Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Är det någon som vet hur man stänger av DSTC helt och hållet?
Jag vet att på V70N gick det att ta bort en säkring så var det avstängt.
Någon som vet om det är samma sak på de nya AWD bilarna?
Edit:
Genom att ta bort säkringen för ABS som sitter inne i bilen så stängs följande funktioner av:
ABS
Antisladd
Antispinn
Senast redigerad av 1 kave, redigerad totalt 0 gånger.
av bilgalen
Jag kan verkligen inte begripa varför Volvo väljer att omyndigförklara alla ägare genom att inte möjliggöra enkel avstängning av DSTC. Alla andra märken har ju den möjligheten?

Jag som letar lite 4wd bil diskvalificerar ju Volvo direkt bara av detta skäl! Jag vill faktiskt kunna ha lite roligt med 4wd om tillfället tillåter (tex snöig och öde parkeringsplats).

Men frågan jag har är, har det blivit något bättre på sista tiden? Går det liksom att ha kul även i en Volvo även om inte DSTC går att koppla ur?
av AndS
Vet inte om jag missuppfattat eller att det finns begränsningar för AWD, men enligt instruktionsbok så kan den åtminstone reduceras, dvs ingen fullständig urkoppling
1. Vrid tumhjulet tills DSTC-menyn visas.
DSTC PÅ betyder att systemets funktion
är oförändrad.
DSTC antisladdkontroll AV betyder att
systemets ingrepp reduceras.
2. Håll in RESET tills DSTC-menyn ändras.
Systemet förblir reducerat tills nästa gång
motorn startas.
av AndS
Är det verkligen så, enligt denna text så ska även antisladd påverkas;
Reducerat ingrepp
Systemets ingrepp vid sladd och gaspådrag
kan reduceras. Ingreppet vid sladd fördröjs
och tillåter därmed mer sladd, vilket ger större
frihet vid dynamisk körning. Framkomligheten
i djup snö eller sand förbättras eftersom dragkraften
inte längre begränsas.
av Linqid
AndS skrev:Är det verkligen så, enligt denna text så ska även antisladd påverkas;
Reducerat ingrepp
Systemets ingrepp vid sladd och gaspådrag
kan reduceras. Ingreppet vid sladd fördröjs
och tillåter därmed mer sladd, vilket ger större
frihet vid dynamisk körning. Framkomligheten
i djup snö eller sand förbättras eftersom dragkraften
inte längre begränsas.
Jag tror att XC90_Executives svar var riktat till trådskaparen, då Kave talar om att det eventuellt finns en säkring man kan dra för att koppla ur antisladdsystemet fullt. Det du pratar om är ju att reducera systemets ingrepp, och inte att helt stänga av det som Kave efterfrågar.
Senast redigerad av 2 Linqid, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Först skrev jag att det bara var antispinn som påverkades. Efter lite läsning så märkte jag att dom faktiskt ändrat det till att hela systemet blir reducerat. Innan har det gått att stänga av antispinn, men inte göra något åt antisladdsystemet.
av AndS
Linqid; Jag förstår kave's fråga men det finns en funktion att reducera antisladd som kanske är fullt tillräcklig om man bara önskar en bil som blir lite mera sladdbenägen.
Att rycka en säkring i bilar som har många integrerade funktioner i bromssystemet skulle jag undvika såvida inte Volvo ger det som rekommendation, det finns bromskraftförstärkning, förberedande av bromsar för "panikbroms", mm, och hur dessa funktioner sedan mappas till antispinn och antisladd som också arbetar med broms/motor i programvarorna vet bara Volvo.
Användarvisningsbild
av kave
Jaha, så har man varit ute på lite test efter att ha stängt av DSTC systemet. Riktigt fin 4wd på dessa bilarna. Jag tycker bilen tycks driva på mer med bakaxeln än vad min förra Subaru Forester och Audi Quattro gjorde.

Såhär fungerar det alltså:
1. Bilen körs som vanligt, antisladd och antislir aktiverat. Tycks vara bättre programmerat än "förr" då det tillåter lite hjulspinn och sladd.
2. Antislir har avaktiverats i färddatorn. Bilen tillåter hjulspinn och sladd så länge gasen hålls nere. Släpper man gasen så bromsas bilen ner direkt.
3. Säkringen för ABS inne i bilen tas bort. Antisladd och antispinn stängs av helt tillsammans med ABS.
Det är upp till föraren att hantera gas och broms precis som förr.
av bilgalen
Går det alltså att "gasa runt" en Volvo awd? Alltså så mycket ställ att bilen går runt och man även kan hålla den så med gasen?
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]