Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Tittar i instruktionsboken för V70 II 2.0D och det ska finnas en funktion att man själv kan välja om dieselvärmaren ska stå i auto eller endast startas manuellt och via timer. På familjens andra diesel (V50 D5:a) går dieselvärmaren igång automatiskt om yttertemp. är under 7 gr. C (och motorn är kall förstås) Men i handboken för V70 II nämns inte detta?

Har scrollat i färddatorn men ser inte alternativet "auto"

/Lennart

PS. 1:a tanken slutade på 0,71 i snitt och då har dieselvärmare varit igång 14 mornar, färddatorn visade 0,58 i snitt.
Men jag är inte hundra på att bilfirman hade fyllt den "ända upp" 8)
Användarvisningsbild
av henka35
LJN skrev:Tittar i instruktionsboken för V70 II 2.0D och det ska finnas en funktion att man själv kan välja om dieselvärmaren ska stå i auto eller endast startas manuellt och via timer. På familjens andra diesel (V50 D5:a) går dieselvärmaren igång automatiskt om yttertemp. är under 7 gr. C (och motorn är kall förstås) Men i handboken för V70 II nämns inte detta?

Har scrollat i färddatorn men ser inte alternativet "auto"

/Lennart

PS. 1:a tanken slutade på 0,71 i snitt och då har dieselvärmare varit igång 14 mornar, färddatorn visade 0,58 i snitt.
Men jag är inte hundra på att bilfirman hade fyllt den "ända upp" 8)
Har du valt till tiduret till den då? För annars kan du inte göra något.

//Henrik
av EFI93
På min 2.0D Kinetic med tidur har jag fyra val. Direktstart av/på. Extravärmare av/på. Tidur ett och tidur två. Men Extravärmare av/på måste
finnas även om du inte har tidur det är ju för att hålla motorn varm den sitter där. Vintertid under sju grader startar alltid min samtidigt med motorn.
av LJN
-Tidur är standard, och jag har inte provat med nyckel ur?
av S80-04
Varför kan man inte ställa in tiduret då motorn är igång? Dumt och tidsödande att det kan göras endast då bilen står.
av ztaffans
S80-04 skrev:Varför kan man inte ställa in tiduret då motorn är igång? Dumt och tidsödande att det kan göras endast då bilen står.
Volvos säkerhet, du vet. Inte pilla med annat medan man kör.
Jag tycker också det är irriterande, hade en V50 2,0D förut och där gick det bra att ställa in medan man körde.
av riha
Varför vill man ställa in medans man kör?
Användarvisningsbild
av poseidon
Om man har brottom exempelvis. Jag gör alltid det. Dessutom så riskerar man å glömma å ställa in den för det är så mycket annat som händer efter parkering. Kassar som skall med, mössa, vantar etc. Vips så har man gått från bilen utan att ställa in värmaren.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]