Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#236763
Hej!

Igår försökte jag få igång den elektriska motorvärmaren, på min V70 2,5FT utan att lyckas?
Någon som vet hur man gör, är det inte bara att sätta i sladden? Det kanske
till och med är så enkelt att den är ljudlös och var igång?
#236764
En elektrisk motorvärmare låter ingenting alls. Det är bara att stoppa i sladden.
#240411
Tflex skrev:
andreas_lofgren skrev:En elektrisk motorvärmare låter ingenting alls. Det är bara att stoppa i sladden.
Tackar för svaret! Då var den igång med andra ord...
Det är ju ingen bränsledriven värmare utan en helt vanlig Calixvärmare som alla norr om Gälve får sina bilar levererade med till en kostnad av 5000 kr med kupékontakt.
#240518
henka35 skrev:
Tflex skrev:
andreas_lofgren skrev:En elektrisk motorvärmare låter ingenting alls. Det är bara att stoppa i sladden.
Tackar för svaret! Då var den igång med andra ord...
Det är ju ingen bränsledriven värmare utan en helt vanlig Calixvärmare som alla norr om Gälve får sina bilar levererade med till en kostnad av 5000 kr med kupékontakt.
Fantastiskt att du skänker klarhet i det som inte är oklart! Och äntligen har jag fått veta att alla
norr om gävle får sina bilar levererade med en "Calixvärmare" till en kostnad av 5000 kr med kupékontakt.

Jag trodde det var en bensindriven dieselvärmare ?:-/
#392144
Ja, det räcker att bara koppla i sladden.

Den värmer motorblocket via en platta som ligger kloss an mot motorblocket. Förr hade man doppvärmare vilken värmde kylvattnet men nu ligger hela värmaren på utsidan motorn.

Har du en kupékontakt på passagerarsidan (vid fotstödet fram) så kan du med fördel koppla in en kupévärmare så har du även kupén varm. Se till att köpa en med olika effektlägen ex 600 och 1200 watt. Motorvärmaren är på ca 600 watt så en 10 A säkring klarar att ha allt igång:D

Utöver dessa två "värmar-alternativ" så har du på 2,5FT en keramisk värmare som aktiveras när du trycker på defrosterknappen. Det gör att framrutan blir isfri fort utan att motorn måste vara varm.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]