Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har precis plockat ut min nya V70. De senaste två bilarna jag haft har varit V70 AWD -02 och -06. De har i snitt under några hundra mil dragit 0,92 och nu med min nya 2.5FT så är den efter 100 mil uppe i 1.1/mil. Den har ju inte ens 4-hjulsdrift och drar ändå mer!

Jag kan ju inte annat än konstatera att på den fronten är jag lite besviken. Vad den drar om jag kör på E85 har jag inte kollat än.

//hans
Jag har precis avverkat 250 mil in min 2.5FT och har en medelförbrukning på 0.92 med vinterdäck. Av det 250 milen är ca 75 motorväg (>110) och resterande är vardagslunk till och från jobbet (50-90).
När jag valde 2.5an så var jag medveten om att den skulle dra runt litern milen men eftersom jag bara kör 2000 mil året tyckte jag att förbrukningen inte var så stor fråga i sammanhanget.
Det verkar vara helt jämförbara siffror med vanliga 2,5T. Jag har pendlat mellan 0,92-1,18 på min bil.
Återkom gärna med E85-förbrukning, när ni kört med det ett tag.
hansandreasson skrev:Jag har precis plockat ut min nya V70. De senaste två bilarna jag haft har varit V70 AWD -02 och -06. De har i snitt under några hundra mil dragit 0,92 och nu med
//hans
Du får nog konstatera att du haft tur tidigare. Jag körde V70N2.4TManuell ett tag och den låg alltid en bra bit över litern. Om jag låg konstant 120km/h på platt motorväg 14 mil så drog den 0,98L/mil med 16" hjul.
Ligger på 1,02 efter 800 mil. Först körde jag bara på etanol men efter höjningen är det bara bensin i tanken.

Tycker 1,02 är bra med tanke på att jag bor i Stockholms innerstad och min medelfart ligger på 54km/h

Fast är det bara jag som inte orkar bry mig så mycket om det är en dl hit eller dit?
Vi pratar om 1-2 kr per milen extra, i det stora hela är det helt enkelt närmast oväsentligt.
Mrks skrev:Ligger på 1,02 efter 800 mil. Först körde jag bara på etanol men efter höjningen är det bara bensin i tanken.

Tycker 1,02 är bra med tanke på att jag bor i Stockholms innerstad och min medelfart ligger på 54km/h

Fast är det bara jag som inte orkar bry mig så mycket om det är en dl hit eller dit?
Vi pratar om 1-2 kr per milen extra, i det stora hela är det helt enkelt närmast oväsentligt.
Haha säger han som åker Tahoe.. :lol: .

Nää kan hålla med, tänk om alla nissar här som stirrar sig blinda på förbrukningen. Istället räknade på värdeminskingen skulle de svimma......

Hur mkt tappar en en ny Volvo per mil??
wide skrev:
Mrks skrev: Haha säger han som åker Tahoe.. :lol: .

Nää kan hålla med, tänk om alla nissar här som stirrar sig blinda på förbrukningen. Istället räknade på värdeminskingen skulle de svimma......

Hur mkt tappar en en ny Volvo per mil??
Tahoen ligger på 1,5-1,8 vilket är bra för 3 ton bil helt utan aerodynamik.

Ja min förra V70 d5 köptes för ca. 326 efter rabatt 2005. 3 år och 16500 mil senare Fick jag 165 för den.
Servicarna har jag ingen aning om vad de kostade totalt men säg en service var 3000 mil a´3500 kr (räknar lågt)

Detta gav mig en kostnad på 10.90 kr milen i enbart värdeminskning+service. Tycker det låter väldigt lågt, och visst då har jag inte räknat med däck o försäkring.

Min erfarenhet är att Volvo håller bra andrahandsvärden.
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]