Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver man aut. nivåreglering?

Drar ingen tung husvagn men åker ofta med fullsatt bil (läs familjen) och bagaget fullt med allt ifrån barnvagnar till väskor.

Har idag aut. nivåreglering på min V70N D5 men är nyfiken på om man behöver det i V70 II.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Som jag upplevt det kan det vara riktigt skönt om man har xenon med automatisk höjdjustering. Eftersom den bara mäter bilens höjd bak så reglerar den ner ljusbilden riktigt mycket även om bilen är nerlastad fram. Så var det iaf på min gamla XC.

Kör man med nerlastad kärra skall den ju reglera ner, men om bilen är fullastad både fram och bak vill man ju inte att den skall reglera ner ljusbilden.

Vad jag ville komma till är att nivåregleringen motverkar ju detta fenomen... Stämmer va?
Användarvisningsbild
av CarMan
Nexus6 skrev:Som jag upplevt det kan det vara riktigt skönt om man har xenon med automatisk höjdjustering. Eftersom den bara mäter bilens höjd bak så reglerar den ner ljusbilden riktigt mycket även om bilen är nerlastad fram. Så var det iaf på min gamla XC.

Kör man med nerlastad kärra skall den ju reglera ner, men om bilen är fullastad både fram och bak vill man ju inte att den skall reglera ner ljusbilden.

Vad jag ville komma till är att nivåregleringen motverkar ju detta fenomen... Stämmer va?

Fast det där är ju fel. Xenonljuset mäter även fram på den nya bilarna
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvoperformance skrev:Behöver man aut. nivåreglering?

Drar ingen tung husvagn men åker ofta med fullsatt bil (läs familjen) och bagaget fullt med allt ifrån barnvagnar till väskor.

Har idag aut. nivåreglering på min V70N D5 men är nyfiken på om man behöver det i V70 II.
det beror på hur tungt du lastar. en barnvagn tar mycke plats men väger inte så mycke
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvoperformance skrev:Exempel på maxlast för mig

4 vuxna och ca 100kg i bakluckan
Då vill jag i alla fall ha aut-nivåreg.
Användarvisningsbild
av Nexus6
CarMan skrev:
Fast det där är ju fel. Xenonljuset mäter även fram på den nya bilarna

Det är så alltså? Har aldrig lastat min nya så pass mycket ännu så jag har inte lagt märke till det ännu, men det är en efterlängtad funktion helt klart =)
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvoperformance skrev:Exempel på maxlast för mig

4 vuxna och ca 100kg i bakluckan
åker du ofta me dden typen av lastning så har du nytta av nivåreglering
Användarvisningsbild
av gooose
Volvoperformance skrev:Behöver man aut. nivåreglering?

Kan bara säga tänk över detta noga för det går av någon underlig anledning inte att eftermontera så köper du utan och ångrar dej så förblir du utan

Sedan är det väldigt individuellt skulle själv aldrig vilja vara utan dessa då jag ofta drar tungt på kroken

//Goose
Användarvisningsbild
av Nexus6
Jag har hört att bilen blir lite stummare i fjädringen bak, både olastad och lastad om bilen är utrustad med nivåreglering, stämmer det?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]