Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slezii
Hej Har en D5-a 2007a och jag känner att det glappar någonstans i framvagnen på den.Jag har varit på Bilia och de säger att motorkuddarna är mjukare på diesel bilarna så man inte känner vibrationerna från motorn och att det skulle vara det jag känner ner jag släpper upp kopplingen lite fortare .Jag undrar om det är fler som har upplevt glapp i bilen,känner det mest när jag kör i en rondel eller vänster sväng och växlar.
Användarvisningsbild
av CarMan
att motorkuddarna är mjukare vet jag inte. men det är helt andra motorkuddar på bilen. dessa motorkuddar, blir mukare när bilen står på tomgång (dom är vakumstyrda)

FÖRUSTATT !!!! att det är samma system som på p2 bilarna, blev lite osäker nu...

men en diesel har en helt annan massa i svänghjulet att arbeta med så den blir "kraftigare" (motorn dippar inte lika fort) när koppingen släpps fort.

sen är det omöjligt att sitta här o veta om du känner normala glapp i kraftöverföring eller framvagn eller om nått är fel.
av Slezii
Tack för svaret,men då frågar jag så här istället: Skall det vara något glapp i kraftöverföringen? (du skriver normal glapp)
Jag vet inte vad det är men det stör mig att en bil för 300000 kr skall glappa,oavsätt om det skall vara så eller ej. Ingen annan som kör diesel och känner igen problemet? Skulle det vara så på alla diesel bilar så borde det vara fler som känner till det,eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av eltoro2
NJa .... Jag själv har en D 5 och aldrig hört talas om den teorin att bilen ska vara så mjukt att hela motor så att säga förskjuter sig på motorkudar på grund av kraftövreförring mot asfallten. Det i så fall skulle kännas även på växelspaken precis som på en tex Citroen C5 oavsätt benz eller diesel. Men även i Cittran finns inte den glappiga känslan utan bara den spänstiga så att säga. Lika så skulle bli på din D5. Kort sagt mjukt och fint. Jag tror att du ska kolla hjulinställning, däck, och allt annat i hjulhuset beroende om bilen är ny eller inte.

jag själv har motorkuddar som bör bytas för att bilen är skakig vid tomgång men inga glappar vid körning. Där är den helt ok.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Samma här, min känns väldigt stum även under provocerande körning.

Som tjuren ovan skriver så borde du haft rörelse i växelspaken och eventuellt växlar som hoppar ur om motorkuddarna hade varit grymt slitna, skönt gammalt strul som många Trollhättecontainrar drogs med på 90-talet om jag inte missminner mig.
av Slezii
Tack för svaren.
Det känns ingenting i växelspaken och den hoppar inte ur växlarna,det bara känns som glapp i framvagnen,det är precis vad jag sagt på bilia,men de hittar inte felet.Jag tror att det där med motorkuddarna är bara trams så att jag inte besvärar de mer.Vad skall jag göra då?Har garanti på bilen och jag har köpt det just på bilia.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Frågan är om du kan återskapa det och verkligen visa någon av killarna på Bilia hur det känns/låter? Det gör ofta allting mycket lättare om de kan få uppleva problemet själva.

Kan ju misstänka att de kört upp bilen på en lyft och knäckt lite i alla bussningar med ett bräckjärn för att se om det glappar någonstans, men det är skitsvårt att hitta problemet på det viset.

Jag har för mig att t.ex. splinsen på drivaxlarna på tidiga V70N t.ex. inte var dragna med Loctite från produktion och inte heller var koniska vilket kunde ge ett klickande ljud/känsla vid start från stillastående då axlarna efter ett tag glappade lite i splinsen (rätta mig om jag har fel, ni som kan prylarna), det är inget sånt? Inget tickande/klonkande ljud vid fullt rattutslag som kan tyda på drivaxlar?

Som CarMan skriver ovan, det första du måste försöka lista ut är om det kommer från kraftöverföring/drivlina eller om det kommer från hjulupphängning/fjädring.
av räkansD5
Hej!

Jag har precis samma problem. Jag hitta inget fel men känner glappet som ett lätt slag i ratten. Detta händer bara när jag tar det lungt. Har du hittat en lösning?

Mvh

Reik
av Slezii
Hej
Jag har inte hittat problemet,jag känner det okså när jag tar det lugnt,har inte haft tid med det,men jag skall ringa verkstaden och boka en tid för det ör väldigt iriterande.Nu var det väldigt kallt och jag märkte att hela bilen skakar när man kör igång med kall bil,bara några kilometer sedan försvinner det,vet inte om det har att göra med kuddarna.
Mvh Slezii

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]