Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus6
Nu när vädret börjar bli kallare har min bil uppvisat ett beteende som jag tycker är mkt irriterande..

Ex:
- Bilen går med dieselvärmaren på morgonen
- Kommer ut skall åka till jobbet, bilen är varm och skön och det kommer varmluft när man startar motorn.
- Efter 20-30 minuters körning känner man kalldrag, det kommer pustar med helt iskall luft under en kort stund och sedan blir det varm igen. Sen tar det någon minut och sedan en 5 sekunders pust med kalluft igen och igen och igen. Till slut får man höja tempen från 21 grader till 24 bara för att bli av med de kalla pustarna, då blir det dock skitvarmt i bilen =)

Skitirriterande må jag säga, det måste nästan vara något fel eller? En modern klimatanläggning skall väl inte reglera så? Någon annan som sett beteendet?
av J.F.S
Jag har faktiskt samma fenomen på min V70N -00 fast för min del räcker det att höja till 22 grader :)
Användarvisningsbild
av Nexus6
Hehe, börjar få en liten lista med saker nu som "krånglar", egentligen bara gnäll från min sida, men det hade ju varit grymt skönt om någon på Volvo kunde fixa det:

- BLIS - Blinkar helt som den vill, speciellt om det är blött ute
- Klimatanläggning drar kallt emellanåt
- Mittkonsolen går inte igång vid vissa starter
- Färddatorn återgår vid varje start till en default-meny, vill att den skall komma ihåg vad jag stog i (Men detta skulle enligt annan tråd vara löst med ny mjukvara)
- Skulle även vilja ha en funktion där det går att stänga av ACC och bara använda farthållaren som en vanlig farthållare.
Användarvisningsbild
av CarMan
när vill du bara ha vanlig farthållare? istället för en som kan bromsa ned till föramförvarande bils hastighet?
Användarvisningsbild
av Nexus6
Kanske bara är jag, men jag tycker alltid jag hamnar i situationen då man kör om en bil på motorväg samtidigt som det kommer en i högre hastighet bakom. Jag vill då gå in efter omkörningen, släppa bakomvarande och sen eventuellt gå ut och köra om nästa bil.

Ofta fixar man ju detta om bilarna man kör om har lite avstånd, men jag tycker alltid jag hamnar i situationen att när jag går in för att släppa förbi ställer sig bilen på bromsen på grund av nästkommande bil, trots att jag lätt kan ligga kvar någon sekund till för att sedan gå ut bakom omkörande bil för nästa omkörning.

Fan... Det var sjukt svårt att förklara =)

Som sagt, kanske bara är jag, alternativet är ju att köra antingen snabbare eller långsammare, hehe
Användarvisningsbild
av CarMan
upplever du detta även med minsta avståndet inställt (själv har jag bara provat systemet några gånger, inte samma sak som att äga en bil med systemet)

men om bilen bromsar lite, så komer den ju öka sen, så rent tekniskt gör det inget (jag inbilarmig att det är oftare du inte kan köra på farthålare om du har en vanlig farthållare. låna en sån bil, så komer du märka att din är oslagbar)
Användarvisningsbild
av Nexus6
Som jag skrev ovan.... gnäll från min sida =) Förstå mig inte fel, ACC är grymt och det känns förbannat säkert!

Allt beror ju på hastighetsskillnaden, kör jag bara 5 km/h snabbare än bilen jag kommer ikapp så tycker jag det är helt ok, då slår den av lite på gaspådraget bara. Problemet uppstår om det skulle vara en tradare eller nåt som ligger kanske 30 km/h långsammare, då bromsar den verkligen ganska hårt. Sen när jag går ut för att köra om lastbilen så tar det någon sekund eller två innan "hotet" försvunnit från radarn och bilen accelererar igen. Känns så stönigt på något vänster och inte bra för bränsleekonomi eller miljö. Hade jag i just det läget kunnat slå av ACCn så hinner jag ikapp lastbilen och kan gå ut ganska tätt bakom och sluppit bromsa för att sedan accelerera igen.

Jag kör oftast på kortaste avståndet, men det är nog 1,5 - 2 sekunder till nästa bil och den börjar nog bromsa när det är 5 sekunder till framförvarande om hastighetskillnaden är ganska hög, hade jag bara kunnat hålla inställd hastighet i två tre sekunder till så hade jag i de flesta fall kunnat gå ut bakom bilen som kör om mig...

Som du skriver, man kan ju använda farthållaren i all typ av trafik till skillnad mot en vanlig farthållare, men i viss typ av trafik skulle jag faktiskt vilja kunna stänga av radarn. Finns ju en knapp så man kan stänga av kollissionsvarningen, men farthållaren aktiverar alltid radarn.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tack för inputen. hoppas jag inte förstörde tråden.

Angående tempraturen så låter det som en tempgivare som strular, eller en bugg i mjukvaran
av tunnis
Skulle oxå vilja kunna stänga av ACC, men har kvar vanligt farthållare.
Har hänt ett par gånger att radarn inte fungerar när det regnar eller snöar mycket.

och man vill ju ha farthållare även i regn 8)
annars är jag supernöjd men ACC (fast Audis fungerar bättre=mindre ryckig)

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]