Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ocean24Daut09
Igår när jag skulle åka iväg så fungerade inte startfunktionen. Jag hade använt dieselvärmaren och nyckeln satt i bilen utan att vara intryckt. När jag kom till bilen så tryckte jag in nyckeln för att först stänga av värmaren, det fungerade. När jag sedan skulle fortsätta med startförfarandet så aktiverades inte startmotorn och det gick inte heller att ta ur nyckeln. Jag försökte med många olika varianter. Det gick inte heller att få ur nyckeln. Halvljuset gick på och av ett antal gånger. Efter ett antal tryckanden på broms, nyckel och startknapp så startade bilen. Mysko! Har inte hänt sen dess.
Har någon varit ut för nåt liknande?
Det var inte så att nyckeln hade blivit avaktiverad för att den var i bilen? Det blir den iallafall om man låser bilen och har en nyckel i bilen. Det stod inget i displayen?

För längesedan nu, när jag körde en förseriebil, S80 V8 så stod det nått om att nyckeln inte hittades eller liknande. Men då gick det ändå att starta när man stoppade in nyckeln. Om jag inte minns helt fel så finns det nått problem (eller fanns) med att nyckeln inte går att trycka ut.

En fråga, varför hade du nyckeln i bilen när värmaren var igång?
av edwall
Har råkat ut för exakt samma fenomen en enda gång, gick inte att starta bilen och det gick inte att plocka ut nyckeln. Jag fick tändningslåset (nyckelboxen) utbytt, men om det verkligen var den som krångla vet jag inte. Iaf har jag inte råkat ut för fenomenet igen.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]