Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikgxx
Kör idag V70 2,4D -06 manuell 5vxl och skall ha en ny tjänstebil mars.

Var häromdagen och provkörde V70 2.0D. Verkade på mig som en mycket bra bil.
Saken är den att jag vill ha lägre förbrukning på min nya bil jämfört med med den gamla. Pendlar 20 mil på motorväg 3-4 gånger i veckan samt lite stadskörning och ligger då på min nuvarnade bil på ca 0,63-0,65 på sommaren och ca 0,68 på vintern med värmare (ej färddator). Det blir 3500-4000 mil/år. Saker och ting måste gå framåt. jag accepterar alltså inte en högre förbrukning i min nya bil. Det är väl miljösamvetet som talar till mig. Därför tittar jag på 2.0D, då jag här på forumet sett att det blir svårt att komma ner under 0,7 med nya V70 2,4D? Var även och provkörde Audi A6 2.0TDIe som utlovas dra 0,53?! Kände som en lite äldre bil men låg på ca 1600 r/min i ca 100km/h. Av någon anledning tror jag mer på de officiell förbrukningssiffrorna för Audin. Gasade man på i 100 på 6:an hände däremot nästan ingenting. Så man får nog anvönda växelspaken mer i Audin.
Det lutar åter mot en volvo men jag skulle känna mig grymt lurad om jag upptäcker att 2.0D ligger mellan 0,7-0,8/mil. Sedan ser jag ju att biltidningar i sina tester alltid ligger minst 1dl över min egen förbrukning SKulle vara intressant att höra forumets erfarenheter!
Användarvisningsbild
av Mats
Min 2.0D ligger mellan 0.58-0.65 på färddatorn när jag åker fram och tillbaka från jobbet, 50 och 70 väg med ca 10st rödljus.
Jag köpte min i oktober så jag har inte hunnit ta så många långturer. Men ca 0.6 borde den dra på långkörning.

/Mats
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
erikgxx skrev:Menar du även att jag kan lägga till motsvarande 30-40% på volvos angivna förbrukning också?

Nej, för Volvo har högre angiven förbrukning på pappret. Audi och BMW lovar extremt låg förbrukning med det är i stort sett helt omöjligt att komma ner i dessa siffror. Kör en 09 120D ibland och den ska dra typ 0.42 enligt BMW. Ligger man på 0.6 i verkligheten ska man vara mycket nöjd. Såg även i senaste AMS att t.ex BMW 123D låg 42% högre än vad BMW själva anger. Det samma brukar gälla Audi.

Behöver du det extra utrymmet i V70? Annars finns ju V50 DRIVe som är toksnål!
av Steff 99
Man kan alltid lägga på ca 10% på fabrikanternas bränslesiffror, även på Volvo:s.
Sedan så beror det på hur man kör , en diesel är också mer känslig när det gäller förbrukningen med kallmotor, då de har en tendens att dra mer än en motsvarnde bensinare.

Talar vi om de senaste varianterna av Audi och BMW så är deras små dieslar riktigt snåla om man kör lungt.
Volvo är pågång också med sina miljömotorer , men vad de kommer att dra i verkligheten har ingen motortidning ännu uppgivit , de har bara uppgivit de offeciella siffrorna.
En BMW 120D skall enligt tillverkaren ta mellan 5,8-6.4 beroende på vx-låda så "XC90-Executive" har prickat siffrorna precis.
Den nya Audi A4 170hk TDI man. går att köra på strax över 0,5 på ren landsväg.

Så valet är nog vilket märke man föredrar och vilket förmånsvärde man vill ha utöver förbrukning
av Linqid
Steff 99 skrev:Man kan alltid lägga på ca 10% på fabrikanternas bränslesiffror, även på Volvo:s.
Sedan så beror det på hur man kör , en diesel är också mer känslig när det gäller förbrukningen med kallmotor, då de har en tendens att dra mer än en motsvarnde bensinare.

Talar vi om de senaste varianterna av Audi och BMW så är deras små dieslar riktigt snåla om man kör lungt.
Volvo är pågång också med sina miljömotorer , men vad de kommer att dra i verkligheten har ingen motortidning ännu uppgivit , de har bara uppgivit de offeciella siffrorna.
En BMW 120D skall enligt tillverkaren ta mellan 5,8-6.4 beroende på vx-låda så "XC90-Executive" har prickat siffrorna precis.
Den nya Audi A4 170hk TDI man. går att köra på strax över 0,5 på ren landsväg.

Så valet är nog vilket märke man föredrar och vilket förmånsvärde man vill ha utöver förbrukning
Har läst flertalet provkörningsrapporter av C30/S40/V50 DRIVe i bl a SVD, DN, GP samt AMS och alla har uppgett att bilarna drar mellan 0.43 och 0.45 om man kör lugnt och planerat. Jag tror inte det är några problem att komma ner i uppgivna förbrukningsiffror med en BMW eller Audi heller så länge man kör lite eco-driving. Sen är väl det kanske inte det roligaste i längden.. :)
av EFI93
Våran 2.0D har gått 1700 mil är mycket nöjd med förbrukningen. Bädta notering är med 40 mil landsväg från klimpfjäll till kusten jämn fart 100km/h=0.47
enligt färddatorn. Kortkörning en hel tank 6km enkel väg med bränslevärmaren på 0.65/färddatorn 0.75 i verklighet.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]