en Det behövs då bara en anslutnings kabel som finns att köpa till TOMTOM & då kan du använda ditt aux uttag Mycket bättre meny system an volvos orginal interface där man inte riktigt löst meny systemen på ett logiskt sätt, tyckar jag i alla fall!!!
mvh Heico-dragon :roll: :D
Bättre sent än .....

Ta loss hö sida på konsoll in med fingrarna och lirka, den sitter bara med clips!.
Bild

Pekar på kontaktstycket som matar bakre cig-uttaget, Strömmen stängs av/ startas tillsammans med wakeup för acc.
Bild

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 &[…]

Mycket riktigt. Batteriet satt bakom handskfacket.[…]

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]